Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitala filmbutiker på väg till Sverige

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 18:28

Det är rubriken på en artikel av Henrik Arvidsson i dagens DN. I den berättas hur iTMS gör succé med sina nedladdningar av musik, teveserier och kortfilmer och hur iTMS ökar pressen på filmbranchen att erbjuda lagliga alternativ på nätet. Representanter från Warner och Fox börjar inse att de måste kunna erbjuda lagliga alternativ för nedladdning, med "en fungerande sökgenerator och ett brett sortiment".

Äntligen! säger jag. Nu återstår att se hur de kommer att lösa det hela.

I slutet av artikeln skriver Arvidsson om hur Steven Soderbergs nästa film "Bubble" kommer att släppas samtidigt på bio, dvd och betalteve. Soderberg spår också i ett uttalande att Hollywood står inför ett digitalt paradigmskifte inom fem år.

Här är min idé:

1. Släpp, som Soderbergh, filmer på bio, DVD och betalteve samtidigt. (Fox nya VD uttalar sig i artikeln om hur bio alltmer blir en 'reklamkanal' för kommande DVD-släpp.)

2. Skapa en övergripande affär, typ Discshop.se, men för filmnedladdningar. Bra utbud och bra sökfunktion, med filmer från alla bolag och även möjlighet för "mindre" filmskapare, t.ex. en avdelning för indiefilm.

3. Filmerna ska naturligtvis vara i HD-format med valbar upplösning. Förslagsvis i H264.

4. För 25:- får man ha en film i ett dygn. Sen tillkommer förstås ett flertal olika tariffer och hyreslängder beroende på hur många dygn man vill ha filmen/filmerna och hur många filmer man hyr samtidigt. För 100:- köper man filmen och "äger" den, precis som en DVD.

5. Problemet är slutligen vilken DRM-metod som ska användas. Där är det krav på att det ska fungera med så många OS som möjligt. Kanske en ny DRM-metod som fungerar på både X, XP och Linuxdistar?

Detta är mitt fempunktersprogram, hur skulle en sådan här filmtjänst se ut om du fick bestämma?

Vi får inte bestämma. Det blir väl win media och alla mac-snubbar ställs utanför i 3 år.

Pessimisten har talat...

1
Bevaka tråden