Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppade i 512MB till i min PB, ingen skillnad!!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 23:53

Har en G4 15" PowerBook OS X 10.3.9 och har precis stoppat i en till 512'a!

Men jag tycker mig absoult inte märka nån skillnad och på senare tid har enkalre program
som iTunes och Safari börjat sega och lagga friskt i deras uppstart.
Själva systemet startar och stänger ned sig självt smidigt och fint.
Ser att folk skriver att man inte behöver defragmentara OSX men vad ska jag göra för att pigga upp min Mac.
55GB varav 19 är ledigt!
Har hört om ett program som mäter datakraften, kan det vara fel på nya "kingston" minnet??

Jätte förvirrad, hade det varit en Pc så skulle man kunna degrafmentera och sen klicka ur alla "autostart obkejt" i msconfig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 00:02
Ursprungligen av k.vaglund:

Har en G4 15" PowerBook OS X 10.3.9 och har precis stoppat i en till 512'a!

Men jag tycker mig absoult inte märka nån skillnad och på senare tid har enkalre program
som iTunes och Safari börjat sega och lagga friskt i deras uppstart.
Själva systemet startar och stänger ned sig självt smidigt och fint.
Ser att folk skriver att man inte behöver defragmentara OSX men vad ska jag göra för att pigga upp min Mac.
55GB varav 19 är ledigt!
Har hört om ett program som mäter datakraften, kan det vara fel på nya "kingston" minnet??

Jätte förvirrad, hade det varit en Pc så skulle man kunna degrafmentera och sen klicka ur alla "autostart obkejt" i msconfig...

Tsta att byta plats på minnena, fungerar det bättre ?

/tangen

Ursprungligen av k.vaglund:

Har en G4 15" PowerBook OS X 10.3.9 och har precis stoppat i en till 512'a!

Men jag tycker mig absoult inte märka nån skillnad och på senare tid har enkalre program
som iTunes och Safari börjat sega och lagga friskt i deras uppstart.
Själva systemet startar och stänger ned sig självt smidigt och fint.
Ser att folk skriver att man inte behöver defragmentara OSX men vad ska jag göra för att pigga upp min Mac.
55GB varav 19 är ledigt!
.

Kanske läge att uppdatera till 10.4. Att du stoppat in mer minne märks inte förrän datorn verkligen behöver det, då märks det desto mer.

Har du föresten tömt Safaris cache? Och raderat ikoner och historik o.s.v.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-08 00:04

Vad är det för PB? 400 Mhz, 1.67 GHz...?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 11:36

Samma sak för mig.. Petade i 512Mb extra i min PB G4 550Mhz och märker ingen större skillnad. Dock har datorn börjat hänga sig i tid och otid, så antagligen är det fel på minnet. Har försökt o köra memtest, men datorn hinner hänga sig innan det gått klart...

(Har du föresten tömt Safaris cache? Och raderat ikoner och historik o.s.v.). Vart hittar man dessa filer?

Ursprungligen av joco:

Samma sak för mig.. Petade i 512Mb extra i min PB G4 550Mhz och märker ingen större skillnad. Dock har datorn börjat hänga sig i tid och otid, så antagligen är det fel på minnet. Har försökt o köra memtest, men datorn hinner hänga sig innan det gått klart...

(Har du föresten tömt Safaris cache? Och raderat ikoner och historik o.s.v.). Vart hittar man dessa filer?

Safaris cache tömmer du lätt under Safari menyn, sen kan du med hjälp av program som Xupport http://www.computer-support.ch/ rensa systemet på slagg och optimera diverse funktioner.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 21:43

Jag har en 1.33 GHZ'are!

När jag köpte den var det bara 256 i. Jag köpte till 512 o märkte skillnad!

Men jag har inte raderad nå cache, ikoner, histork eller nåt sånt. Nån som har lust
att berätta hur man piggar upp en mac på sånna olika sätt. Jag har bara ägt min mac i 10 mån. Är inte helt van ännu...

Jag har ingen sån fin skruvmejsel med mig. Jag bor i London, kan prova att byta plats på dem till jul när jag åker hem.

Men inge som känner till programmet som kollar prestandan och ger siffror.

O till sist, jag tänker inte uppgradera till 10.4 har inte råd och alla verkar meddela att varje uppgradering av OS är mer o mer krävande, o det är jag itne så intresserad av.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 21:44

Nu har jag alltså proppat i TVÅ stycken Kingston 512 i min PB G4 1.33 Ghz, numera

Man kan ju föreslå de vanliga underhåll som kan få systemet att flyta lite bättre. Kör först reparation av skivbehörigheter med skivverktyget (som ligger bland verktygsprogrammen).

Om det framför allt är uppstart av program som är segt, så testa att uppdatera prebindings, förslagsvis med detta program: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14836

1
Bevaka tråden