Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa spelgrafik kortet??

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 10:59

Vad är det absolut bästa grafikkortet för att sepla on line - till en G5a...???

om du verkligen måste så...
www.powerpc.se

ATI Radeon X800 XT 256MB
Art. nr: AT-RAD800/XT
5240 kr (inkl. moms)

annars mer här
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=48479

kostar mer än att bygga en pc

Jag skulle satsa på NVidias 6000- eller 7000-serie.

Kostar mer än att bygga en PC? Ja, de kostar mer än en Mac Mini också. Men ska du bygga en PC med bästa grafikkortet så pyntar du i alla fall över 5000 för bara kortet. Sen kan man stoppa det i ett 3000-kronors hemmabygge om man vill.

Kanske det här är ett kort för den där billiga PCn: http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=POVPCX78GTX2 Som hittat!

Nå, mer allvarligt talat så vore det ju kul om vi, liksom PC-användarna, kunde köpa ett 5900 för en tusenlapp eller 6800 för 1500 spänn. Det är därför jag hoppas att Intel-Macarna ska klara "vanliga" PC-grafikkort.

vad jag menar är att han får bättre prestanda med spel av en PC för mindre än priset av ett grafikkort som gör prestandan lika bra i Mac.
Eller har jag fel?

Ursprungligen av apple4ever:

vad jag menar är att han får bättre prestanda med spel av en PC för mindre än priset av ett grafikkort som gör prestandan lika bra i Mac.
Eller har jag fel?

Njae... Inte om vi talar om toppkort, för de kostar ganska lika. Det är de där sköna tusenkronorskorten som fattas för Macen. Eller menar du att Macen har radikalt sämre fart med samma kort?

Visst kan man snickra ihop en vettig spel-PC för 5000-6000, men inte katten sitter det ett 7800 i den då. Säg ett 5900, och det är inget dåligt kort men inte någon värsting idag.

Naturligtvis finns skillnaden hur som helst, för du kan inte köpa en Mac med 5900 för 5000 spänn, men din jämförelse är en aning bortom den horisonten.

Va jag menar är att spelen brukar ju vara mycket bättre otimerade för PC än för Mac, och därmed kan man få kanske samma prestanda för spelen för samma summa som det kostar att köpa ett 7800 kort till Mac.
Vad gör det för nytta om du har ett dåligt optimerat program till en högpresterande G5 när man istället för att köpa kortet kan köpa en hel dator som jag "tror" presterar bättre på online spel(plus mer spel) för samma penning.
Exempelvist: http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=53248092

Men du får göra som du vill, det är inte mina pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-04 16:51

tack tack tack.. jag får se....ngn mer som har ngt att tilägga??

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-04 16:58

Bara en fråga: Är du miljardär?

Ursprungligen av apple4ever:

Bara en fråga: Är du miljardär?

Vilket kort syftar du på?

Men funkar Quadro-korten på Mac?

Finns iaf som tillval till G5 på apple.
Quatro 4500 för 16.680:- extra på Quad G5.
men ärligt talat, 109 Watts effekt... bäst att bo i lägenhet, inte hus.(elkostnad)

  • Medlem
  • 2005-11-06 16:51
Ursprungligen av apple4ever:

Finns iaf som tillval till G5 på apple.
Quatro 4500 för 16.680:- extra på Quad G5.
men ärligt talat, 109 Watts effekt... bäst att bo i lägenhet, inte hus.(elkostnad)

Man betalar (tyvärr) elen även om man bor i lägenhet.

Ja, det vet jag, men bor man i hus kostar det mycket mer oftast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 08:08

Skaffar du ny G5:a (Dual Core, PCI-E) så är ett GeForce 7800 GT att föredra.

Sitter du på en befintlig G5:a (Singel Core, PCI/PCI-X) så är ett ATi Radeon 800XT eller 850XT att föredra.

Faktiskt så ha Apple ett ganska "bra" pris på 7800-kortet vid nyköp av Mac. Men å andra sidan kostar G5:orna i grunden en rejäl slant så.

Hur står sig nvidia 6600 mot en 800xt? Har du någon koll Erik.dv? 800xt är ju väsentligt dyrare... Jag har köpt en dubbelpropp G5 2.5 och behöver ett kort som kan driva 30"-aren och vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Är ingen direkt spelfantast, men det är ju trevligt när det går fort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 22:21

Ett nVidia 6600 ligger i klass med Radeon 9800 - typ. Men om du har en Dual 2.5:a så är du låst till AGP-kort, så ett nVidia 6600 är svårt att köpa.

Vad har du för kort idag? Jag trodde alla Dual 2.5:or fick ett grafikkort som kunde driva en 30"…

Annars är billigaste köpet ett Radeon 9600 Pro alt. 9800 Pro, X800XT drar iväg i pris men är i gengälld enormt mycket snabbare.

Lite tester:
http://www.barefeats.com/quad02.html

GeForce 6800 motsvarar ett X800XT, typ.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ett nVidia 6600 ligger i klass med Radeon 9800 - typ.

Jag skulle invända att 6600 mot 9800 är som OSX mot OS9. 6600 är modernt, 9800 är gammaldags. Det är inte prestanda jag talar om, utan finesser. 6600 stödjer tredje generationens shaders, det gör inte 9800. 9800 är teknikmässigt äldre än NVidias 5900.

Men för all del, OS9 går fort, om man bara räknar utfört arbete per klockcykel. Det kan vara vad man behöver, men det är en helt annan generation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-26 01:02

Fortfarande funkar inte ett 6600 i en AGP-mac idag, men visst är det av en senare generation än 9800. Speciellt "bra" är det ändå inte. Slöare än "det gamla" 9800 på CoreImage effekter och de flesta av dagens spel enligt testet jag hänvisade till. Vad ska man med "det nya" till om det ändå inte ens hanterar det gamla så bra?

För ändamålet, driva en 30" skärm, funkar ett Radeon 9600 Pro bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-26 01:04

Sedan skulle jag säga 6600 vs 9800 är som OSX vs OS9 är lite väl överdrivet. Visa gärna ett tydlig exempel på detta.

Följande länk visar ungefär vart 6600:an ligger i realtids video/gpu processing:
http://www.redgiantsoftware.com/mbe2whatsnew.html#chart

nVidia 6600 GT: 6-11 fps
ATI 9800XT: 7-12 fps

Visserligen är det mellan Mac och PC också, men ändock presterar 9800-kortet bättre än 6600-kortet. Detta är även GT-modellen som är snabbare än den Apple valt att ta in till sina PowerMacar.

Resultet blir identiskt.

Ah, ok, nvidia 6600 passar alltså inte i min maskin! Jag läste igenom specarna lite snabbt på applestore och där sägs det att den ska passa till en "Powermac G5 dual", men de syftar naturligtvis på de nya dualcore maskinerna. Hade du inte sagt något Erik så hade jag beställt ett sådant i morgon. Tack!

Vad jag kan förstå så sitter det ett 128 MB ATI Radeon 9600 XT i burken och det räcker tyvärr inte till.

Radeon 9800 serien verkar inte klara av 30", vad jag kan se i alla fall. Däremot så klarar 9600 pro biffen. Dessutom har den inte någon fläkt vilket jag ser som ett stort plus, men jag antar att man får betala i form av kass prestanda... Hm, då lutar det åt ett x800xt eller ett geforce 6800 alltså.

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Ah, ok, nvidia 6600 passar alltså inte i min maskin! Jag läste igenom specarna lite snabbt på applestore och där sägs det att den ska passa till en "Powermac G5 dual", men de syftar naturligtvis på de nya dualcore maskinerna.

Ja, det är viktigt, vi är i ett teknikskifte på bussen, från AGP till PCI-Express. AGP håller på att gå samma väg som NuBus, men sitter man med NuBus vill man ju ha ett sådant kort, liksom. Den nyare tekniken får man satsa på när man har en maskin som stödjer den.

Jag tycker faktiskt OS9/OSX-jämförelsen är ganska passande, för program skrivna för det nyare går inte att köra på det gamla. På sikt kommer det att komma spel som bara stödjer generation 3-korten. Då kommer ett 6200 (budgetkort från NVidia, blygsamma prestanda) att vara intressantare än 9800. Till en början kommer spelen att vara som "fat binaries", ha flera varianter på kod för olika kortgenerationer, och så länge det finns går det ganska bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-26 01:21

Där ser man!

Vi har precis samma maskin som du på jobbet - en Dual 2.5:a, fast med ett X800XT-kort och det är bra dra i det kan jag säga. Har suttit och spelar Close Combat - First to Fight en hel del i full 1680x1050 upplösning på 20":arn där, mycket fint Med dess 256MB VRAM (plus att maskinen har ganska mycket kräm också) så märker jag inte någon prestandadrop när jag kör 2 skärmar heller.

Jag tror GeForce 6800-kortet är lite av ett monster vad gäller storlek och ljudnivå (den har en fläkt som tar upp 1st PCI-plats så du vet).

G5:an med X800-kortet på jobbet låter inte alls så farligt. Man märker dock när den börjar jobba…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-26 12:39

Jag skulle nog inte hålla med där. Idag finns riktigt gamla grafikkort (Radeon 8500) som "lever kvar" och funkar för i stort sätt alla som ett nytt Quadro FX4500 gör. CoreImage är en sak man missar, ja. Men saken är ändå den att värdmaskinen som håller kortet är i regel för slö för att ändå kunna hantera de saker som det nya spelet eller programmet kräver.

Visst håller AGP på att dö ut, men PCI-E har hittills, som jag uppfattat det, för spel inte varit någon direkt prestanda boom. Skulle jag välja mellan att 9800 och 6200 skulle ett 9800 vinna "hands down". trots att 6200 kanske hanterar en ny effekt så kommer den göra det så dåligt så det inte är värt det. 6600 håller visserligen liknande prestanda som ett 9800, men vinsten, om någon, är marginell.

Hur som haver är presonen låst till AGP och då finns ändå inget bättre än X800/6800 att välja, tredgegenerationskorten eller vad man ska kalla dem (6600/7800 elller X1800) finns ändå inte som val.

Det blev ett x800xt, hittade ett begagnat för 2 000 kr och då var det inget att fundera på utan bara slå till direkt.

Dessutom tipsade han om de nya drivrutinerna från ATI som enligt honom gör att kortet blir betydligt tystare. Kanske något för er jobbdator Erik!? Om du nu mot förmodan inte skulle känna till det...
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27

Det är sånt här som får mig att stanna kvar på 99mac och till och med överväga att betala för ett pluskonto, trots det "brus" som jag tycker ökar hela tiden. Tack.

Har ett 850 XT ATI-Express kort från ATI för pc.

Och i de nya G5orna så är det riktiga PCI-Express platser. Äntligen... Inte PCI-X.

Och för att stoppa in det i En G5 så hörde jag man måste flasha det till mac.
Eftersom det inte kommer att fungerar då?

Eller räcker drivrutinerna från ATI någon som har testat?

Vet någon något om detta?

MVH

Mr Designer

  • Medlem
  • 2005-12-01 12:27

Posta inte dubbelt, Mr Designer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-01 23:13

Det ska enligt "rykten" gå att flasha vissa kort för PC till Mac. Inget jag rekommenderar. Tydligen är Mac-kortens ROM större än PC korten ibland och det ställer till lite beskymmer.

Dessutom tipsade han om de nya drivrutinerna från ATI som enligt honom gör att kortet blir betydligt tystare. Kanske något för er jobbdator Erik!? Om du nu mot förmodan inte skulle känna till det...
Har givetvis tagit ner dem… Vet inte om kortet blev tystare, men drivrutinerna ger tillgång till ATi's trevliga Monitor-utility för alla möjliga inställningar och overdrives

1
Bevaka tråden