Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget i glesort

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fråga till enbart er som bor utanför storstäderna. Hur tillförlitlig uppkoppling har ni då det gäller enbart tjänsten från Bredbandsbolaget... en arbetskamrat ville göra gällande att dom ofta har problem och att uppkopplingen bryts lite till och från då det gäller oss ute på landet - stämmer detta med er upplevelse? I dagsläget har jag 8Mbit/s från Bornet (Borås Energi) men funderar över att försöka få Bredbandsbolagets 24MBit:s tjänst. Borde jag undvika dom - hoppas på svar från dom snart om dom ens KAN leverera till mig. Jag bor ca: 450 meter från det skåp som Bornet har byggt för kopplingen ut på nätet, jag räknar med att Bredbandsbolaget förr eller senare får plats i deras skåp.

Olle

Senast redigerat 2005-11-08 10:00
  • Medlem
  • Rättvik
  • 2005-11-07 19:34

har BBB i Insjön Dalarna det fungerar tillfredsställande (3 korta avbrott sen februari)
tyvärr klarar de bara 8 Mbit

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-07 19:48

Jag har också goda erfarenheter, förutom att jag inte kommer upp i utlovad hastighet. Men det lär tydligen bero på modemet, som kommer bytas snarast.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 21:46

Hade själv massor med problem ett tag men det löste sig genom uppdaterad mjukvara i modemet samt (trolig lösning iaf) bytt kabelpar i telestationen...

Sedan att jag bara får 5mbit istället för de 8 som modemet är inställt för är sak samma, bara det är stabil uppkoppling vilket det är nu (5 modem senare och ett 40-tal supportsamtal)

Några som har snabbare uppkopplingar än 5-8 MBit/s och som då bor utanför storstäderna och kan ge sin synpunkt?

Finns det någon site som kan visa olika leverantörers möjlighet att leverera på viss ort, ja så att man kan jämföra dom... ja vissa har ju så att man fyller i sitt postnummer ihop med telefonnummret och man får snabbt svar på OM dom är på gång där... för övrigt så kunde inte Bredbandsbolaget leverera där jag bor ( Äspered, mellan Borås och Ulricehamn ).

Ursprungligen av Olle@mac:

Några som har snabbare uppkopplingar än 5-8 MBit/s och som då bor utanför storstäderna och kan ge sin synpunkt?

Finns det någon site som kan visa olika leverantörers möjlighet att leverera på viss ort, ja så att man kan jämföra dom... ja vissa har ju så att man fyller i sitt postnummer ihop med telefonnummret och man får snabbt svar på OM dom är på gång där... för övrigt så kunde inte Bredbandsbolaget leverera där jag bor ( Äspered, mellan Borås och Ulricehamn ).

Pricerunner har en tjänst som gör det möjligt att söka på adress och postnummer så får du fram alla bredbandsleverantörer som kan leverera till dig, kanske var något sådant du var ute efter Olle? Därefter borde du kunna jämföra själv, och om jag inte minns fel kan man göra det även via pricerunner..

http://se.pricerunner.com/broadband/browse

  • Medlem
  • 2005-11-07 23:20
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Pricerunner har en tjänst som gör det möjligt att söka på adress och postnummer så får du fram alla bredbandsleverantörer som kan leverera till dig, kanske var något sådant du var ute efter Olle? Därefter borde du kunna jämföra själv, och om jag inte minns fel kan man göra det även via pricerunner..

http://se.pricerunner.com/broadband/browse

Den tjänste fungerar uruselt. Jag testade just och 3 av 5 leverantörer kunde inte leverera DSL till min adress.

Först ett tack för länken. kan vara bra att känna till även om jag ställer mig lite tveksam till hur uppdaterade den är. När jag sökte med min adress så påstås det att både Telia och Spray skulle kunna leverera upp till 24MBit/s - ska ringa dom, men tror att uppgifterna inte stämmer. Hos oss har Bornet byggt ett eget litet hus/station som inte är mycket större än en hundkoja som är 1,5 meter hög och det är nog tveksamt om dom släpper in andra där.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-08 09:26

Kul med lite nya ord i det svenska språket. "Bredbansbolaget" och "glesort" kan ju användas lite då och då. En fråga om "glesort"; Är det långt mellan husen men ändå att betrakta som en tätort?

PS. Glöm inte att tipsa Fredrik Lindström!

Tjöta-tjöta Försökte ändra mitt misstag och ändra rubriken men se det gick inte... kollade på http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida om "glesort" men ingen träff där... trodde faktiskt att detta är ett ord... borde ha skrivit "småort" som Wikipedia beskriver som Småort är en term som används av SCB och definieras som en samlad bebyggelse med 50-199 invånare, där det är högst 150 meter mellan husen, men alla fattar säkert att glesort är motsatsen till tätort, eller ? Nu är det inte enbart rent slarv från min sida när det gäller felstavningar, liten släng av dysleksi är dessvärre ett faktum.

Att jag sedan även har fel om vad en tätort är framgick när Wikipedia skrev:Man har i Norden enats om en gemensam definition av begreppet tätort: En tätort är en samling av hus där det bor minst 200 invånare. Det bör inte vara mer än 200 meters avstånd mellan husen i samlingen. Så kontentan blir att även min lilla ort då räknas som tätort eller småort... nog om detta och åter till tråden.

1
Bevaka tråden