Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Översikt av kortkommandon i OS X

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här hittar du tangentbordets genvägar för en mac - kanske finns något som även mac-användarna missat:

http://creativebits.org/keyboard_shortcuts_in_os_x

Startup

"Press X during startup" = Force Mac OS X startup
"Press Option-Command-Shift-Delete during startup" = Bypass primary startup volume and seek a different startup volume (such as a CD or external disk)
"Press C during startup" = Start up from a CD that has a system folder
"Press N during startup" = Attempt to start up from a compatible network server (NetBoot)
"Press T during startup" = Start up in FireWire Target Disk mode
"Press Shift during startup" = start up in Safe Boot mode and temporarily disable login items and non-essential kernel extension files (Mac OS X 10.2 and later)
"Press Command-V during startup" = Start up in Verbose mode
"Press Command-S during startup" = Start up in Single-User mode

Finder window

"Command-W" = Close Window
"Option-Command-W" = Close all Windows
"Command-Right Arrow" = Expand folder (list view)
"Option-Command-Right Arrow" = Expand folder and nested subfolders (list view)
"Command-Left Arrow" = Collapse Folder (list view)
"Option-Command-Up Arrow" = Open parent folder and close current window

Menu Commands

"Shift-Command-Q" = Apple Menu Log out
"Shift-Option-Command-Q" = Apple Menu Log out immediately
"Shift-Command-Delete" = Finder Menu Empty Trash
"Option-Shift-Command-Delete" = Finder Menu Empty Trash without dialog
"Command-H" = Finder Menu Hide Finder
"Option-Command-H" = Finder Menu Hide Others
"Command-N" = File Menu New Finder window
"Shift-Command-N" = File Menu New Folder
"Command-O" = File Menu Open
"Command-S" = File Menu Save
"Shift-Command-S" = File Menu Save as
"Command-P" = File Menu Print
"Command-W" = File Menu Close Window
"Option-Command-W" = File Menu Close all Windows
"Command-I" = File Menu Get Info
"Option-Command-I" = File Menu Show Attributes Inspector
"Command-D" = File Menu Duplicate
"Command-L" = File Menu Make Alias
"Command-R" = File Menu Show original
"Command-T" = File Menu Add to Favorites
"Command-Delete" = File Menu Move to Trash
"Command-E" = File Menu Eject
"Command-F" = File Menu Find
"Command-Z" = Edit Menu Undo
"Command-X" = Edit Menu Cut
"Command-C" = Edit Menu Copy
"Command-V" = Edit Menu Paste
"Command-A" = Edit Menu Select All
"Command-1" = View Menu View as Icons
"Command-2" = View Menu View as List
"Command-3" = View Menu View as Columns
"Command-B" = View Menu Hide Toolbar
"Command-J" = View Menu Show View Options
"Command - [" = Go Menu Back
"Command - ]" = Go Menu Forward
"Shift-Command-C" = Go Menu Computer
"Shift-Command-H" = Go Menu Home
"Shift-Command-I" = Go Menu iDisk
"Shift-Command-A" = Go Menu Applications
"Shift-Command-F" = Go Menu Favorites
"Shift-Command-G" = Go Menu Goto Folder
"Command-K" = Go Menu Connect to Server
"Command-M" = Window Menu Minimize Window
"Command-?" = Help Menu Open Mac Help
"Command-Space" = Open Spotlight (Mac OS X 10.4 or later)
"Command-Alt-Space" = Open Spotlight Guide (Mac OS X 10.4 or later)
"F12" = Opens Dashboard (Mac OS X 10.4 or later)

Universal Access and VoiceOver

"Option-Command-* (asterisk)" = Turn on Zoom
"Option-Command-+ (plus)" = Zoom in
"Option-Command-- (minus)" = Zoom out
"Control-Option-Command-* (asterisk)" = Switch to White on Black
"Control-F1" = Turn on Full Keyboard Access
When Full Keyboard Access is turned on, you can use the key combinations listed in the table below from the Finder.
"Control-F2" = Full Keyboard Access Highlight Menu
"Control-F3" = Full Keyboard Access Highlight Dock
"Control-F4" = Full Keyboard Access Highlight Window (active) or next window behind it
"Control-F5" = Full Keyboard Access Highlight Toolbar
"Control-F6" = Full Keyboard Access Highlight Utility window (palette)
"Command-F5 or fn-Command-F5" = Turn VoiceOver on or off (Mac OS X 10.4 or later)
"Control-Option-F8 or fn-Control-Option-F8" = Open VoiceOver Utility (Mac OS X 10.4 or later)
"Control-Option-F7 or fn-Control-option-F7" = Display VoiceOver menu (Mac OS X 10.4 or later)
"Control-Option-; or fn-Control-option-" = Enable/disable VoiceOver Control-Option lock (Mac OS X 10.4 or later)

Mouse Keys

"8" = Move Up
"2" = Move Down
"4" = Move Left
"6" = Move Right
"1, 3, 7, 9" = Move Diagonally
"5" = Press Mouse Button
"0" = Hold Mouse Button
". (period on keypad)" = Release Mouse Button (use after pressing 0)

Other Commands

"Option-Command-D" = Show/Hide Dock
"Command-Tab" = Switch application
"Command-Up Arrow" = Move up one directory
"Command-Down Arrow" = Move down one directory
"Page Up or Control-Up Arrow" = Move up one page
"Page Down or Control-Down Arrow" = Move down one page
"Option-Drag" = Copy to new location
"Option-Command-Drag" = Make alias in new location
"Command-Drag" = Move to new location without copying
"Command-C" = Show Colors palette in application
"Command-T" = Show Font palette in application
"Command-Shift-3" = Take a picture of the screen
"Command-Shift-4" = Take a picture of the selection
"Command-Shift-4, then press Control while selecting" = Take a picture of the screen, place in Clipboard
"Command-Shift-4, then Spacebar" = Take a picture of the selected window
"Option-Command-esc" = Force Quit
"Control-Eject" = Restart, Sleep, Shutdown dialog box
"Control-Command-Eject" = Quit all applications and restart
"Option-Command-Eject or Option-Command-Power" = Sleep
"Command-click window toolbar button (upper right corner)" = Cycle through available views for the window's toolbar (dependant on the nature of the Finder or application window)
"Command-`" = Cycle through windows in application or Finder (if more than one window is open)
"Function-Delete (PowerBook, iBook only)" = Forward Delete (delete the character to the right of your cursor)

Pipe tecken?

Hej,
kanske simpel fråga, men hur i helskotta gör jag ett pipetecken? Ni vet ett sånt man använder i Unix för att skicka output från ett kommando till ett annat? Är riktigt grön på mac, men håller på att försöka lära mig.

Har ett logitech tangentbort, vanligtvis sitter tecknet på <Alt Gr> "<", men då får jag bara ? tecknet...

  • Medlem
  • 2005-10-15 14:31

Vilket tecken på tangentbordet är mest likt | ?

Jo, / så klart! Tryck alt+/ så ska du se.

|||| ja det var ju inte så svårt

Tackar

Utmärkt lista Olle! Jag har gjort tråden "klibbig" så att fler switchers i forumet får nytta av den. Klibbiga trådar håller sig kvar längst upp i forumlistningen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-10-28 10:01

Vad menas med "Option-Command-Eject?" Det är mest Option jag undrar över. Gav bara ett exempel där den finns med..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-28 18:11
Ursprungligen av dayweed:

Vad menas med "Option-Command-Eject?" Det är mest Option jag undrar över. Gav bara ett exempel där den finns med..

Det är den som det står "alt" på, mellan äpple och control

Finns det någon funktion för att växla direkt mellan öppna fönster - det som i Windows görs med alt+tab? Jag vet att man kan använda F9, F10 och F11 för att få överblick eller temporärt rensa skärmen, men finns det ett direkt växlingskommando också?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 22:47
Ursprungligen av DanAbnormal:

Finns det någon funktion för att växla direkt mellan öppna fönster - det som i Windows görs med alt+tab? Jag vet att man kan använda F9, F10 och F11 för att få överblick eller temporärt rensa skärmen, men finns det ett direkt växlingskommando också?

Tjaba!!

Installera Witch http://www.petermaurer.de/nasi.php?section=witch , så funkar det precis som i Windows, dvs alt+tab för att växla fönster.

/Joakim

  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 00:05
Ursprungligen av Margell:

Tjaba!!

Installera Witch http://www.petermaurer.de/nasi.php?section=witch , så funkar det precis som i Windows, dvs alt+tab för att växla fönster.

/Joakim

Eller skit i att installera nåt och kör med kommando+tab som är inbyggd funktion.

Ursprungligen av Margell:

Tjaba!!

Installera Witch http://www.petermaurer.de/nasi.php?section=witch , så funkar det precis som i Windows, dvs alt+tab för att växla fönster.

/Joakim

Efter tre år som switcher är det en enda sak som irriterar mig på Macen, och det är sjukt irriterande, det är att jag inte kan alt-tabba mellan öppna program om de är minimerade!
Witch löser det problemet, nu kan jag minimera programmen hur jag vill men Witch växlar obehindrat mellan dom! Superbra!

Eftersom jag fortfarande efter tre år inte alltid kommer ihåg att gömma programmen istället för minimera dom så vill jag inte bli dömd av alla som säger "det är ju bara att minimera dom!"
Visst, gömma fungerar till 99% på Powerbooken så länge jag inte har en mus inkopplad, men så fort jag har musen då minimerar jag rätt ofta av gammal vana.

Nu finns det ingenting som irriterar mig som switcher längre. TACK!

Ursprungligen av DanAbnormal:

Finns det någon funktion för att växla direkt mellan öppna fönster - det som i Windows görs med alt+tab? Jag vet att man kan använda F9, F10 och F11 för att få överblick eller temporärt rensa skärmen, men finns det ett direkt växlingskommando också?

Hoppa mellan öppna fönster i den applikation man befinner sig i med "Command + ><" funkar hur bra som helst. Hoppa mellan program gör man med "alt + tab".

"Command - [" = Go Menu Back
"Command - ]" = Go Menu Forward

Funkar inte för mig i Findern.
När man skriver så måste man tycka alt + 8, alt + 9 för att få [] tecknena.
Ska man tryck ner nån mer tangent för att få det att funka?

De syftar nog på en engelsk tangentbordsuppsättning (som jag har).
Det är de två tangenterna till höger om P på mitt tangentbord.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-01 16:41
Ursprungligen av DanAbnormal:

Finns det någon funktion för att växla direkt mellan öppna fönster - det som i Windows görs med alt+tab? Jag vet att man kan använda F9, F10 och F11 för att få överblick eller temporärt rensa skärmen, men finns det ett direkt växlingskommando också?

Ofta finns det men de är olika från programm till program.
Så först väljer du program sen fönster.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-01 19:44
Ursprungligen av juanito:

Ofta finns det men de är olika från programm till program.
Så först väljer du program sen fönster.

Edit: Sen fanns det tydligen ett eget kommando för det med inbygt i OSX.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-10 06:48

Kommando + tab växlar väl mellan öppna program inte öppna fönster, verkar som witch kan göra bägge

  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 09:11
Ursprungligen av thomk:

Kommando + tab växlar väl mellan öppna program inte öppna fönster, verkar som witch kan göra bägge

Det är säkert bra men alt+tab i win är väl just växla mellan prog?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-01 16:44
Ursprungligen av kjelle:

Det är säkert bra men alt+tab i win är väl just växla mellan prog?

Nej det växlar mellan fönster (nästan alltid) dessuom fungarar detta inte med fönster från kontroll panelen i Windows. Men att windows är inkonsekvent viste vi ju redan eller?

Hm har några till som jag iaf inte tror att jag såg i listan ovan:

Safari/Firefox
Command+Shift+Pil upp = Hoppa till/visa toppen på sidan
Command+Shift+Pil ner = Hoppa till/visa botten på sidan
Command+Shift+Pil höger = Gå till/hoppa till Nästa tab
Command+Shift+Pil vänster = Gå till/hoppa till Föregående tab

Finderfönster
Command+1 = Visa i ikonvy
Command+2 = Visa i listvy
Command+3 = Visa i kolumnvy

Senast redigerat 2006-02-01 18:54

I MacOS X så är det två olika kortkommandon som ersätter windows Alt+Tab:
"Command-Tab" = Switch application
"Command-`" = Cycle through windows in application or Finder (if more than one window is open)

`-knappen sitter mellan Z och Shift.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 22:44

Tack!

Ursprungligen av Daniel Sönnerstedt:

I MacOS X så är det två olika kortkommandon som ersätter windows Alt+Tab:
"Command-Tab" = Switch application
"Command-`" = Cycle through windows in application or Finder (if more than one window is open)

`-knappen sitter mellan Z och Shift.

Tack tack!

Som jag har längtat efter kringla + >< för att växla mellan fönster i samma program! En lättnad! Trots att jag aldrig har haft Windows, så trycker jag ofta kringla+tab när jag ska växla mellan fönster. Jag fattar inte varför! Nu slipper jag det! Tack Daniel!

Ursprungligen av Daniel Sönnerstedt:

I MacOS X så är det två olika kortkommandon som ersätter windows Alt+Tab:
"Command-Tab" = Switch application
"Command-`" = Cycle through windows in application or Finder (if more than one window is open)

`-knappen sitter mellan Z och Shift.

Jo det där är förstås bra men om fönstren är minimerade o ligger i dockan så måste det ju finnas något sätt att få upp dem utan att använda musen. Jag menar jag kan ju trycka Äpple + M för att minimera ett fönster med det verkar inte finnas något kommando för att maximera redan minimerade fönster. Ta tex iTunes kombinerat med ATI Remote Wonder. Med fjärrkontrollen kan jag trycka på en knapp som säger åt systemet att "launch iTunes" o då maximeras iTunes från dockan men vad 17 är det för vanlig tangentkombination för detta "launch" ? Jag har då inte hittat den. Tycker inte jag ska behöva något extra program för detta.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-11-02 11:26
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jo det där är förstås bra men om fönstren är minimerade o ligger i dockan så måste det ju finnas något sätt att få upp dem utan att använda musen. Jag menar jag kan ju trycka Äpple + M för att minimera ett fönster med det verkar inte finnas något kommando för att maximera redan minimerade fönster. Ta tex iTunes kombinerat med ATI Remote Wonder. Med fjärrkontrollen kan jag trycka på en knapp som säger åt systemet att "launch iTunes" o då maximeras iTunes från dockan men vad 17 är det för vanlig tangentkombination för detta "launch" ? Jag har då inte hittat den. Tycker inte jag ska behöva något extra program för detta.

Gissar att "Launch iTunes" motsvarar Applescriptet "tell app 'iTunes' to activate".

Ursprungligen av malesca:

Gissar att "Launch iTunes" motsvarar Applescriptet "tell app 'iTunes' to activate".

Verkar vettigt men det vore bra om det gick att göra detta med enbart tangentbordet. Jag KAN förstås testa att skriva ett Applescript macro och lägga det till någon av F-tangenterna men jag tycker ju egentligen inte att det ska behövas för om det går att minimera fönster så tycker man ju att det borde tänkt på att man också kan vilja maximera fönster med tangentbordet.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-11-02 15:03
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Verkar vettigt men det vore bra om det gick att göra detta med enbart tangentbordet. Jag KAN förstås testa att skriva ett Applescript macro och lägga det till någon av F-tangenterna men jag tycker ju egentligen inte att det ska behövas för om det går att minimera fönster så tycker man ju att det borde tänkt på att man också kan vilja maximera fönster med tangentbordet.

Sätt fokus på docken med Ctrl+F3 (Ctrl+Fn+F3 med defaultkonfigurationen på t.ex. MacBook), stega uppåt (den wrappar runt) eller neråt tills du kommer till det minimerade fönstret i fråga, tryck Return.

Ursprungligen av malesca:

Sätt fokus på docken med Ctrl+F3 (Ctrl+Fn+F3 med defaultkonfigurationen på t.ex. MacBook), stega uppåt (den wrappar runt) eller neråt tills du kommer till det minimerade fönstret i fråga, tryck Return.

Tackar.

Ursprungligen av Daniel Sönnerstedt:

I MacOS X så är det två olika kortkommandon som ersätter windows Alt+Tab:
"Command-Tab" = Switch application
"Command-`" = Cycle through windows in application or Finder (if more than one window is open)

`-knappen sitter mellan Z och Shift.

Du har inte svenskt tangentbord, eller hur? Men det var ett bra tips, jag hade missat den, och det är cmd-< på mitt tangentbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-09 13:37
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Du har inte svenskt tangentbord, eller hur? Men det var ett bra tips, jag hade missat den, och det är cmd-< på mitt tangentbord.

Och det irriterar mig något oerhört att detta inte gäller för iWork-svitet, där nämnda kommando förminskar och förstorar visningen av dokumentet!

Vänligen, Ylan, som undrar hur det är tänkt att man skall kunna växla mellan fönster i t. ex. Pages!

Och här är några till:
Alt+Äpple+Eject = Vila
Ctrl+Äpple+Eject = Omstart
Ctrl+Alt+Äpple+Eject = Stänga av

Bevaka tråden