Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Javautveckling på Macen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min fråga är kort och gott den här...
Hur snabb Mac behöver jag köpa för att kunna köra Netbeans något så när snabbt? Och hur mycket minne ska jag ha i burken?

I dag så har jag en AMD Athon XP 1600 (1.4 Ghz) med 512 Mb minne, det fungerar alldeles utmärkt.

Men eftersom jag har mycket allvarliga funderingar på att gå över till den andra sidan (Mac ) så vill jag gärna höra om någon här kan ge mig ett bra svar...

Tack på förhand!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-05 22:52

Jag har provade Forte for java (SUNs version av Netbeans) på min PowerBook G4 500MHz, 512MB för ett tag sedan. Det var körbart men ganska segt dessutom tyckte jag att det tog för stor plats. PowerBookens skärm är ju inte så jättestor. Det gick inte att skriva tecknen {} heller, om jag kommer ihåg rätt, utan man var tvungen att kopiera dem! Det var rätt länge sedan när jag tänker på det, kanske till och med på 10.0 tiden. Hmm jag borde kanske prova igen...

Nu använder jag Project Builder och tycker att det fungerar bra. Det är klart att xml och html (jsp)-editering i pbuilder är inte roligt... Använder jakarta-ant för att styra kompileringen och cvs för källkodshantering. Det fungerar bra men det var lite bökigt att få allt att fungera.
pbuilder är förstås mycket snabbare.

Jag har kört ett Java-projekt med tre olika utvecklingsmiljöer: I början CodeWarrior under äldre MacOS. Gick som tåget på en G3/266, men Java i gamla MacOS en väl gammal version. Min partner krävde Swing, så vi måste gå till nåt nyare.

Project Builder på en G3/400 och en G4/733: Lite segt på G3´an, hyggligt på G4, men inte alls lika piggt som CW och gamla MacOS. Programmen rullar lite väl långsamt. Lite buggar i Project Builder, men inte illa. Project Builder är en snygg utvecklingsmiljö, där det mesta gjorts rätt eller i alla fall hyfsat.

Forte på en P3/500 med 128 Mb minne (för lite). Javan läcker minne som ett såll, så man måste starta om allra minst utvecklingsmiljön nån gång i timmen, ibland hela datorn. (Den kör Windows98, som dör spontant lite då och då oavsett vad man gör.) Programmen rullar snabbt när det inte swappar ihjäl sej. Utvecklingsmiljön är inget vidare. Hopplöst att navigera i stora källkodsfiler. Den har en del snofsiga finesser, men missar en del av de viktigaste.

Kunde jag skulle jag gå tillbaka till gamla G3/266´an och gamla CodeWarrior. Klart bäst om man klarar sej med en så gammal Java.

Det var väl min syn på saken.

Netbeans rullar på bra på alla PowerMac som säljs idag. Har inte upptäckt några problem ännu, men inte heller gjort så mycket.

1
Bevaka tråden