Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan man göra med en iMac 400mhz?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-08 21:23

Hej!

Jag kommer att få en iMac 400mhz med OS9. Jag vet inte hur mycket minne eller hur stor hårddisk det är i den. Var kan jag hitta info om den datorn? Hur mycket kan den uppgraderas? Vad klarar den av?

mvh

Johnnie

  • Medlem
  • 2005-11-08 21:37
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-08 21:43

Kolla på
http://www.mactracker.ca/
finns info om alla macar.
Jag tror visst du kan köra OSX på den maskinen. Med 256 MB RAM kan den fungera med Panther som surfdator och lite till, men förvänta dig ingen fartmonster. Ev kan det vara bra att behålla OS9 på den för att köra lite äldre spel.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-08 23:20

Skolan har några iMac G3/333 med 256MB RAM och Panther som surfstationer. Allting är plågsamt segt, inte minst pga det snålt tilltagna minnet men även pga det trötta grafikkortet.

Om du är beredd att lägga in mer minne och en större hårddisk så tycker åtminstone jag att det blir stor skillnad med Panther. Inget fartmonster men den fungerar överraskande väl för att vara en sex år gammal dator. Jag har själv 640 MB internminne och en 120 GB HD i min. Duger t.o.m. utmärkt till filmtittande med VLC (förutsatt att man inte kör andra program samtidigt). Ordbehandling, surf och mail är naturligtvis inga problem. Att köra den med OS9 är bara dumsnålt.

MVH

Rickard

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-09 19:50

Hej och tack för svaren.

Fick datorn idag. Riktigt snygg (särskilt med tanke på åldern). FW har den också och man ska tydligen kunna få i ett Airportkort. Kan inte annat än tycka om den.

Går det inte att köra med Tiger? (Inte för att det är något fel med Panther!) Funderar på om man skulle kunna uppgradera den och använda den som backupp (med stor hårddisk och mer minne). Har dragit iväg ett mail med prisförfrågan. Kan kanske hända att det blir dyrt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 21:48
Ursprungligen av dunberg:

Går det inte att köra med Tiger?

Min syster köpte precis en DV 400Mhz och efter att vi tryckt i 512 mb så funkar tiger utan några större problem.

Absolut inte plågsamt långsamt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-09 21:50
Ursprungligen av Jens H:

Min syster köpte precis en DV 400Mhz och efter att vi tryckt i 512 mb så funkar tiger utan några större problem.

Absolut inte plågsamt långsamt.

Kul! Vad fick ni betala för minnet?

En del DV 400 mhz har CD/DVD läsare, de äldre.
De något nyare har bara CD (mörkgrön och mörkröd)
Vilken fick du?
Att stänga in sig någonstans där barnen inte letar och se på film med vår gamla tangerine har blivit något av en hobby hemma.
- Varför är inte mamma med och badar i plaskpoolen?
- Hon är i Midgård lilla vän.
...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-10 07:48
Ursprungligen av dunberg:

Kul! Vad fick ni betala för minnet?

450 kr för 2 st 256:or, begagnade noname pc133 (ska egentligen vara pc100)
men det funkade perfekt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-09 22:56

Hm... min är mörkblå men jag tror inte det är DVD, eller kanske...

1
Bevaka tråden