Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbelmoral till Cocoa?

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har ett urmärkt förslag till några driftiga personer:

1. Fixa källkoden från världens bästa datorspel Dubbelmoral.
2. Porta den till Cocoa!

--------------------------------------------------------

Vet någon vilka det var som gjorde spelet?

De kallade sig Bapelsin har jag för mig. Ut och jaga nu... Det här behöver vi alla.

Hej,

Personen bakom Spelet heter Anders Bjerkén och är en god vän och sångarkollega till mig. Jag vet tror inte att han skulle ha något emot att dela med sig av källkoden till den som är sugen på en portning. En carbon portning känns dock mera rimligt.

Hör av er till mig om ni är intresserade av projektet, jag har dock inte tid själv för en sådan grej och det har inte Anders heller. Lundakarnevalen är i år 17-19 maj så kan någon få klart en portning tills dess så är det ju bra

Dubbelmoral är det bästa spelet! Det har allt: stenhårda köttbullar, ölflaskor, fallande grenar, sura gubbar, batongviftande poliser, sköna brudar och en sist men inte minst: en pissoar. Porta! Porta!

... Oj. Jag blir så ivrig att jag får iväg två inlägg på en gång. Men budskapet kvarstår: Dubbelmoral rockar!

[andra inlägget bortplockat - arvid(moderator)]

  • Medlem
  • 2002-05-02 16:35

ja! (jag har ju tyvärr inte spelat spelet, men jag har hört att det är guld, så porta till OS X, så även ajg kan spela det!)

...och en sak till, Markus sluta dubbelklicka på länkar =P

Det är skrivet i Pascal, och funkar fortfarande på min G4;a men BARA om jag ställer in den på 256 färger... Har svårt att få fram ljud dock.... Det skrevs till "Dubbelmoralkarnevalen" 1990 och handlar om en student som är inneboende hos en tant. Varje gång han tar sig till karnevalen och dricker öl (vilket påkallar besök i pissoaren "nilen"), så kommer tanten och jagar studenten med köttbullar gjorda av bl a cement (man kan få fram köttbullereceptet om man klickar på rätt ställe).

(668k)

I lundagård får han grenar i huvet och får på så sätt "skada" (också av stenhårda köttbullar!!), denna skada blir han av med om han går upp i fontänen framför universitetet och hånglar med flickan som står där....

[ 02 Maj 2002, 16:44: Meddelandet ändrat av: - Mattias Bengtsson - ]

Ja! Dubbelmoral regerar!

  • Oregistrerad
  • 2002-05-03 00:43

Ja Dubbelmoral återkallar en hel del minnen. Skönt spel. Är det någon som har tagit på sig att porta det än?

Kent, borde inte vara något för dig? Du är ju kungarnas kung på utveckling.

Jag ställer lätt upp på något hörn för övrigt. Jag gör helst lite uppdateringar på det grafiska dock, då cocoa/carbon-utveckling inte är något som jag kan skryta med att jag kan.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-03 11:29

Om jag bara hade tid skulle det vara kul.. Men tyvärr inte just nu.

Om jag bara kunde.. Dubbelmoral äger stenhårt!

Jag får tårar i ögonen när jag tänker på det..

  • Oregistrerad
  • 2002-05-03 15:51

Finns Dubbelmoral att ladda ner?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: gate:
Finns Dubbelmoral att ladda ner?

http://www.canit.se/~pingo/Dubbelmoral!.sit.hqx

Synd att man inte har kvar OS9.

Får väl ställa upp en oldschoolburk som man kan lira på.

Jag tycker att ni skall ta det lite lungt med att sprida illegala länkar till nedladdning av mjukvara. Trots att Dubbelmoral inte funnits ute till försäljning på ett tag betyder inte det att det är fritt att distribuera. Vill man ha mjukvaran tycker jag att man skall kontakta upphovsmannen. I detta fall Anders Bjerkén.

Är inte Dubbelmoral freeware?

Var helt säker på det.



[ 03 Maj 2002, 18:56: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Hittar inget: © tecken?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Jag tycker att ni skall ta det lite lungt med att sprida illegala länkar till nedladdning av mjukvara. Trots att Dubbelmoral inte funnits ute till försäljning på ett tag betyder inte det att det är fritt att distribuera. Vill man ha mjukvaran tycker jag att man skall kontakta upphovsmannen. I detta fall Anders Bjerkén.

Ett litet sakfel bara. Att länka är hittills inte illegalt i Sverige, så vitt jag vet. Det finns om jag minns rätt t o m en dom som slagit fast att det inte är ett lagbrott att länka till mp3or, trots att dessa är copyrightskyddade. Att lägga upp och distribuera copyrightskyddat material är däremot ett lagbrott. Nu har jag ju förvisso för mig att Dubbelmoral är just freeware, men eftersom jag inte har OS 9 här kan jag inte kolla.

Om bara källkoden kommer fram så lovar jag att göra en Carbon-version. Dock är det risk att det inte går att ha gubben springande utanför fönstren.

Gå hem och läs!

Dubbelmoral är freeware

Se nu till att fixa källkoden så Ingemar får "do his stuff".

[ 07 Maj 2002, 14:40: Meddelandet ändrat av: iBib ]

Tomas Björklund: Skulle du kunna kolla med din vän Anders Bjerkén ifall han skulle kunna släppa källkoden?

Som sagt, vi har redan en herre som är redo att carbonisera Dubbelmoral.

Funkar det på en SE/30?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Funkar det på en SE/30?

Jajjamänsan

Skall kolla med anders. Återkommer.

Dubbelmoral funkar utmärkt på alla 68k-Macar, bortsett från att det brukar gå fel(oväntat avslutas) när den ska spara topplistan. Jag har kört det på både SE och Duo 280c. Stockholm-Motala!

På PowerMac funkar inte ljudet, på grund av att spelet använder gamla Sound Driver. Rent teoretiskt borde det gå att patcha systemet för att mappa Sound Driver-anrop på Sound Manager, men det är rätt stökigt, och kanske inte ens möjligt med tanke på att ingen fixade det då, runt 1994-1995.

Och vem vill spela Dubbelmoral utan ljud? Det är ju som en semla utan grädde!

Skulle inte källkoden gå att få fram (den här gången heller - jag har försökt förut) så är det bara en sak att göra, den svåra vägen: kopiera ut grafik och ljud på bästa sätt, och hacka ny kod. Ljuden är vanliga ljudresurser, men grafiken ligger i nåt hemligt format. Tomas, kan du fråga Anders om grafikformatet? Annars får man skärmdumpa med stort tålamod.

Det börjar bli lite sent för årets karneval, men skulle koden hittas så tror jag att jag fixar det rätt snabbt. Sånt där är Mammas gata.

  • Avstängd
  • 2002-05-13 23:02

Jag vill ha Dubbelmoral nu *längtar*
Asså mer ägande spel får man leta efter, det ABSOLUT första jag spelade på en Mac...

Dubbelmoral är så kul. Jag minns att vi spelade in nya ljud och ersatte de befintliga för att driva med en kompis. Kalaskul.
Och, Ingemar, i den vevan vill jag minnas att grafikformatet var PICT trots att det lagras i BILD (vad resursen heter kommer jag ej ihåg). Jag kanske blandar ihop detta med något annat leka-med-ResEdit-projekt. Vi fick det dock inte att funka med ersatt grafik.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-15 22:47

Helt appropå suveräna spel, Ingemar när kommer Cocoaversionen av ´Ingemar´s Skiing Game´? Det väcker minst lika många glada minnen som Dubbelmoral

//Patrick

JA, Ingemars Skiing Game. Det är det första spelet jag modifierade om själv. Haha, vilken humor. Jag gjorde om det till ett Snowboardspel med stor möda. Herregud vilka timmar av glädje.

Bevaka tråden