Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem använder CAPS LOCK?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 00:04

På alla datortangentbord sitter ju en av tangentbordets största tangenter ovanför den vänstra SHIFT-knappen: CAPS LOCK. Fyller verkligen denna någon funktion eller stör denna bara mer för datoranvändare som råkar få på stora bokstäver när de aldrig behöver detta?

Personligen tycker jag att detta måste vara världshistoriens mest överskattade och onödiga tangent, vad tycker ni?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 00:09

Är det någon som vet om man kan stänga av CAPS LOCK-tangenten i Mac OS X, typ via Terminalen?

Du stänger av den inne i Systeminställningarna. Tangentbord & Mus -> Tangentbord. Klicka på Specialtangenter. Där kan du mappa om den till någon annan specialtangent eller stänga av den.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 12:56
Ursprungligen av thevil:

Du stänger av den inne i Systeminställningarna. Tangentbord & Mus -> Tangentbord. Klicka på Specialtangenter. Där kan du mappa om den till någon annan specialtangent eller stänga av den.

Kanonbra! Tack för detta experttips!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 12:57

Jag använder den varje gång jag skriver "postort"

  • Medlem
  • 2005-10-23 23:21
Ursprungligen av thevil:

Du stänger av den inne i Systeminställningarna. Tangentbord & Mus -> Tangentbord. Klicka på Specialtangenter. Där kan du mappa om den till någon annan specialtangent eller stänga av den.

Just den funktionen var den som gjorde Tiger värt sitt pris.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2005-10-26 16:49

Ett efterlängtat tips

Ursprungligen av thevil:

Du stänger av den inne i Systeminställningarna. Tangentbord & Mus -> Tangentbord. Klicka på Specialtangenter. Där kan du mappa om den till någon annan specialtangent eller stänga av den.

Tack för tipset att omprogrammera capslock. Jag har också länge förbannat denna tangent som högra lillfingret hamnar på allför ofta. Vill man ha av någon anledning genomgående ha versaler finns det lägen för det i de flesta ordbehandling och layoutprogram.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-26 18:24
Ursprungligen av phmedia:

Tack för tipset att omprogrammera capslock. Jag har också länge förbannat denna tangent som högra lillfingret hamnar på allför ofta. Vill man ha av någon anledning genomgående ha versaler finns det lägen för det i de flesta ordbehandling och layoutprogram.

Högra lillfingret? Intressant fingersättning..

  • Medlem
  • 2005-10-26 18:28
Ursprungligen av thevil:

Du stänger av den inne i Systeminställningarna. Tangentbord & Mus -> Tangentbord. Klicka på Specialtangenter. Där kan du mappa om den till någon annan specialtangent eller stänga av den.

Jag önskar att det gick att styra om shiftlock till ett vanligt shift.

Jag vill minnas att jag någon gång upplevt ett tangentbord, kan inte minnas om det var en Apple IIe, en miniräknare, portabel databank eller något annat där man, för att aktivera caps lock var tvungen att hålla in shift medan man klickade ner caps lock för att shiftknappen skulle stanna nere.
Det skulle kanske vara ett alternativ för alla som råkar komma åt caps men ändå inte vill göra livet surt för de få som verkligen behöver caps lock i sitt dagliga arbete.
Hum?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 21:16
Ursprungligen av Johan Wahlberg:

Jag vill minnas att jag någon gång upplevt ett tangentbord, kan inte minnas om det var en Apple IIe, en miniräknare, portabel databank eller något annat där man, för att aktivera caps lock var tvungen att hålla in shift medan man klickade ner caps lock för att shiftknappen skulle stanna nere.
Det skulle kanske vara ett alternativ för alla som råkar komma åt caps men ändå inte vill göra livet surt för de få som verkligen behöver caps lock i sitt dagliga arbete.
Hum?

Så fungerar det väl på gamla skrivmaskiner?

Ursprungligen av Rajje:

Så fungerar det väl på gamla skrivmaskiner?

Precis.
För dem som är gamla nog att ha skrivit på en gammal Remington vet att Caps Lock sparar mycket muskelkraft.
Har även för mig, om vi talar tangentbord, att även teckenuppsättningen är en kvarleva från skrivmaskinens barndom och att man helt enkelt skrev FÖR fort och därför satte knapparna som de är.
Har vidare för mig att det tidigare fanns en tråd här om ett alternativt tangentbord med en alternativ uppsättning som skulle vara snabbare. Det skulle väl förklaras av det jag skrev ovan.

Har för mig mycket. Stämmer det inte kan det också vara något jag drömt.

/ k.

(Jag skriver med två pekfingrar. Försökte med musen i vänster efter att ha läst en tråd här att det skulle vara så, men ack...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 16:47
Ursprungligen av Kalle Borch:

/../
Har även för mig, om vi talar tangentbord, att även teckenuppsättningen är en kvarleva från skrivmaskinens barndom och att man helt enkelt skrev FÖR fort och därför satte knapparna som de är.

Ja, det brukar sägas så ganska ofta, men frågan är om det inte är en myt? Jag har iofs hört det från ganska pålitliga källor också så det kan vara sant.

Ursprungligen av Kalle Borch:

/../ Har vidare för mig att det tidigare fanns en tråd här om ett alternativt tangentbord med en alternativ uppsättning som skulle vara snabbare. Det skulle väl förklaras av det jag skrev ovan.

Har för mig mycket. Stämmer det inte kan det också vara något jag drömt. /../

Ja, det finns en tangentbordsuppsättning som heter Dvorak. Den är gjord så att man ska skriva med lika belastning för båda händerna och så att ungefär man använder en hand varannan gång ungefär. Iom att man inte skriver flera bokstäver med samma hand i rad, sägs det gå mycket snabbare.
Man kan använda Dvorak istf QWERTY genom att bvälja den i indatamenyn (flaggan).

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-23 11:25

Jag använder den ofta när jag CAD:ar på jobbet... skulle inte klara mig utan den.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-10-23 13:04

Caps lock är ju ett måste när man spelar marathon - annars måste man ju hålla in springa-knappen hela tiden...

Ursprungligen av oskich:

Caps lock är ju ett måste när man spelar marathon - annars måste man ju hålla in springa-knappen hela tiden...

Spelar du fortfarande det?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-25 20:30

Jag brukat alltid använda CAPS LOCK när jag skriver fakturaunderlag, då det blir lättare att se vilket materiel som gått åt, eftersom alla elgrossister använder CAPS på sina följesedlar.

  • Medlem
  • 2005-10-25 20:38

Jag upptäckte häromdagen att shift+äpple+CAPSlock+4 dumpar fönster i OS9. Det ni!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 21:38
Ursprungligen av Baron:

Jag upptäckte häromdagen att shift+äpple+CAPSlock+4 dumpar fönster i OS9. Det ni!

Hehe, det är grymt! Jag tror man kan lägga in alt-tangenten i det kortkommandot också, för att välja att dumpen ska sparas som fil på skrivbordet. Kortkommando med fem tangenter, inklusive CAPS-lock, är inte illa

Instämmer. Capslock är bara till för att vara jobbig.
Jag menar, ofta man skriver med bara stora bokstäver

Ursprungligen av uptown:

På alla datortangentbord sitter ju en av tangentbordets största tangenter ovanför den vänstra SHIFT-knappen: CAPS LOCK. Fyller verkligen denna någon funktion eller stör denna bara mer för datoranvändare som råkar få på stora bokstäver när de aldrig behöver detta?

Personligen tycker jag att detta måste vara världshistoriens mest överskattade och onödiga tangent, vad tycker ni?

Påminner mig om min gamla tråd: Vad skulle vi kunna erSÄTTA CAPS LOCK MED?

Men det var ju före Tiger kom och gav en möjlighet att stänga av shiftlås, precis som thevil beskrev. Jag blev så glad när jag läste ett tips om detta i våras.

Ursprungligen av Baron:

Jag upptäckte häromdagen att shift+äpple+CAPSlock+4 dumpar fönster i OS9. Det ni!

Det som är fascinerande med detta är väl att du upptäckt det först nu, nästan på dagen 6 år efter att det släpptes

  • Medlem
  • 2005-10-26 16:59
Ursprungligen av Adrian B:

Det som är fascinerande med detta är väl att du upptäckt det först nu, nästan på dagen 6 år efter att det släpptes

Ja, och att det är två veckor kvar tills jag slutar använda OS9 på jobbet...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 18:19
Ursprungligen av Baron:

Ja, och att det är två veckor kvar tills jag slutar använda OS9 på jobbet...

Grattis

Själv sitter jag fast i OS9 träsket tills Intelmacen ser dagsljus. Men ännu värre är att flera och flera av jobben måste produceras på PC.

Gissa om det är skönt när man kommer hem på kvällen och får sätta sig vid sin PowerBook och OSX:a lite.

Det skulle bli ett paradis! Då skulle man slippa att alltid hamna på capslock vilket jag alltid lyckas göra---

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 22:18

Finns det inget program som kan fixa så att det fungerar just så - att skift+skiftlås krävs för att det ska aktiveras?

Om inte - det är väl ganska lätt att skriva ett sådant hack om man är programmerare?

  • Medlem
  • 2005-11-07 23:02
Ursprungligen av Rajje:

Finns det inget program som kan fixa så att det fungerar just så - att skift+skiftlås krävs för att det ska aktiveras?

Om inte - det är väl ganska lätt att skriva ett sådant hack om man är programmerare?

Eller ännu hellre, någon som gjorde så att den blev en delete-knapp. Det är nog det enda som jag saknar från andra datorer - en egen deleteknapp på min iBook...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 23:30
Ursprungligen av cilla:

Eller ännu hellre, någon som gjorde så att den blev en delete-knapp. Det är nog det enda som jag saknar från andra datorer - en egen deleteknapp på min iBook...

Fast då skulle man fortfarande komma åt den hela tiden av misstag, med skillnaden att bokstäver skulle raderas istf bli versala.
Fungerar det inte rätt smidigt med fn+backsteg eller sift+backsteg?

Det bästa är nog att tilldela skiftlås-knappen en funktion som inte kan utföras ensam, så att man inte kan komma åt den av misstag.

Tillägg: Förresten - Jag tror att jag har sett något program som gör om den till just framåt-delete - sök på MacUpdate.

  • Medlem
  • 2005-11-08 09:41

Tack för tipset Rajje!

Kan tyvärr inte hitta programet men säg gärna till om du springer på det igen. Eller finns det någon annan som känner till det?

Själv brukar jag inte komma åt Caps-locktangenten av misstag, men förstår att det inte är någon höjdare att göra den till delete-knapp för de som brukar...

Det är ju bara att ta bort knappen!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 16:42
Ursprungligen av Alejandro:

Det är ju bara att ta bort knappen!!!

Har jag testat, men man vill kunna vila fingrarna på tangentbordet ...
När jag navigerar håller jag alltid vänstra handen längst tv på tgb:et eftersom jag gör snabbkommandon hela tiden - tar jag bort Skiftlås, lägger sig lillfingret i hålrummet och skaver på alla kanter ...

Bevaka tråden