Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avlagringar på glas

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-06 09:58

Jorå. Jag vet att detta verkligen är off-topic. Men jag har f.n. telefonuppkoppling och försöker använda Macens interna modem som kopplar ner var 15:e sekund. En vanlig sökning med Google och koll av några webbplatser tar bortåt en timme. Så jag söker hjälp här...

Jag har ett par gamla brännvinskaraffer som jag ärvt av min hädangångne fader. Dom har legat nerpackade en massa år, men nu tänkte jag använda dom, eller i vart fall visa upp dom eftersom båda två inte bara är jäkligt snygga, utan också har ett stort affektionsvärde.

Men båda har vad som ser ut att vara kalkavlagringar inuti. Men det kan ju lika gärna vara nåt annat.. Jag har försökt få väck otyget med koncentrerad kalklösning (avsevärt tuffare grejer än sånt man avkalkar strykjärn o kaffebryggare med), ren citron, diskmedel som stått flera dygn i karafferna, ugnsrengöring (brutalt starkt). Givetvis har jag gnuggat med en borstviska som en idiot och så gott jag har kunnat komma åt. Inget hjälper.

Frågor:

1. Är det nån som har bra tips på hur man kan få bort sånt här?
2. Är det nån som kan hitta nåt lämpligt forum (eller en newsgroup) där man kan ställa en sån här fråga och få ett vettigt svar?

PS: Var inne hos en antikhandlare och frågade. Han sa att det var "omöjligt" men att det fanns nån i Sthlm som fixade sånt här - svindyrt. Men jag har än så länge svårt att acceptera att det verkligen inte ska gå.

Tack för hjälpen på förhand.
Danne

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-06 14:12

är det helt enkelt inte förslitningsskador då? nån som kört dom i diskmaskin nån gång..

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-06 14:23

Jag har eländiga beläggningar på insidan av rel nya s k 'vinprovarglas'. Och insidan är def inte sliten.
Möjligtvis då min efter vinprovning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-06 14:53
Ursprungligen av Le:

Jag har eländiga beläggningar på insidan av rel nya s k 'vinprovarglas'. Och insidan är def inte sliten.
Möjligtvis då min efter vinprovning.

Varför berättar du detta?

Varm ättikssprit - låt stå ett par timmar och skaka om sen innan du sköljer rent. Detta funkar på kalk.

Är det något annat, typ organiskt, så är propplösare i varmvatten en bättre kur. Passa ögonen bara!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-06 17:22
Ursprungligen av Svante S:

Varm ättikssprit - låt stå ett par timmar och skaka om sen innan du sköljer rent. Detta funkar på kalk.

Är det något annat, typ organiskt, så är propplösare i varmvatten en bättre kur. Passa ögonen bara!

Tackar. Har iofs testat ren citronsaft, men kanske inte tillräckligt länge. Men ättikspriten låter intressant. Återkommer med rapport om resultatet....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-06 14:52
Ursprungligen av bogg:

är det helt enkelt inte förslitningsskador då? nån som kört dom i diskmaskin nån gång..

Nä, skulle vara MYCKET konstigt.
Såvitt jag vet, så har ingen av dom diskats i maskin. Och eftersom dom tillhört familjen och vi aldrig haft diskmaskin, så tror jag att jag har ganska bra koll på det.
Nej, "mönstret" som bildats tyder på att det är någon slags beläggning.

1
Bevaka tråden