Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tär det på batteriet att köra datorn med nätadaptern i?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 18:29

Tja, som rubriken säger så undrar jag om det tar något på batteriet att köra datorn om man har nätadaptern i.

Gör den så att datorn tar ström från batteriet som sedan laddas via nätadaptern eller laddar batteriet samtidigt som datorn tar den ström den behöver direkt från nätadaptern?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-06 19:04

Ja, det är påfrestande för batteriet.
Apple rekommenderar att man tar ut batteriet om man ska köra datorn på nätström under en lång tid.

Datorn tar den ström den behöver direkt från nätanslutningen och inte via batteriet när den går på nätström, men det finns två andra faktorer (kanske fler):

1. Värmen - batteriet håller längst om man har det i kylskåpstemperatur. Att det ständigt sitter i den heta datorn är inte bra.

2. Batteriet laddas hela tiden ut långsamt, även fast det inte används. När batteriet laddats ur till 95 % börjar datorn ladda upp det till 100 & igen om nätsladden är i och så håller den på sådär, upp och ner hela tiden. Eftersom batteriets livslängd mäts i antal laddningar, försämras livslängden om batteriet laddas om igen och igen medan det sitter i datorn på nätström.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 19:58
Ursprungligen av Rajje:

Ja, det är påfrestande för batteriet.
Apple rekommenderar att man tar ut batteriet om man ska köra datorn på nätström under en lång tid.

Datorn tar den ström den behöver direkt från nätanslutningen och inte via batteriet när den går på nätström, men det finns två andra faktorer (kanske fler):

1. Värmen - batteriet håller längst om man har det i kylskåpstemperatur. Att det ständigt sitter i den heta datorn är inte bra.

2. Batteriet laddas hela tiden ut långsamt, även fast det inte används. När batteriet laddats ur till 95 % börjar datorn ladda upp det till 100 & igen om nätsladden är i och så håller den på sådär, upp och ner hela tiden. Eftersom batteriets livslängd mäts i antal laddningar, försämras livslängden om batteriet laddas om igen och igen medan det sitter i datorn på nätström.

Tack, det var precis vad jag undrade.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 19:17

Efterlyser en bra batteri-FAQ. Det är så mycket snack om vad man ska och inte ska göra med olika batterier. En del säger att man ska ladda ur dem helt och ladda upp igen, en del att man ska ladda upp så fort man får chansen... Vad gäller egentligen, för Li-Ion-batterier särskilt? Hur får man bäst livslängd ur ett bärbar-dator-batteri?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 19:44

Batteri-FAQ låter som en bra idé.
Ni skriver om att man skall ta ut batteriet om man ansluter till nätadaptern en längre tid. Hur lång tid pratar vi om, ett par dar eller flera veckor?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-06 19:50

Står det inte en del om batteriskötseln i datorns instruktionsbok eller iaf i någon Apple-instruktion man kan ladda ned från Support-sidorna?

För Li-Ion-batterier gäller att man inte måste ladda ur dem helt innan man laddar upp dem. Men eftersom de, som sagt, har en livstid som mäts i antal laddningar, bör man inte ladda upp dem hela tiden, så fort man får tillfälle heller.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 19:57

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Där står en del, men inget jag blir klokare av. Vad menar de t.ex. med att länka till en iCal-påminnelse: "Remind me to charge and discharge my notebook battery"?

Ursprungligen av Macvarg:

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Där står en del, men inget jag blir klokare av. Vad menar de t.ex. med att länka till en iCal-påminnelse: "Remind me to charge and discharge my notebook battery"?

De menar att man ska använda batteriet regelbundet. Li-Ion batterier ska nämligen helst användas då och då för att hålla sig bra. Så om man har en bärbar, fast man bara har den på skrivbordet jämt, med nätadaptern i, så är det bra att kanske en gång i månaden ta ur nätadaptern och köra ur batteriet en gång.

Jag har en TiBook från maj 2003, med originalbatteriet i. Jag har kört den dagligen på jobbet, 8 tim/dag, så gott som alltid ipluggat i väggkontakten, och får följande resultat när jag kör Capacity Meter.
Måste vara världens enda batteri som ökat kapaciteten 6 % på ettåetthalvt år...

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Jag har en TiBook från maj 2003, med originalbatteriet i. Jag har kört den dagligen på jobbet, 8 tim/dag, så gott som alltid ipluggat i väggkontakten, och får följande resultat när jag kör Capacity Meter.
Måste vara världens enda batteri som ökat kapaciteten 6 % på ettåetthalvt år...

Jag har min ikopplad oftast också, och den går både på jobbet och så tar jag den med hem på kvällarna. Den har 96% kvar av batteriet på ett och ett halvt år. Men jag passar att inte köra datorn varm, det är inte bra för Li-Ion att bli varma. Det är kanske en gång i veckan eller mindre som jag kör på batteri ett par timmar (film).

1
Bevaka tråden