Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorerna blir allt långsammare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu vill jag gnälla lite så jag gör det i detta forum då det kan bli lite offtopic.
Inte för att jag vill gnälla på OSX, det är ett trevligt operativ. Men när jag startade upp min gamla iBook typ dasslock med OS 9 och startade PageMaker 6 så startade programmet innan jag hann säga flaska. Drar jag igång InDesign CS på min PowerBook 1GHz så tar det sin lilla stund innan programmet är i gång.

Men det är väl en väldig skillnad på PageMaker och InDesign – ja visst. Men så startade jag Word, Office 98 och även det startade i ett nafs medan jag i Powerbooken hinner studera Word Office 2004s logga en stund innan menyerna dyker upp.

Var är utvecklingen på väg? Vi får snabbare och snabbare datorer – men hur utnyttjas detta? Till en massa onödiga funktioner som vi inte ens vet att dom finns eller är det en massa onödig tung kod efter slarviga programerare.

Jag startade min gamla Mac IIvx med OS 7.6, operativet är igång på 20 sekunder.

Jag tycker det skulla vara trevligt att få välja mindre komplicerade operativ och programversioner och känna att dagens dator är snabbare.

Badbollar i all ära men det gör sig bäst på stranden.

Usch så kritiskt – jag kanske är fel ute eller?

Detta är ett allvarligt designproblem, att de som utvecklar mjukvaran inte gör tillräcklig för att användarna ska kunna dra nytta av alla funktioner.

  • Medlem
  • 2005-11-04 18:37

Jag misstänker att det är en komplott för att hårdvarutillverkarna ska få kränga mer hårdvara. Försök att dra igång ID på ditt dasslock... :rolleyes:

Ursprungligen av Baron:

Jag misstänker att det är en komplott för att hårdvarutillverkarna ska få kränga mer hårdvara. Försök att dra igång ID på ditt dasslock... :rolleyes:

Nej det går nog inte så fort men å andra sidan så borde man kunna skriva koden så att funktioner som inte används inte belastar systemet. Oftast klarar man sig utmärkt med de funktioner som PageMaker hade och skillnaden mellan Word 98 och Word 2004 verkar mer utseendemässig.

Men jag håller med om att det säkert finns en komplott mellan hårdvaru- och mjukvarutillverkare.
Ny hårdvara kräver ny mjukvara som kräver ny hårdvara etc

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Nej det går nog inte så fort men å andra sidan så borde man kunna skriva koden så att funktioner som inte används inte belastar systemet. Oftast klarar man sig utmärkt med de funktioner som PageMaker hade och skillnaden mellan Word 98 och Word 2004 verkar mer utseendemässig.

Men jag håller med om att det säkert finns en komplott mellan hårdvaru- och mjukvarutillverkare.
Ny hårdvara kräver ny mjukvara som kräver ny hårdvara etc

Förr i tiden hade du mindre minne, CPU-kraft och hårddiskplats att röra dig med när du skrev program så optimering av programkoden var något som det ofta lades mycket tid till, vilket gjorde programmen både små i filstorlek och utnyttjade allt den kunde på bästa sätt. Nuförtiden är varken minne, CPU-kraft eller hårddiskutrymme något problem så programmerarna tenderar att slarva lite i sin kod även om Apple är rätt schyssta på att speeda upp sina applikationer med jämna mellanrum.

  • Medlem
  • 2005-11-05 15:56
Ursprungligen av Desolator:

Förr i tiden hade du mindre minne, CPU-kraft och hårddiskplats att röra dig med när du skrev program så optimering av programkoden var något som det ofta lades mycket tid till, vilket gjorde programmen både små i filstorlek och utnyttjade allt den kunde på bästa sätt. Nuförtiden är varken minne, CPU-kraft eller hårddiskutrymme något problem så programmerarna tenderar att slarva lite i sin kod även om Apple är rätt schyssta på att speeda upp sina applikationer med jämna mellanrum.

Håller fullständigt med. Själv började min programmeringsbana under Stordatortiden. Vi kunde spendera dagar på att optimera kod för att spara CPU kraft och minne. Jag har sett hur programmerare mer och mer slarvar med optimering av koden. Det är dock inte bara programmerarnas fel. Alla moderna utvecklingsverktyg bidrar också. Alla "Frameworks" , modelleringsverktyg mm som gör att man inte behöver förstå allt om arkitekturen under bidrar starkt samt att idag utvecklas mer och mer under tidspress och fasta priser vilket bidrar. Vill dock tillstå att det här med att förstå den underliggande arkitekturen är oerhört viktigt. Jag är inte Apple programmerare men det spelar egentligen ingen roll. Problemet finns i princip överallt. Min expertis ligger i Oracle och här ser jag ständigt hur folk slarvar med att läsa in sig på arkitekturen och därmed skriver system som performar dåligt och sedan skyller på Oracle. Sedan är det nog så att hur bra utvecklingsverktygen än är så tar det tid att lära sig både verktyget i sig och därefter att optimera kod och att hitta alla sätt att skriva bra kod på som både är förstårlig och som ger bra prestanda. Vet själv hur jag vid mina små försök att lära mig Cocoa spenderade timmar på att optimera en kodsnutt för att hämta information från Addressboken. Den "optimala" koden var ganska långt ifrån den kod jag skrev första gången som läckte minne som ett såll dessutom.

  • Medlem
  • 2005-11-04 22:50

Jag håller med om att det borde gå att skriva bättre kod. Jag köpte en iMac G4 när den lanserades. Det var ett riktigt fartvidunder dåförtiden. Nu är jag inte lika imponerad...

*bara måste*

Just därför det finns fina operativsystem som är lite snabbare...

http://intuitionbase.com/multimedia/os4morequal.mpg

För övrigt älskar jag mac men tror merparten av mitt datoranvändande kommer skifta till en annan plattform inom en snar framtid.

Ursprungligen av Desolator:

*bara måste*

Just därför det finns fina operativsystem som är lite snabbare...

http://intuitionbase.com/multimedia/os4morequal.mpg

Shit. Killen är flink med musen. Crack måste han gå på också.

Skämt åsido, vad har det att erbjuda i användbarhet som inte finns i Mac OSX / Windows XP? Personligen efterlyser jag bättre användbarhet genomgående i operativsystem som program. I första hand behövs inte en extremt låg latency (förlåt min svengelska så sent på kvällen) vad gäller musklick och knapptryckningar utan istället behövs det bättre konceptuella modeller och program och OS som har en tydlig filosofisk grundtanke som får användarna att kunna använda de mer avancerade funktionerna på ett lättare och effektivare sätt.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Skämt åsido, vad har det att erbjuda i användbarhet som inte finns i Mac OSX / Windows XP? Personligen efterlyser jag bättre användbarhet genomgående i operativsystem som program. I första hand behövs inte en extremt låg latency (förlåt min svengelska så sent på kvällen) vad gäller musklick och knapptryckningar utan istället behövs det bättre konceptuella modeller och program och OS som har en tydlig filosofisk grundtanke som får användarna att kunna använda de mer avancerade funktionerna på ett lättare och effektivare sätt.

Det där lät intressant.

Hur menar du med "en tydlig filosofisk grundtanke som får användarna att kunna använda de mer avancerade funktionerna på ett lättare och effektivare sätt."?

Ursprungligen av Desolator:

Det där lät intressant.

Hur menar du med "en tydlig filosofisk grundtanke som får användarna att kunna använda de mer avancerade funktionerna på ett lättare och effektivare sätt."?

Med risk för att låta jätteluddig, men det har en grund i Wittgenstein och handlar om systemperspektiv. Har precis avslutat en D-kurs i interaktionsdesign och måste bara få skriva av mig. Är så lycklig för att jag på något vis förstått sambandet mellan medveteandefilosofi, systemvetenskap och psykologi.

Det finns flera olika sätt att se på hur en digital artefakt/tillämpning ska vara. I Skandinavien med vår industridesigntradition ligger tyngdpunkten på att det ska vara "som ett verktyg" vilket vi använder för att nå vårt mål.

Men det finns andra sätt att se på detta:

  • Till exempel att det är en plattform på vilken vi arbetar.

  • Eller att det är ett medie genom vilket vi arbetar med något.

  • Andra varianter kan vara förlängningar av specifika kognitiva förmågor.

Om designen håller sig helt och hållet till en specifik filosofisk grund så blir det lättare för användaren att sätta sig in i hur det hela verkligen fungerar. När två eller flera filosofiska inriktningar blandas i en tillämpning/artefakt får vi problem. Problemet är i princip det som i slutänden leder till inkonsekvens eftersom de som utvecklar produkten inte vet hur de ska modellera användarens konceptuella modell. (John Siracusa kommer i kontakt med det ang. Findern). Användaren lyckas helt enkelt inte strukturera någon god kunskap om tillämpningen/artefakten.

David Liddle som jobbade på Xerox Star (som sedan påverkade Mac OS) upptäckte detta redan innan det fanns en dator som hette Macintosh. Metaforer är helt enkelt icke-optimala för att bygga användarens konceptuella modell. Ett exempel på vad de gjorde var att plocka bort program-metaforen från systemet från användaren och istället låta denne redigera dokument på sin maskin [star], inte som vi idag gör, redigerar dokument i någon miljö [programmet] i någon annan miljö [operativsystemet] -- vad är lättast för användaren att hålla reda på?

För de/den som designar ett program/system är det viktigaste att vid varje beslut reflektera över hur användarens konceptuella modell formas.

Ett tankeexperiment: Sitt ett par minuter och fundera på hur Findern är organiserad. Fundera sedan på ditt favoritprogram -- hur det är organiserat. Desto lättare det känns att fundera och bygga upp en mental modell över detta desto bättre är den konceptuella modellen byggd in i artefakten/tillämpningen.

Hoppas det gjorde det hela lite tydligare. Jag utvecklar gärna ännu mer.

  • Medlem
  • 2005-11-05 16:14

Citat:

"David Liddle som jobbade på Xerox Star (som sedan påverkade Mac OS) upptäckte detta redan innan det fanns en dator som hette Macintosh. Metaforer är helt enkelt icke-optimala för att bygga användarens konceptuella modell. Ett exempel på vad de gjorde var att plocka bort program-metaforen från systemet från användaren och istället låta denne redigera dokument på sin maskin [star], inte som vi idag gör, redigerar dokument i någon miljö [programmet] i någon annan miljö [operativsystemet] -- vad är lättast för användaren att hålla reda på?"

Det är en lååång väg kvar till det optimala gränsnittet mot användarna. Intressant det du skriver och det ligger regält mycket i det. Apple's gränsnitt mot användaren må vara enklare än motsvarande i Windows eller Linux men det bygger ju egentligen på samma grundtanke som alla fönsterhanteringssystem har gjort sedan länge. Det tillförs ny funktionalitet som Spotlight etc med grundtanken om att förenkla tillvaron för användaren men själva kommunikationen mellan användaren och systemet har i princip stått still hur länge som hellst. Det finns många frågor som hellst om man funderar på det. Jämför pennan & pappret med det relativt klumpiga sättet att kommunicera med tangentbord och mus i datorvärlden. Jag vet hur jag testat PDA'er och olika mobiltelefoner med PDA funktionalitet inbyggt i bara för att gå tillbaka till penna,papper och vanlig kalender eftersom det ändå fungerar bäst i mötesrummet. Sedan kan telefonens kalender bli ett komplement till min vanliga kalender men absolut inte en ersättare.

Äsch, nu håller jag på att bidra till att tråden spårar ut från grundämnet om ren skär prestanda...

/Ulf

Jag tycker inte detta spårar ur, Örjan var ju inte speciellt nöjd med funktions-inflationen i alla program vilket i sin tur leder till att datorn blir seg.

Det är till och med möjligt att det aldrig kan bli en optimal konceptuell modell, men eftersom programvaruutveckling (som inte ens är ett sekel gammalt) har mycket gemensamt med arkitekturer (som har flera tusen års utveckling bakom sig) kommer om ett tag att stabilisera sig om det ges möjlighet för mer forskning om hur människor egentligen tänker.

Jag tycker inte heller det spårar ur. Det är intressant att höra från initierade att programkod idag faktiskt inte är optimerad. Det är troligen samma utveckling på webben. Idag gör många sina hemsidor med layoutprogram som släpper ifrån sig en massa onödig kod vilket naturligtvis slöar ner hela nätet.

1
Bevaka tråden