Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cross-platform utveckling

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag funderar på att ta och koda om lite av de beräkningar jag gör till en applikation. Eftersom det är en hel del jobb med både att programmera det och komma in i beräkningarna, skulle jag vija att det går att köra på andra platformar än mac, för att nå en bredare publik.

Project Builder verkar vara en helt ok utvecklingsmiljö, så det skulle jag gärna använda.

Vad rekommenderar ni för utvecklingsmiljö, språk och widget-set (skall bli grafiskt användargränssnitt) för att kunna programmera det på mac, men helst utan några större ändringar även vara körbart på PC, andra unix´ar?

Innan det går att svara på så måste vi veta vilken typ av applikation det är, och vilka krav på prestanda du har. Det enkla svaret på frågan är ju att du ska skriva programmet i Java. Då får du nästan automatiskt möjligheten att köra på Mac, Linux/Unix och Windows.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-03 13:56

REALbasic ger Classic, OS X och Windows

Om du vill att programmet ska kunna köras på Windows/OS X/Linux/Unix är nog Qt (inte att förväxla med quicktime) att föredra. Stöder Project Builder dessutom.

http://www.trolltech.com/products/qt/mac.html

/henrik

Java är ju ett bra alternativ om man inte kräver mycket prestanda av programmet. Plattformar: Alla

QT (www.trolltech.com) är mycket bra C++ toolkit som bl.a. KDE använder. Plattformar: Mac, Linux (inkl. handheld), Windows och förmodligen några till.

Ciryon

1
Bevaka tråden