Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmera på Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-03-03 01:03

Fick en fråga hur man börjar programmera för MacOS.
En 12 årig grabb.
Så var börjar man eller måste man gå på högskola osv?

I princip så står det mesta man behöver kunna på Apples sida för utvecklare. Materialet är dock på engelska, och är alldeles för avancerat för nybörjare. Jag skulle rekommendera att han först lärde sig grundläggande programmering.

De flesta brukar börja med Java, som fungerar utmärkt under Mac OS X. Till java finns också utmärkt svensk dokumentation. Många högskolor använder Java direkt med Swing av Jan Skansholm. För att läsa den behöver man inte plugga på högskolan, det räcker om man har allmänna datorkunskaper och är tillräckligt intresserad.

Ett alternativ är att direkt lära sig C++, därifrån är steget vad jag har förstått minimalt till Cocoa och ren Mac OSX-programmering.

/M

Applescript kanske? Med gratisprogrammet Applescript Studio så bör det vara hyggligt lätt och ganska roligt att börja bygga lite småsaker och det har den fördelen att man kan styra andra saker i datorn också.

/Ola

Flyttar tråden till vårt forum för Utveckling.

/c, moderator

Nu är ju inte html ett programmeringsspråk, men många börjar där.

Sen kan man ju fortsätta med javascript. Finns många introduktionsböcker på svenska (på rean, tror jag). Även lite kod kan åstadkomma mkt. Man ser ju resultatet mer direkt än med kompilerat språk. Har element av objektsorientering också. Fast det är ju inte "för Mac" specifikt.

Apple har en hel del om webben (bl.a. javascript) på:
Apple Internet Dev

på engelska...

PS. Många av böckerna är ju tyvärr Windows/Explorer orienterade...

[ 05. mars 2003, 11:38: Meddelandet ändrat av: Mikael M ]

Jag jobbar numera som datorlärare i högstadie och gymnasie och har fått frågan flera gånger. "Hur börjar man programmera?". Jag har börjat lära eleverna html och i senare årskurser ska de få prova php, en bra början i programmeringsväg.

Men jag har rekommenderat java för de som är intresserade, har ni några bra tips på riktigt bra enkla javaböcker på svenska?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 17:06

Måste pusha för Perl som är helt ok både för nybörjare och gurun.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Men jag har rekommenderat java för de som är intresserade, har ni några bra tips på riktigt bra enkla javaböcker på svenska?

Av de jag läst/skummat tycker jag Jan Skansholms Java Direkt (Studentlitteratur) är bäst. Vanlig på högskolorna tror jag.

1
Bevaka tråden