• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-11-08 07:21

Jag har en kund som vill skapa ett forum på sin hemsida. Ja är ingen hejare på vare sig PHP eller mySQL. Men jag har nu sparkat igång den senaste versionen av phpBB2 och det funkar ju kalas. För en oinvigd är det lite småbökigt att mådda men då den aktuella versionen släpptes för några dagar sedan så är det ju knappt några måddar som funkar just nu ändå, tyvärr.

Till mitt problem.
Kunden kräver att när en person registrerar sig på forumet så måste denna bl a uppge namn, adress och telefonnummer. Företaget drivs av ett gäng äldre herrar som i bästa fall sett när någon släkting varit inne på ett forum. Eftersom man inte vänder sig till den stora massan i det här läget utan snarare sina aktieägare så vill man få in så mycket puppgifter som möjligt av personerna som registrerar sig på sidan.

Utöver detta vill man kunna skapa ett form av filbibliotek med PDF-filer över sina Dagordningar, protokoll, halvårsrapporter med mera, som endast ska nås av styrelsen, till att börja med.

vbulletin har man ju hört mycket gott om men så finns ju Invision Power Board också. Jag har kollat upp alla dessa lite närmare men finns det andra laternativ? Vilket av dessa är enklast att administrera och anpassa för en glad amatör som jag? phpBB2 verkar en smula småsvårt att uppdater då måddarna inte hänger med i de nya versionerna. Har du någon erfarenhet av forum och forumsbyggande så dela gärna med dig av dina erfarenheter till mig.