Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktljud i nya Powermac DualCore 2Ghz

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur mycket låter nya Powermacen? Vi ska byta ut våra 6 gamla Powermacar 700–1000 Mhz. En sak som stör mig med våra nuvarande datorer är den massiva fläktljudsmattan här på kontoret.

Om jag nu alltså ska köpa nya, bör jag då satsa på iMac eller Powermac? Är nya Powermacen tystare än sina föregångare?

Jag vet inte alls hur mycket de nya G5'orna låter men jag vet att de ska vara tysta större delen av tiden. Fläktljudet kan gå upp då datorn arbetar med stor belastning som tex grafikintensiva grejor men allvarligt talat så talar jag nog i nattmössan.

Mitt förslag är att du besöker en butik som har en G5'a stående igång o lyssnar på den.

Jag har beställt en ny Dualcore 2.3 o jag tror iaf att den kommer att vara mycket tystare än min nuvarande burk som surrar mest hela tiden (PM7600 w. G3/500@550Mhz/768MB/30+80GB/Radeon7k/Usb2/FW400/& MacOS X.2.8)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-03 05:58

Hej
Jag har en av de nya PM 2.3 (6600/256)och den är till och med lite tystare än min tidigare G5 1.8:a. Kan därför rekommenderas å det varmaste. Andra användare på nätet förtäljer:

QUIET
We were impressed with quietness of the Dual-Core system. All during testing it never exceeded 42 decibels. The Single-Core system idled at 48 decibels and would climb over 53 when while CPU intensive tests were run. (Our Single-Core G5/2.5GHz Power Mac goes over 60 decibels when "busy.") We noticed that the fan enclosure in front of the CPUs has been modified on the Dual-Core. Maybe it works more efficiently than the old fixture and/or Apple tweaked the fan management software.

Hälsar

Sam

Nu har jag köpt en DualCore 2.0 Ghz. Den har definitivt inte något störande ljud. Bara ett lugnt swooooshande. Ännu mindre störande blir det när jag ställt ner den på golvet. Men än så länge har jag den på bordet så att jag då och då kan ta bort aluminium-sidan och titta in i "akvariet".

  • Medlem
  • Boden
  • 2005-11-03 08:46

Hej där Jan och Sam!

Tänkte ta chansen och fråga er som ägare av den nya Dual-Core Power Mac G5..

Vad är det för hårddiskmärke som sitter i den nya modellen, samt vad är det för specifikation på era hårddiskar om ni kan kolla upp denna info i systemprofilen?

Tack på förhand.

/ Johan

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 10:04

Western Digital Caviar. Ochj såhär ser specen ut:
Kapacitet: 232.89 GB
Modell: WDC WD2500JS-41MVB1
Revision: 10.02E01
Serienummer: WD-WMANY1066270
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk0
Protokoll: ata
Enhetsnummer: 0
Sockeltyp: Serial-ATA
Facknamn: "A (upper)"
OS 9-drivrutiner: Nej
S.M.A.R.T.-status: Kontrollerad
Enheter:
Macintosh HD:
Kapacitet: 232.76 GB
Tillgängligt: 174.92 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: Journaled HFS+
BSD-namn: disk0s3
Plats: /

Apropå ljud och missljud. I min DualCore 2.3 så uppstår ett rätt störande högt vinande ljud då och då och även när jag klickar på en länk, drar igång ett program eller liknande. Hörs några sekunder i stöten.
Har inte lyckats lista ut vad det är.

  • Medlem
  • Boden
  • 2005-11-03 10:09

Tack för den infon Melker..

Du råkar inte ha specifikationen på SUPERDRIVEN:n också, eller någon annan som är villig att dela med sig av den informationen..

Tack på förhand.

/ Johan

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 10:20

Visst:

PIONEER DVD-RW DVR-110D:

Revision av fast programvara: AA06
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (levererad/stöds av Apple)
Cache: 2000 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW, +R DL
CD med buffertskydd: Ja
DVD med buffertskydd: Ja
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO
Medier: Nej

  • Medlem
  • Boden
  • 2005-11-03 10:27

Tack än en gång Melker för infon!

Ursprungligen av Melker Lindström:

Apropå ljud och missljud. I min DualCore 2.3 så uppstår ett rätt störande högt vinande ljud då och då och även när jag klickar på en länk, drar igång ett program eller liknande. Hörs några sekunder i stöten.
Har inte lyckats lista ut vad det är.

Hårddisken kanske går i vila snabbt o behöver därför spinna igång...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-04 04:16

Hej där
Har inte uppmärksammat något störande ljud som Melker påpekade. Kanske beroende på att jag har hörlurar inpluggade även om jag inte lyssnar på musik. HD:s uppvarvande efter vila kan jag i och för sig höra men det är ju väntat.
I övrigt en riktigt responsiv och trevligt maskin.

Ny Vindtunnel?

Det låter roligt att ni är nöjda med era nya G5or. Själv fick jag lämna in min nya 2.0 på service fyra dagar efter inköp p.g.a. att den båda brummade och susade konstant. Den 2.0 som jag lyssnade på i butiken var däremot alldeles tyst oavsett hur mycket den belastades. Av Apple Support fick jag hjälp med att avinstallera Virex 7.2 som av misstag hade följt med från min G4a. Detta sänkte ljudnivån något men inte helt. Nu återstår alltså att se vad serviceteknikerna kan åstadkomma.

1
Bevaka tråden