Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USBhårddisk fryser datorn

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 18:27

Sitter på ett gammalt speedmaniaköpt chassi med både firewire- och USB2 anslutning (separet strömförsörjning). Tidigare har jag kört firewire till datorn men eftersom jag nu skaffat en mac mini och ett firewireljudkort tänkte jag använda USB2porten istället.

Problemet som uppstår är att datorn först inte hittar hårddisken och jag måste rycka ur usbsladden och stoppa i den igen. Då dyker den upp på desktoppen, men om jag så mycket som klickar på den (för att få upp en meny t ex) så börjar den jobbiga bollen snurra och snurra och lägger aldrig av.

Vad skall jag hitta på? Tips mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-06 20:13

Det där upplever jag också med mitt Speedmania 3,5"-chassi.

Oavsett inkopplad via FW eller USB, stannar chassit ibland (den röda aktivitetslampan lyser plötsligt konstant) och då får man dra ut och in data-kabeln så fortsätter allt som vanligt.
Använder man USB 2, stannar den dock garanterat efter några tryck bara, som du säger.

De enda alternativen verkar vara att använda FireWire eller USB 1.1, för då uppkommer problemet bara en gång om dagen ungefär - du kan skaffa en FireWire-hub (här är en som verkar schysst) om du vill ha hårddisken inkopplad samtidigt som ljudkortet.

Eller har någon en lösning på problemet rentav?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 20:51

Om det vore så väl att den bara stannar :). Så fort jag ens antyder att göra något med hårddisken så låser sig finder. Att hitta den i systeminställningarn går dock bra.

Är det här ett vanligt problem med USB2-hårddiskar? Kan problemet avhjälpas med ett nytt chassi tro?

1
Bevaka tråden