Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-program - kontra PC-program

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Västerås
  • 2005-08-07 14:18

Jag kan inte tänkka mig att det skulle finnas en möjlighet att köra renådlade pc program på dom kommande Intel baserade macarna. Det kanske kommer att finnas en möjlighet till det men tro inte att Apple kommer att supporta detta.

Mot diverse hackare som verkligen vill så är det svårt för att inte säga omöjligt att värja sig.

Apple kommer även i fortsätningen att vilja ha kontroll över mjukvaran till sina burkar och det är knappast troligt att dom skulle släppa den linjen i dom kommande macarna.

Men däremot tror jag att det kommer en bättre version av VPC där skillnaden mellan en ren pc och en mac inte kommer att vara så stor.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-07 16:14

jag tror inte apple kommer hindra utveckling av mjukvara till macar. De som bestämmer är ju dom som vill porta sin mjukvara så den fungerar i os X. Samma sak som företag väljer att utveckla sin mjukvara till Linux samtidigt som dom utvecklar en version till Windows. Nu kommer dom även kunna utveckla enklare till os X eftersom alla OS bygger på samma cpu-arktiektur.
Visst kommer apple fortsätta utveckla sina program, men dom har aldrig hindrat andra från att utveckla liknande. Varför skulle dom?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 21:21

Tro det eller ej men det är skillnad på Windows och intel. Ett program är lika bundet till operativsystem som det är till processor, med vissa undantag. JAG, varför skriver du detta? Det verkar inte som att du har en aning om vad du snackar om... Jag vill inte vara otrevligt men ditt inlägg är bara så märkligt.

Ursprungligen av mikotekniko:

Tro det eller ej men det är skillnad på Windows och intel. Ett program är lika bundet till operativsystem som det är till processor, med vissa undantag.

Visst är det så, men Wine-folket har lyckats otroligt bra trots allt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 22:05
Ursprungligen av Kristofer:

Visst är det så, men Wine-folket har lyckats otroligt bra trots allt.

Jävligt bra. "Cred" till dem! Vore kul med bra WINE till os x.

Ursprungligen av mikotekniko:

Jävligt bra. "Cred" till dem! Vore kul med bra WINE till os x.

Har väl inte kommit så långt ännu, men det kan det ju bli ändring på.
http://darwine.opendarwin.org/

Ursprungligen av JAG:

Jag kan inte tänkka mig att det skulle finnas en möjlighet att köra renådlade pc program på dom kommande Intel baserade macarna. Det kanske kommer att finnas en möjlighet till det men tro inte att Apple kommer att supporta detta.

Mot diverse hackare som verkligen vill så är det svårt för att inte säga omöjligt att värja sig.

Apple kommer även i fortsätningen att vilja ha kontroll över mjukvaran till sina burkar och det är knappast troligt att dom skulle släppa den linjen i dom kommande macarna.

Men däremot tror jag att det kommer en bättre version av VPC där skillnaden mellan en ren pc och en mac inte kommer att vara så stor.

Du kommer att kunna köra andra operativsystem på en Intel-Mac förutom OS X såsom t ex Windows.
Du kommer att kunna använda dessa andra operativsystem fullt ut precis som på vilken annan dator.

  • Avstängd
  • Västerås
  • 2005-08-08 11:18
Ursprungligen av Björn Leander:

Du kommer att kunna köra andra operativsystem på en Intel-Mac förutom OS X såsom t ex Windows.
Du kommer att kunna använda dessa andra operativsystem fullt ut precis som på vilken annan dator.

Har du belägg för detta eller är det bara något du hittar på?

Apple har sagt att de inte aktivt tänker hindra folk från att installera windows på intelmacarna. Om alla drivrutiner och liknande kommer fungera fullt ut är jag dock väldigt tveksam till.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-10 16:59

Drivarna lär funka eftersom jag befarar att dom kommer att använda intels standard moderkort som sitter i alla kontors-pc idag

  • Medlem
  • 2005-08-12 05:01
Ursprungligen av Erik_J:

Drivarna lär funka eftersom jag befarar att dom kommer att använda intels standard moderkort som sitter i alla kontors-pc idag

Det är rätt klart att det inte kommer vara fallet, hur mycket som skiljer sig återstår att se.
Men några standrad Intel moderkort vet jag att det inte blir.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 02:50

Kommer jag att kunna spela mina PC-spel på macen direkt som jag har till Pc´n just nu?

Spelen är:
* Doom 3
* Half-Life 2
* Far Cry
* F.E.A.R
* GTA San Andreas

Eller kommer det att finnas patchar som gör detta möjligt då jag har för mig att på en intelmac så skulle visst koderna i program skilja sig mycket lite från pc varianten medan en nutida macprogramvara skiljer sig ganska mycket. Har jag rätt eller fel?

Hur kommer det att bli? Kommer mina pc spel att köra under Mac OS X? Kommer jag att kunna ta hårdvara från min pc och montera i macen?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Kommer jag att kunna spela mina PC-spel på macen direkt som jag har till Pc´n just nu?

Spelen är:
* Doom 3
* Half-Life 2
* Far Cry
* F.E.A.R
* GTA San Andreas

Eller kommer det att finnas patchar som gör detta möjligt då jag har för mig att på en intelmac så skulle visst koderna i program skilja sig mycket lite från pc varianten medan en nutida macprogramvara skiljer sig ganska mycket. Har jag rätt eller fel?

Hur kommer det att bli? Kommer mina pc spel att köra under Mac OS X? Kommer jag att kunna ta hårdvara från min pc och montera i macen?

Utgå från att det inte kommer att fungera. Och kontankta sedan speltillverkarna och framför dina önskemål.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Hur kommer det att bli? Kommer mina pc spel att köra under Mac OS X?

Nej

Ursprungligen av Elajtenworld:

Kommer jag att kunna ta hårdvara från min pc och montera i macen?

Om det finns stöd för hårdvaran (precis som idag).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-06 10:22

Det kan ju vara intressant att spekulera kring intels nya virtualiseringstekniker som troligen kommer att finnas inbyggt i de chip Apple kommer att använda. Denna teknologi gör det enklare att boota flera operativsystem samtidigt på en maskin. (Det blir som att man liksom kan dela maskinen i flera delar och låta de olika delarna boota olika (eller samma) OS.)

Då skulle du kunna skaffa en Linux eller Windows och installera under OS X!

Detta är ju bara spekulationer, men intressant ändå!

Ursprungligen av pesc:

Det kan ju vara intressant att spekulera kring intels nya virtualiseringstekniker som troligen kommer att finnas inbyggt i de chip Apple kommer att använda. Denna teknologi gör det enklare att boota flera operativsystem samtidigt på en maskin. (Det blir som att man liksom kan dela maskinen i flera delar och låta de olika delarna boota olika (eller samma) OS.)

Då skulle du kunna skaffa en Linux eller Windows och installera under OS X!

Detta är ju bara spekulationer, men intressant ändå!

Detta kan bli mycket intressant.

Om man köra Windows i OSX så kan detta göra att många gärna tar ett steg och byter burk och då till mac där de även kan köra OSX.

Om Apple fortsätter att göra snygga datorer, vilket är troligt och om de även släpper burkar som är snabba och har en prisbild i jämförelse med HP, Fujitsu eller Dell så är chansen mycket stor att folk köper mac.

Det skulle jag gjort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 08:57

Hela fördelen med att ta fram en inteldator kommer att vara att det då går att köra win oemulerat utan skarpt vilket resulterar i att även såna som jag som inte vill ha PC men ibland tvingas sitta vid dom slipper ha en extra burk, jag skulle vilja kalla de nua intelmaccarna en Mac med VPC´dlux

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 09:17
Ursprungligen av Tangen:

Hela fördelen med att ta fram en inteldator kommer att vara att det då går att köra win oemulerat utan skarpt vilket resulterar i att även såna som jag som inte vill ha PC men ibland tvingas sitta vid dom slipper ha en extra burk, jag skulle vilja kalla de nua intelmaccarna en Mac med VPC´dlux

Fast om man spekulerar vidare kan detta även vara en risk för Apple. Det får inte bli för enkelt att köra Windows-program under Windows på din Mac. För då kan många programvaruleverantörer strunta i att göra en Mac-port eftersom kunden "lika gärna kan köra Windows-versionen".

Så jag tvivlar att Apple säljer Macar där Windows är ett tillval. Du kommer nog att få mecka själv och köpa en separat Windows installationsskiva (inte från Apple) och installera för att få igång det. Tror jag.

(och sen tycker jag inte att Windows-emulering är hela fördelen med intel-chip... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 08:39
Ursprungligen av pesc:

Fast om man spekulerar vidare kan detta även vara en risk för Apple. Det får inte bli för enkelt att köra Windows-program under Windows på din Mac. För då kan många programvaruleverantörer strunta i att göra en Mac-port eftersom kunden "lika gärna kan köra Windows-versionen".

Så jag tvivlar att Apple säljer Macar där Windows är ett tillval. Du kommer nog att få mecka själv och köpa en separat Windows installationsskiva (inte från Apple) och installera för att få igång det. Tror jag.

(och sen tycker jag inte att Windows-emulering är hela fördelen med intel-chip... )

Jag håller med, jag tänker egentligen mest på egenutvecklade kassa system och liknande som av prisnaturen inte kommer att köras på Mac om dom inte tar fram en klient som kostar ca 5.000 som skulle fungera i en kassa på tex Vibutikerna, men det är samtidigt bra för oss som "hatar" Win att kunna ha ett val att slippa...

Största problemet ser jag egentligen på stora organisationer som inte har "råd" att lägga 15+ tusen kronor per användare utan idag betalar max 2000 för en klient - det vill dom fortsätta göra...

/Tangen

Ursprungligen av Elajtenworld:

Eller kommer det att finnas patchar som gör detta möjligt då jag har för mig att på en intelmac så skulle visst koderna i program skilja sig mycket lite från pc varianten medan en nutida macprogramvara skiljer sig ganska mycket. Har jag rätt eller fel??

Tyvärr inte. Programkoden för ett OSX-program för PPC behöver oftast inte ändras särskilt inte mycket för att det ska gå att kompilera det för Intel. Om man ska porta ett program från Windows till x86-OSX behöver man däremot skriva om delar av koden helt. Om man dessutom har ett spel som använder DirectX, som tex Half-Life 2, Far Cry, F.E.A.R och GTA SA, så måste man skriva om ännu mer.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Hur kommer det att bli? Kommer mina pc spel att köra under Mac OS X?

Nej, spel kommer portas i samma grad till OSX oavsett om macarna kör x86 eller PPC. Processorn spelar väldigt liten roll när man portar en applikation.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 15:24

Hade varit schysst med en Intel-Powermac med dual-boot i X/Vista, Vista när man vill spela eller köra DVD-rippningar etc och X för allt annat.

  • Medlem
  • 2005-11-06 16:39

Att dra upp Linux och Wine som en "bra grej" känns inte riktigt applicerbart på OS X. Dels funkar det bara till 90%, och dels bidrar det till att program inte portas till Linux. Inga vanligt förekommande program portas till Linux.

Även om man som slutanvändare kan tycka att det vore bra att dual-boota Mac och Windows (eller köra virtuellt), så *kan* det leda till att utvecklare tycker att man ska köra Windowsversionen.

Att det kommer att gå att köra Windows bra under OS X är inte helt säkert. Kraften som folk lägger ned mest tid på är det omvända. Rent idiotiskt hur folk köper nya PC-datorer, nätverkskort och grafikkort för att kunna köra en alphaversion av OS X. Jag förstår inte varför de inte bara går och köper en Mac...

Ursprungligen av stfm:

Rent idiotiskt hur folk köper nya PC-datorer, nätverkskort och grafikkort för att kunna köra en alphaversion av OS X. Jag förstår inte varför de inte bara går och köper en Mac...

Om man har ett gammal pc-burk kan man tämligen billigt uppgradera den för att köra OS X x86 (med stöd för ALLT). Hårddisk och ram-minne kan man i de flesta fall använda. Således behövs ett moderkort baserat på Intel 915GL (kostar sissådär 500 kronor) och en Celeronprocessor (för ungefär lika mycket).

Med andra ord, för ungefär 1000 kronor kan man köra OS X i en hastighet som lätt slår en iBook.

Verkligen ingenting man ska göra för att använda datorn seriöst, men kan vara ett kul och billigt sätt att prova på.

  • Medlem
  • 2005-11-06 18:09
Ursprungligen av Kristofer:

Om man har ett gammal pc-burk kan man tämligen billigt uppgradera den för att köra OS X x86 (med stöd för ALLT). Hårddisk och ram-minne kan man i de flesta fall använda. Således behövs ett moderkort baserat på Intel 915GL (kostar sissådär 500 kronor) och en Celeronprocessor (för ungefär lika mycket).

Med andra ord, för ungefär 1000 kronor kan man köra OS X i en hastighet som lätt slår en iBook.

Verkligen ingenting man ska göra för att använda datorn seriöst, men kan vara ett kul och billigt sätt att prova på.

Med tanke på att samma personer aldrig skulle köpa ett program för en tusenlapp, så tycker jag att det är anmärkningsvärt. Dessutom tror jag inte att hastigheten i deras piratkopierade Photoshop slår hastigheten på vare sig en iBook eller deras PC. Att man kan köra Safari snabbare än på en iBook känns väl inte särskilt häftigt?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 19:15

Om man redan har en bra PC-burk för 10 000 (typ 3.2 Ghz P4, intelmoderkort, 1GB minne osv) är det inget större besvär att lägga in X på en andra partition och det går riktigt fort också, snabbare än en iBook. Sen kan man väl ifrågasätta nöjet med att köra en så ostabil X, men varför köpa en till dator för 10 000 när man redan har en?

  • Medlem
  • 2005-11-06 19:29
Ursprungligen av Macvarg:

Om man redan har en bra PC-burk för 10 000 (typ 3.2 Ghz P4, intelmoderkort, 1GB minne osv) är det inget större besvär att lägga in X på en andra partition och det går riktigt fort också, snabbare än en iBook. Sen kan man väl ifrågasätta nöjet med att köra en så ostabil X, men varför köpa en till dator för 10 000 när man redan har en?

Jag har sett att folk är beredda att köpa en helt ny burk med SSE3 bara för att kunna köra OS X bra. Att man vill lägga in OS X på en dator man redan har tycker jag inte är märkligt alls. Jag skulle inte klara av att bara ha Windows, så jag full förståelse för om man vill testa något nytt, men jag skulle inte köpa ny hårdvara för att kunna köra en alpha-version.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 19:36

Man kan ju komma ganska billigt undan, som Kristofer skriver. Den billigaste macen är mini och den är inte särskilt prisvärd om man tittar på prestandan och problemen med många skärmar. Då har jag förståelse för att man bygger en billig "mac-pc" att köra ett riktigt OS på, som komplement till Windows.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 09:03

Precis, jag tycker X och XP kompletterar varandra. Förstår inte varför man ska hålla sig till ett OS när man kan få så mycket mer gjort med två. Det skulle vara skönt att kasta ut min högljudda PC-burk och köra allt på samma, snygga Apple-maskin.

Självklart kommer inte Apple att sälja Xp eller Vista på Apple Store.

Och det är självklart en risk Apple tar om de skulle ha den funktionen att kunna köra Vista på en mac burk lika enkelt som att köra OS X program.

men sen så kan man väl tänka sig att det endå är så att mac folk ändå gärna vill köra OS X och inte Windows och dess program - om de fick välja.

Däremot så finns det dock program som inte finns under OS X och man måste därför köra en PC med Windows pararellt.

Och de som Switchar - är det för att det finns OS X eller är det för att Apple gör snygga datorer eller är det bäde och. Större delen är antagligen det senare och då skulle dessa bli besvikna om de köpt en dator som visserligen kan köra OS X men som inte har ett enda program, knappt. Utan de blir så illa tvungna att enbart köra Windows program.

Man kan fråga sig vad programtillverkarna tycker om OS X, gillar dom den plattformen?

Om Apple släppte OSX till PC - Skulle då alla tillverkare göra program enbart till OSX?

Jag hoppas faktiskt Apple gör detta

Vad är meningen egentligen???

Jag förstår inte en del av resonemanget kring Intel-Mac-Win...Det som Apple/Jobs sysslar med är en långsiktig strategi, där man successivt vill inte bara ta ledningen i datorutvecklingen, utan naturligtvis ta en allt större del av marknaden.

Konceptet man har är ju för tillfället oslagbart...Man har den absolut bästa designen av hårdvara. Och då menar jag inte BARA rent utseendemässigt, utan även under skalet! Macen är helt byggd för ett operativsystem som är helt anpassat till den hårdvara man själva bestyckar den med. Och det är förstås det bästa man kan få inom hela datorindustrin. (därför övergången till Intel) Alla komponenter är utvalda för att fungera optimalt med OS:et!
OSX är det absolut stabilaste, det ENDA utan virus och klockrent snyggaste och mest användarvänliga. Integrationen med de olika applikationerna är total. En fullständig programsvit i normalanvändarklass och en lika fullständig i PRO- miljö.
Logistiken i form av iTunes musicstore (med videomöjligheter runt hörnet) kopplat till både mobila enheter (iPod och vissa mobiltelefoner) Och iPhotos inbyggda bildbeställning/bokbeställning finns det ingen annan som matchar!
Dessutom har man på gång en oerhört ambitiös satsning på butiker under eget tak, men marknadens bästa kundstöd. (Genius bar mm) En oerhört bra onlinebutik med oneklickorder och en minst lika bra educationdel är inte fy skam det heller...
Det är väl klart som korvspad att dom aldrig kommer att släppa OSX (eller framtida OS) för vilket PC-burk som helst! Att det sen kommer att finnas möjligheter att köra ett annat OS på en Mac är väl inget att vare sig oroa sig för eller klappa händerna över...

Programtillverkarna kommer naturligtvis ta till sig de fördelar som CORE-teknikerna innebär. Det kommer att ge dom helt andra möjligheter att utveckla sina program. Och ju större användarbas Mac-plattformen har (och den växer f.n. fort!) ju mer intressant blir det!
Förhållandet mellan Wintel och Mactel kommer att förändras drastisk innom en inte alltför avlägsen framtid. Det är jag övertygad om.
Det är inte spelare som väljer PC eller Mac som är intressant...Det handlar om ett helt nytt tänkande och en jävligt bra strategi!
Sälj den bästa hårdvaran med den bästa mjukvaran och gör den tillgänglig på ett bra sätt för både normalanvändare och proffsen.
Sen är ju inte ALLT perfekt ens för Macanvändare...det finns ju utrymme för massor av förbättringar! Men ingen annan datorproducent kan matcha Apples nuvarande koncept...dom är inte ens i närheten!
Håkan

Bevaka tråden