Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massproblem med DVI på Minin!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-28 13:39

Det här är ju fasen allvarligt:

http://www.spymac.com/forums/showthread.php?threadid=159888&curr=0

Nu undrar jag om strömstyrkan från DVI-utgången har ökats på de nya Minis som verkar ha börjat skeppats?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 17:27

Det där är ingen nyhet... Och nej, det är fortfarande inte VESA-standard på de nya mini.

  • Medlem
  • 2005-10-28 21:18

Vad omfattar denna VESA-standard? Gäller den även signalstyrka etc?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 22:11
Citat:

The Video Electronics Standards Association is an international non-profit organization representing hardware, software, PC, display and component manufacturers, cable and telephone companies, and service providers. VESA supports and sets industry-wide interface standards for the PC, workstation, and computing environments. VESA promotes and develops timely, relevant, open standards for the display and display interface industry, ensuring interoperability and encouraging innovation and market growth.

VESA innefattar bland annat vilken strömstyrka det ska vara i kontakten och vilken frekvens den ska ge. Minin har både låg strömstyrka och instabil frekvens, vilket orsakar problemen med många skärmar. Om ett grafikkort/en dator följer VESA-standard uppstår inte dessa problem.

VESA:s hemsida är http://www.vesa.org/

Ursprungligen av Macvarg:

VESA innefattar bland annat vilken strömstyrka det ska vara i kontakten och vilken frekvens den ska ge. Minin har både låg strömstyrka och instabil frekvens, vilket orsakar problemen med många skärmar. Om ett grafikkort/en dator följer VESA-standard uppstår inte dessa problem.

VESA:s hemsida är http://www.vesa.org/

Är det någon här som vet om problemet som varit med MacMini och grådassiga/gulnade bildskärmssignaler även smittar av sig på plasma och projektorer?

Jag antar att man både få samma problem här som vissa får med sina LCD skärmar
och CRT skärmar?

Jag har haft funderingar på att köpa en Projektor och driva denna med en MacMini.
Är detta en direkt dum idé om jag har höga krav på resultatet?

Mycket tacksam för svar!

/Kebarb

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 15:23

Svårt att svara på, det enda du skulle kunna göra är väl att köpa en mini på ett ställe som låter dig lämna tillbaka den om den inte fungerar med din projektor/plasma. Jag har själv provat att koppla min mini till TV:n och det blir gulgrå bild med "vågor" som rullar över, inte något vidare. Det är förvisso en CRT-TV.

Jag har detta problem med min mini och kontaktade Apple direkt. Jag har fått min mini klassad som en "doa" (dead on arrival) och får därmed byta ut den när jag vill. Jag har en LCD skärm idag som klarar av 1280x1024 i 75 Hz men minin klarar bara av denna upplösning i 60 Hz. Fungerar för mig men när jag vill uppgradera till en större skärm så måste nog minin bytas ut.

  • Medlem
  • 2005-11-09 18:38
Ursprungligen av DeeJam:

Jag har detta problem med min mini och kontaktade Apple direkt. Jag har fått min mini klassad som en "doa" (dead on arrival) och får därmed byta ut den när jag vill. Jag har en LCD skärm idag som klarar av 1280x1024 i 75 Hz men minin klarar bara av denna upplösning i 60 Hz. Fungerar för mig men när jag vill uppgradera till en större skärm så måste nog minin bytas ut.

Eftersom en LCD-skärm inte har någon uppdateringsfrekvens spelar det ingen roll om du ha 60 eller 75... det går inte att se någon skillnad.

  • Medlem
  • 2005-11-09 18:24

Jag har nu varit i kontakt mailvägen med en person på en framstående, utländsk Mactidning. Denne säger att det är mer troligt att Apple kommit över ett parti snabbare delar till Mac Mini och att det troligtvis inte kommer en officiell hottad Mini. Jag får anta att det från hans sida även rör sig om gissningar, men tyvärr tror jag att han kan ha rätt. Varför har inte Apple presenterat en ny Mini annars? Varför skulle vissa få en typ av speccar, och andra en helt annan typ. Som jag har förstått det så har köpare världen över fått helt olika speccar, inte bara i "kit" med snabbare CPU, hdd och mer vram. Å andra sidan är det skumt att vissa sidor har gått ut med att det KOMMER en ny Mini.

Nåväl: Från Apples sida, så är det här (som vanligt?) dåligt skött till köparnas förtret.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 18:49

Ja, det är fler som spekulerat i de banorna. Förmodligen har det varit brist på de vanliga delarna och då har man tagit det som varit närmast specifikationerna tills bristen avhjälpts. Nästa Mac mini tror jag blir en med Intel Inside och med en fungerande DVI-utgång, annars tappar jag totalt tron på Apple.

  • Medlem
  • 2005-11-09 19:33

Hmmm...om man nu lämnar igen dator...vad kör man tills vidare?

....7-elevens surf...kanske...

/Fredrik

1
Bevaka tråden