Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är delete-tangenten på en iBook 12"?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-11-08 13:21

Hej
Jag kör en Ibook 12" och hittar inte "delete"-knappen. Någon som vet var den finns?
Jag verkar ha två "enter" knappar, den vanliga stora under "backspace" samt en liten till vänster om vänsterpilen. Vad skall med den extra till?

mvh Niklas

PS jag har precis lyckats få snabel-a på alt+2 istället för alt+*, vet dock inte hur. DS

  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 13:24

fn+backspace = delete

du har en enter- och en return-tangent, precis som på ett vanligt tangentbord.
@ ligger väl alltid på alt+2?

Ursprungligen av svampmoln:

fn+backspace = delete

du har en enter- och en return-tangent, precis som på ett vanligt tangentbord.
@ ligger väl alltid på alt+2?

Du kan också använda Control-d för att åstadkomma den funktionen.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 17:43
Ursprungligen av lokedhs2:

Du kan också använda Control-d för att åstadkomma den funktionen.

måste tyvärr säga att ctrl+d inte ger något på min pb.

Ursprungligen av svampmoln:

fn+backspace = delete

du har en enter- och en return-tangent, precis som på ett vanligt tangentbord.
@ ligger väl alltid på alt+2?

Vad är det för skillnad på Enter och Return?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 18:55

Retur och Enter är två olika tangenter med olika funktioner bara.
I många program (de flesta ordbehandlingsprogram) har de dock samma funktion - göra radbrytningar.
I många andra program har de olika funktioner. I iTunes gör Enter att du ändrar namn på spåret, medan Retur spelar låten. i ICQ gör Enter att meddelandet skickas och Retur infogar en radbrytning i texten.

@ har suttit på alt-2 som standard sedan ca år 2000. Man kan dock fortfarande välja den gamla tangentbordsuppsättningen om man vill - den som heter bara "Svenska" och inte "Svenska Pro".

Det finns massor med trådar om deletetangenten på bärbaras tgb redan. Sök gärna innan du skapar en ny

Ändrar rubriken enligt följande:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=3

Även flyttat till rätt forum.

Som sagt, så använd gärna sökfunktionen innan ni frågar. Har ändrat i denna tråd så att andra med samma problem kan hitta denna tråd genom att söka

Mod

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-11-09 09:02

Tack för svaren.
Det är synd att det inte är utskrivet på tangenten att den även är delete fast med fn. Jag försökte med alla andra knappar (shift, alt, ctrl, och äpple). Fn trodde jag var för styra hårdvara som ljud, ljusstyrka mm.

Jag har tidigare kört pc och där är enter och return samma knapp. Det har funkat bra. Separerar man dem så blir det ju upp till applikationsmakaren att finna funktioner för kanpparna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 10:40

Skift-Backsteg funkar också när jag testar

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 10:44
Ursprungligen av Rajje:

Skift-Backsteg funkar också när jag testar

funkar då inte här... men på din profil verkar det som att du inte sitter på bärbart, så det kan ju skilja sig

1
Bevaka tråden