Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ovila när strömsladden sitter i..

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-24 12:33

Jag undrar väldigt mycket egentligen. Men just nu har jag en fråga som jag skulle vilja ha svar på.

Går det på något sätt, att behålla connection till internet/nätverk och så vidare när locket på min iBook är stängt? Ibland tycker jag det är bra att connectionen bryts, men ibland så vill man gärna vara kvar online. Man kanske updaterar något och man har inte tid att sitta vid datorn hela tiden.

Jag har kollat lite i Systeminställningarna, och ändrat lite där. Men det verkar inte funka ändå.
Någon som kan ge lite närmare förklaring på hur jag ska göra?

Jag har en G4, 1.33GHz, 1024ram osv.

Ja, det går att aktivera clamshell mode med screen spanning doctor, finns säkert nåt annat program också.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-24 14:36

Du ska akta dig så du inte överhettar datorn. Men som sagt så ska det gå med screen spanning docktor.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-10-24 16:48

okej, har lite med detta att göra.. när jag sätter min data i vil (dock brukar jag aldrig stänga den) men när jag sän väcker den brukar min internetconnectoin vara igång, d.v.s adium är fortfarande online å jag behöver inte reconnecta..

men har inte sett ifall jag fått mess eller liknande, ska testa det nångång... men som sagt jag stänger inte ibooken.

När datorn är i vila stannar processorns pipeline helt och inga instruktioner utförs. Så man kan omöjligt få meddelanden mm.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-25 17:10

Okey, så detta går inte att fixa utan extraprogram? Tycker det är lite kass. Men det får man väl leva med.

Eftersom jag inte är så hemma i MAC än, lär jag inte ge mig in på saker som kan 'förstöra' den heller.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-25 19:16

Nej det går inte utan tilläggsprogram, den är inte anpassad för att man ska köra den i clamshell mode men finns ju alltid folk som kör så fast med försiktighet.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-25 21:04

Vi är några som har haft långa bekymrade diskussioner om varför våra iböcker INTE går i vila när vi stänger igen dem så därför undrar jag lite över varför du vill göra så.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-31 10:03

Echo: ja du, det är väl en vanegrej, att vara online på MSN alltid, att kunna nås även när man inte är vid datorn. Många av mina vänner förstår inte att man kan maila då.. Så det kan ju vara sådana saker som jag vill ha de till..

Detta är väl egentligen inget stort problem, då jag har en stationär PC hemma som står igång dygnet runt som jag använder ganska flitigt också. så egentligen spelar det ingen roll här. Det var mest så att jag var nyfiken på om det funkade utan tilläggsprogrammen.. Man måste ju våga fråga när man är ny på MAC som jag är.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 22:20

ja, fast alltså, du behöver ju inte sätta den i vila bara för att du går från datorn? fälla ihop den och ha den på är väl klurigare däremot men annars är det ju bara att se till att den inte är inställd att gå i vila efter en viss tid. som vanligt alltså.

1
Bevaka tråden