Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet disk mini + nybörjarproblem

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt en begagnad Lacie Ethernet disk mini 400 Gb. I väntan på att bygga ett lokalt nätverk har jag provat att koppla medföljande Ethernetkabel mellan datorn (PMG4 867mhz) och EDmini.

Jag kan då, ibland, få kontakt så att jag kan få upp EDmini under nätverk och logga in. Får då fram EDmini i Finder och kan flytta filer. (Fungerar dock inte att ansluta till servern i Gå menyn.)

Problemet är att jag inte kan komma åt EDmini via Safari, vilket man ska kunna göra för att administrera EDmini, som ju är en liten server med hårddisk.

Lacie support svarar "EDmini behöver anslutas till en router för att få en korrekt IP-adress." Det fattar jag inget av. Jag har anslutit EDmini genom USB och återställt de förinstallerade inställningarna, inklusive ett ip-nummer. Det borde väl vara en korrekt IP-adress?

Tacksam för hjälp!

Dessutom önskar jag tips på Internetresurser för nätverksnybörjare.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-07 17:20

Det är nog helt enkelt som de säger på supporten. Du behöver en router.

[LaCie] <----------> [Router] <----------> [G4]

Hur har du din dator kopplad till internet? Är den direktkopplad till ditt modem, eller sitter det någon sorts burk mellan datorn och modemet? Denna burk kanske är en router som du glömt bort att du äger?

Självklart ska du inte behöva ansluta den till en router. Se bara till att ip-adressen du ger disken är i samma subnät som din pc.

Jag antar att du har en extern ip-adress till din klient som du fått av din ISP och eftersom du inte kan "ta" en till extern adress så måste du använda interna ip-adresser. Det är nog därför supporten sa att du måste ha en router.

En liten work-around kan vara att ge din klient en extern adress och en intern samt disken en intern.

Vill du lära dig mer om nätverk så finns det mesta på wikipedia, oftast alldeles utmärkt skrivet!

Du kan utgå från Computer Network:
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_network

Privata ip-adresser:
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_IP_address

Off scope:
Jag tycker att det är lite häftigt att IBM (som jag jobbar hos) har en egen ip-serie. 9.x.x.x är reserverat för IBM!

Ursprungligen av DeeJam:

Jag antar att du har en extern ip-adress till din klient som du fått av din ISP och eftersom du inte kan "ta" en till extern adress så måste du använda interna ip-adresser. Det är nog därför supporten sa att du måste ha en router.

En liten work-around kan vara att ge din klient en extern adress och en intern samt disken en intern.

Vad är extern ip/intern ip?
Vem/vad är min klient?
Vad är ISP?

Hr inte hunnit läsa på ännu, men tack för tipsen!

Ursprungligen av DeeJam:

Off scope:
Jag tycker att det är lite häftigt att IBM (som jag jobbar hos) har en egen ip-serie. 9.x.x.x är reserverat för IBM!

En egen IP-serie är det många som har, men då oftast en C-klass
IBM har, tillsammans med några andra gamla jättar, en egen A-klass.

Fick svar från Lacie support. Blev inte så mycket klokare.

Fråga:
Så det går inte att ansluta minidisken direkt till en dator UTAN en
router? Via ethernet alltså?

Svar:

Enkelt förklarat: Nej

Avancerat: Jo, det går. Men för att det ska fungera krävs att du använder en omvänd Patch-kabel samt speciell konfiguration av datorn som vi ej kan hjälpa dig med. Dessutom krävs det att en DHCP-server körs på den dator som ED Mini är ansluten till, detta för att ED Mini ska kunna få en korrekt IP-adress. Om ingen DHCP-server finns på datorn måste man göra manuella IP-inställningar på både datorn och ED Mini som överrensstämmer, det kan hjälpa att använda vårt program Ethernet Disk IP Configurator i detta fall, http://www.lacie.com/se/support/drivers/

Mina följdfrågor
Vad är en omvänd Patch-kabel ? Är det en ovanlig typ av ethernetkabel?
Hur tror ni att överensstämmande ip inställningar bör se ut?

En annan sak. I EDminis förinställningar finns ett gateway nr. Vad har det för betydelse?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-11-08 23:00

Skulle tro att en omvänd patch-kabel är en korsad tp-sladd.

[QUOTE="filurenHur har du din dator kopplad till internet? Är den direktkopplad till ditt modem, eller sitter det någon sorts burk mellan datorn och modemet? :D[/QUOTE"]

Direkt till modemet. Ingen burk.

Externa ip'n är den som internet ser dig som. Alltså den ip'n som står i webloggar osv...

Interna ip'n är den du har i ditt lilla nätverk hemma. Routern är den prylen som översättar de interna ip'na till den externa, så att du kan ansluta flera datorer till internet. Funkar som en tratt, typ... Eller en telefonväxel. Man ringer ett nummer, men kan komma till flera ställen, vilket man berättar i växeln. Inifrån kan flera ringa ut samtidigt, men alla får samma telefonnummer i nummerpresentatören.

192.168.0.1---I
192.168.0.2---I router --- 80.23.40.69
192.168.0.3---I

Anledningen till att de säger att du behöver en router tror jag är att routrar brukar (massor med % av alla fall) dela ut ip-adresser automatiskt (dhcp). Då får disken en ip automatiskt. Fast kunde du ställa in en ip så borde ju inte det behövas. Knepigt.

Klienten är du, eller rättare sagt, din dator. Den ansluter ju till servrar (klient-server modellen vettu). ISP = Internet Service Provider, alltså företaget som förser dig med internet.

Lite ostrukturerad förklaring kanske...

Eftersom disken och datorn är två "datorer" i nätverket så behövs det en korsad kabel. Dock så klarar de flesta macar (i alla fall nyare) att ansluta direkt med en "rak" kabel. (Auto MDI/MDX heter det på nurrdspråk).

Överensstämmande ip-inställningar förmodar jag innebär att datorn och disken är inom samma subnät, osv...

Detta innebär att ip-numrena ska överensstämma i alla grupperna som har 255 i nätverksmasken. Det låter lite krångligt, jag vet.

I alla fall:
Om nätverksmasken är 255.255.255.0 så ska ip'na vara i stil med 192.168.0.1, 192.168.0.2, osv...

Om den däremot är 255.255.0.0 så kan de vara 192.168.0.1 och 192.168.37.1. Men självklart även 192.168.0.37, osv...

Det är viktigt att det som inte är 255 är nollor. Annars funkar det inte ordentligt.

Nätmasken kan man säga är ett filter. Den gör så att datorn inte kommunicerar med onödigt många datorer, utan bara de som ligger under samma nätmask. Om nätmasken är 255.255.255.0 så kommer inte 192.168.0.1 att kommunicera med 192.168.3.1 (om man inte ber om det).

Känns som att jag säger lite för mycket här. Någon får gärna rätta mig om jag har fel!

Gatewayen brukar vara routern (gateway=typ port ut), men jag förstår inte vad en disk ska kunna komma åt internet för. Nån idé?

Ursprungligen av irrelogical:

Detta innebär att ip-numrena ska överensstämma i alla grupperna som har 255 i nätverksmasken. Det låter lite krångligt, jag vet.

Har inte hunnit testa, men det låter logiskt och bra. Alla svar som ger lite struktur i nätverksdjungeln är guld. Tack!

Ursprungligen av irrelogical:

Detta innebär att ip-numrena ska överensstämma i alla grupperna som har 255 i nätverksmasken.

Detta löste problemet! Tack!
Men jag håller med om att det är skandalöst krångligt.
Jag får säkert anledning att återkomma.

Nu kan jag alltså logga in på Ethernet disk mini. För att försöka lära mig mer forsätter jag dock att fråga.

EDmini har ett förvalt ip-nr som är 192.168.1.100
Den har också en förvald "Standard Gateway" som är 192.168.1.1

Vad betyder detta egentligen? Likheten med ip-nr lär väl inte vara en slump.

Off topic:

Det är logiskt, men min spontana åsikt är inte att det är bra! Med dagens hotplug-tillbehör (usb, firewire) och lätta installationer av operativsystem och drivrutiner (jämför med hur det var förr. horror!) borde nätverk funka direkt.

Tacka vet jag Rendezvous. Oh förlåt, Bonjour...

Självklart ska ju datorerna och routern vara i samma subgrupp (ha samma nätmask, liknande ip, osv..) för att kunna ansluta till routern (gatewayen).

Men jag förstår fortfarande inte vad den ska ha tillgång till internet för. Hade jag inte vetat bättre så skulle jag sagt spyware...

Ursprungligen av irrelogical:

Självklart ska ju datorerna och routern vara i samma subgrupp (ha samma nätmask, liknande ip, osv..) för att kunna ansluta till routern (gatewayen).

Men jag förstår fortfarande inte vad den ska ha tillgång till internet för. Hade jag inte vetat bättre så skulle jag sagt spyware...

Det är mest i hemmanätverk vi refererar gatewayen till internetaccess. Om Ethernetdisken ska fungera i nät med flera segment måste den ha tillgång till en gate för routing, oftast den närmaste distributionsswitchen eller router.

Ahh.. Det är sant! Mina nätverkserfarenheter sträcker sig inte längre än till ungefär 60-70 anslutna datorer. (lan).

Men, men! Man lär sig nåt nytt varje dag!

OK, jag trot jag förstår. På gateway står alltså ip-nummret till närmaste router eller switch. Så länge jag inte har något sådant är numret betydelselöst antar jag.

En följdfråga. Om jag nu vill utöka mitt nätverk (dator och etherntdisk) med en skrivare (ethernet), vad ska jag då skaffa. postorderkatalogernas nätverkssidor är så förvirrande.

Jag antar att du idag har din dator inkopplad direkt ut mot internet.

Jag kan föreslå en Linksys trådlös router med inbyggd switch. Linksys är ett dotterbolag till Cisco och gör erkänt bra produkter! Ett stort plus är att mjukvaran är Open Source och kan uppgraderas med en massa roliga saker.

Här är den billigaste modellen på komplett.se, duger nog bra (finns tre värre):
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=306148&cks=PRL

Nackdelen är att dom bara har fyra switchportar vilket gör att du bara kommer få en ledig (dator + ethernetdisk + ethernetskrivare). Hurvida du har några trådlösa enheter idag vet jag inte, men snart är ju damsugare utrustade med trådlösa kort så det känns dumt att inte köpa en...

Damsugare, inga dåliga saker...

Ursprungligen av DeeJam:

Jag antar att du idag har din dator inkopplad direkt ut mot internet.

Har bara modem, men hoppas ha bredbandsfiber om cirka ett år. Då ska naturligtvis bredbandskopplingen in i nätverket. Det lär kräva en router vad jag förstått. nu funderar jag på om det finns någon enkel billig lösning så länge. Fast det är ju bra om den är användbar i framtiden också.

Ursprungligen av DeeJam:

Jag kan föreslå en Linksys trådlös router med inbyggd switch.

Tack för tipset.
Är man helt ute om man drar kablar idag. Verkar säkrare.
Så till överföringshastigheten. Eftersom datorerna har Gigabit ethernet inbyggt så bör väl nätverket anpassas efter det. Eller är det onödigt häftigt eller dyrt kanske?

En annan fråga. Är nätverksprylar plattformsoberoende eller måste man kolla att de klarar MacOSX, eller Appleshare eller vad det heter?

1
Bevaka tråden