Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klammerparenteser på en svensk PB?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 17:52

Hej,

rubriken talar för sig själv: hur får man till klammerparenteser på en PB med svensk tangentbordslayout?

mvh
/erik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 17:54

[] = alt+8/9
{} = shift+alt+8/9

antar att det var de första du frågade efter, men eftersom jag inte vet riktigt vad de andra heter (måsvingar?) fick du dem också.
alt och shift+alt ger liknande tecken som de som finns utskrivna på tgbordet.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 18:07

tack så mycket, det var de andra jag frågade efter. de första heter väl hakparenteser (?).

/erik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 18:17

Finns det inget smidigare sätt? Tycker det känns klumpigt att behöva trycka på två knappar, på en PC räcker det ju med Alt Gr+7 eller 0.

Ursprungligen av Macvarg:

Finns det inget smidigare sätt? Tycker det känns klumpigt att behöva trycka på två knappar, på en PC räcker det ju med Alt Gr+7 eller 0.

Oja! Systeminställnigar-Internationellt-Indatameny. Klicka för tangentbordsvisning, teckenpalett. Gå till flaggan i menyraden och välj Teckenpalett. Visa-Latinska. Klicka Parantes. Sen är det bara att välja bland massor av paranteser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 22:33
Ursprungligen av Macvarg:

Finns det inget smidigare sätt? Tycker det känns klumpigt att behöva trycka på två knappar, på en PC räcker det ju med Alt Gr+7 eller 0.

Fördelen är att du slipper korsa händerna för att få fram tecknet, jag tycker "manövern" att tycka på Alt Gr och sedan vandra med andra handen över hela tangentbordet är krångligare och mer påfrestande. Speciellt om man skriver många hakparanteser (läs kodar Objective-C )...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 19:11

Ja, det var ju smidigt... :rolleyes:

1
Bevaka tråden