Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dreamweaver och bilder

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag ska lägg in en bild på en html-sida i dreamweaver så påverkas den yta bilden upptar i dokumentet av hur informationsrik bilden är.

Min fråga är om det går att låsa ett värde för hur stor yta bilden ska ta upp med hjälp av tex en ´image placeholder´.

Jag har försökt men inte lyckats. visst kan jag justera i efterhand men det tar tid och blir en sån hopplös oordning i tabellerna.

vet någon råd?

mvh david s

Regeln för bilder på internet är: 1 pixel i bilden är en pixel på skärmen. Därför skall du alltid skala om dina bilder i ett bildredigeringsprogram så att de har exakt rätt storlek.

Om du har en bild som är 100 pixlar * 100 pixlar och du väljer att representera den på skärmen i 200 * 200 så blir det mycket fult. Om du väljer att representera bilden i 50 * 50 så tvingar du besökaren att ladda hem en massa extra onödiga data som ändå inte används och det gör att din webbsida laddar långsammare (vilket är en sorts dödsynd på området).

Dreamweaver sätter dessa värden (WIDTH och HEIGHT) till de som bilden faktiskt har när du lägger in en bild på en sida. Du kan ändra dessa manuellt, men det blir alltså antingen fult eller långsamt. Bättre att ha bilder i rätt storlek.

Sedan brukar man tom använda bilder för att tvinga webbläsaren att rita saker på det sätt man vill, tex använder man osynliga gif-bilder för att tvinga fram en viss bredd på en cell i en tabell tex. Det är mycket vanligt. Det är för att bildernas WIDTH och HEIGHT-värden respekteras av webbläsarna, vilket inte motsvarande värden för tabeller görs, de är mera förslag från din sida, som webbläsaren kan välja att strunta i.

/Ola

ok. jag återkommer snart när jag kört fast med att ändra storlek och upplösning på bilder i elements och GC. Med lite tur så grejar jag det men den där manövern brukar skita sig för mig....

1
Bevaka tråden