Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som FÅTT nya powerbooken (nov -05)

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-04 22:38

Tråden startar här.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-04 22:44

Då passar jag på att skriva samma sak här som i den andra tråden:

Har ni som fått era 15" Powerbooks samma problem med den nya skärmen som många andra, nämligen att de har horizontella streck på sig?

En tråd om det på MacRumors: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=158751

Leta noga!

och jag som var så nöjd min nya fina 15". Nu ser jag linjer över allt! Men de e nog cykelogist... ...hoppas jag.... hm...

Jag har fått min, och den är som jag skrivit i andra trådar en stor besvikelse. Ska ta reda på om det går att göra den tystare, annars blir det ibook med hitachi/seagate-hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 17:45

har också skrivit i annan tråd - fick min i fredags.
är mycket nöjd med allt än så länge.
har inte vågat dra in 10.4.3, med tanke på att en del haft problem och jag är helt grön på osx (jo, jag vet att majoriteten nog installerat utan problem, men man blir lite skraj av de fåtal fel som verkar ha uppstått).

tyckte mig se de omtalade "ränderna" när jag bytte över till sRGB-profil, men med färg-LCDschemat tycker jag inte att det är randigt överhuvudtaget. är bara nöjd

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 18:41

Frågar väl samma sak som i den andra tråden.

Ursprungligen av Upptaget:

Tror ni att detta minnet skulle passa på en PB 12"?
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010069094

Eller vet ni något annat minne som skulle kunna platsa?

Så tror ni att det skule passa eller har ni något annat att rekomendera som är billigare än apple's minnen.

EDIT:
Undrar även om man kan göra så att datorn inte går i vila när man stänger den.

Senast redigerat 2005-11-07 19:17
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-07 19:38
Ursprungligen av Upptaget:

Undrar även om man kan göra så att datorn inte går i vila när man stänger den.

Jag vet inte specifikt för den nya modellen, men för iBookarna och PowerBookarna fram tills den nya versionen finns det inget enkelt sätt att göra så den inte går i vila när man stänger igen den. Detta är av förklarliga skäl; det blir helt enkelt för varmt och komponenter riskeras att skadas.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-07 19:35

Vad säger ni; ränder på nya powerbooken? Huva, det vill man inte vara med om. Nån här som har samma problem?

Ursprungligen av rixard:

Vad säger ni; ränder på nya powerbooken? Huva, det vill man inte vara med om. Nån här som har samma problem?

Jag kan ana dom om jag med mina hökögon sitter och spanar noga och jämför med en annan skärm. Hade inte någon anna fört det på tal så hade jag inte sett dom. Jag tror inte du behöver oroa dig. Knalla iväg till en butik å kolla och jag tror du kommer att uppleva 'rand'-snacket en smula överdoserat.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-07 19:42
Ursprungligen av David Slättne:

Jag kan ana dom om jag med mina hökögon sitter och spanar noga och jämför med en annan skärm. Hade inte någon anna fört det på tal så hade jag inte sett dom. Jag tror inte du behöver oroa dig. Knalla iväg till en butik å kolla och jag tror du kommer att uppleva 'rand'-snacket en smula överdoserat.

Min är dock beställd och på väg så jag vill inte ha en tråkig överaskning när jag öppnar och startar den för första gången. Jag hoppas det är överdrivet - om inte hoppas jag att Apple fixar det.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 20:26

har du för vana att sitta med näsan 5cm från skärmen kanske du blir lite brydd av dem. annars - oroa dig inte

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-07 20:28

Haha, så nära en skärm så ser alla skärmar konstiga. Prova det på en gammal sliten CRT...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-07 21:20

Det som retar mig mest är randen i menyraden. Har den varit där förut?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-07 21:22
Ursprungligen av Wire:

Det som retar mig mest är randen i menyraden. Har den varit där förut?

Den finns där och är gjord för att finnas där, ja.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-07 21:23

Till vilken nytta?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-07 21:23

Wire: den har inget med powerbookens skärm att göra? Den har givetvis varit där tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-07 21:24

Men varför? Otroligt störande.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-07 21:26

Varför har man en bakgrundsbild som inte bara är enfärgad? Ungefär lika befogad fråga Men vill du ha bort det går det säkert att skinna på något sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-07 21:28

Nya PB:n "väser" mycket högre (7200 r/m disken). Allt blir dessutom mindre på skärmen p.g.a. den högre upplösningen. Dessutom tycker jag skärmen "flimrar". Uhhhhhhhhhuuhhuuuu Vill ha tillbaka min gamla 1,25:a.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-09 21:12
Ursprungligen av Wire:

Nya PB:n "väser" mycket högre (7200 r/m disken). Allt blir dessutom mindre på skärmen p.g.a. den högre upplösningen. Dessutom tycker jag skärmen "flimrar". Uhhhhhhhhhuuhhuuuu Vill ha tillbaka min gamla 1,25:a.

Vill du byta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 22:01

Ny 15" idag - funkar som en klocka vad det verkar, håller på med att lägga in program

/ för övrigt så verkar det vara en ren skärm utan streck som ni pratar om (:p

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 22:08

Det är ett väldans liv kring det här problemet på diverse Mac-forum. På Apples diskussionsformum har de börjat stänga trådar...
Det börjar ramla in uppgifter på att det rör sig om ett hårdvarufel, dock inte själva skärmen utan moder- eller grafik-kortet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-07 21:29

Du kan väl sänka upplösningen? Det är givetvis tråkigt att du är missnöjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-07 21:32

Det känns som nya PB:n inte hinner uppdatera skärmen när man flyttar runt ett fönster. Upplevelsen blir ett otäckt flimrande.

Min ser okej ut tycker jag.
Visst ser man uppbyggnaden av bilden om man granskar skärmen noga, men det är, som sagt, helt normalt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-08 00:04
Ursprungligen av kitesurf:

Visst ser man uppbyggnaden av bilden om man granskar skärmen noga, men det är, som sagt, helt normalt.

Du verkar ha missförstått det hela. Ränderna hör inte till det normala, det är ett fel. Sen om det beror på fel uppdateringsfrekvens, dålig koppling mellan grafikkort och skärm, en dålig skärm eller något annat verkar ingen veta. Något fel är det i alla fall.

Inget lagg i min, smooth och responsivt, i "allt" utom VPC

Däremot styrplattan är slöare än på min Pismo, det är som om det tar "ett par hundradelar" för plattan att hajja att jag vill röra på pekaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-08 00:11

Helt klart är att något är jävligt fel på skärmen på den nya 15" PB:n.

Ursprungligen av Wire:

Helt klart är att något är jävligt fel på skärmen på den nya 15" PB:n.

'Jävligt fel'. Är det så allvarligt?
Jag har inte haft någon powerbook innan så jag har ingen referens på det sättet. Jag tycker hela tingesten är fantastisk. Skärmen är nog den bästa jag jobbat med även om jag är väldigt glad i min viewsonic-skärm.
Det enda jag tycker känns lite tajt med powerbooken är att batteritiden är så sabla kort. Där skulle jag verkligen önska en sån lösning som apple körde med på pismo'n (tror jag det var) där man kunde slita ut CD-spelaren och skicka in ett batteri till.

Jag ser fram emot min nya intelpowerbook som jag köper om ca 2,5 år när den nya arkitekturen stabiliserat sig och maskinerna är så energisnåla att man med den tidens batterier (eller etanoldrivna bränsleceller) kör minst 10-12 timmar på en laddning och då inte med bara textredigeraren igång på nedsläckt skärm. mmmmm......
och då slaktar man den här 15":aren och bygger in den i handskfacket på bågen och har som sminkspegel.
(fan, nu har jag vänt på dygnet igen... måste försöka sova nu!)

Ursprungligen av David Slättne:

'Jävligt fel'. Är det så allvarligt?
Jag har inte haft någon powerbook innan så jag har ingen referens på det sättet. Jag tycker hela tingesten är fantastisk. Skärmen är nog den bästa jag jobbat med även om jag är väldigt glad i min viewsonic-skärm.
Det enda jag tycker känns lite tajt med powerbooken är att batteritiden är så sabla kort. Där skulle jag verkligen önska en sån lösning som apple körde med på pismo'n (tror jag det var) där man kunde slita ut CD-spelaren och skicka in ett batteri till.

Jag ser fram emot min nya intelpowerbook som jag köper om ca 2,5 år när den nya arkitekturen stabiliserat sig och maskinerna är så energisnåla att man med den tidens batterier (eller etanoldrivna bränsleceller) kör minst 10-12 timmar på en laddning och då inte med bara textredigeraren igång på nedsläckt skärm. mmmmm......
och då slaktar man den här 15":aren och bygger in den i handskfacket på bågen och har som sminkspegel.
(fan, nu har jag vänt på dygnet igen... måste försöka sova nu!)

håller med om skärmen. borde kolla med apple.
har haft en pb i tre år innan jag fick min nya 15" för snart två veckor sedan.
om man kollar närmare ser man faktiskt streckmönster över hela skärmen.
på den gamla finns inget sådant alls i bilden.

Bevaka tråden