Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX på gammal 8500

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-03 13:56

Hej,

Tänkte berätta att jag efter mycket om och men nu fått igång OSX på min gamla PM8500, och efter jag klurat ut att jag behövde en programvara för att utnyttja L2 cachen på Sonnet Crecendo Uppgraderingskortet så flyter det på riktigt bra !

Installerade först 10.4 på original 10gb scsidisk.. detta var dock på tok för slött.. för att inte nämna högljutt, Lyckades då hitta en gammal 80gb IDE disk som jag installerade på istället, prestandaökningen var ca 200-300% och tystnaden infann sig igen.

Nu måste jag få tag på ett till nätverkskort som är kompatibelt, ett hyffsat snabbt PCI grafikkort och lite mer ram, 112mb fungerar över förväntan, men 200-300gb extra vore inte helt fel.

Nån som vet vad som passar i form av grafikkort och NIC´s ? Och återförsäljare av Ramkretsar till dessa gamla maskiner ?

Ursprungligen av Shogo:

...återförsäljare av Ramkretsar till dessa gamla maskiner ?

Här hittar du minnen:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=623584

Men 128 MB är det största de har, så för att få ihop tillräckligt med minne måste du köpa minst 3-4 st... till en kostnad av runt 2000 kr.

Och om du dessutom har köpt OSX 10.4 och en 80GB hårddisk, och ska köpa ett nätverkskort och ett grafikkort, så kunde du nästan fått en Mac Mini för samma pengar...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-03 14:46

Det e mest ihopplockat gammalt skräp, PM8500 fick jag gratis ink G3 upgrade och ATAkortet. 80gb hårddisken har jag haft liggandes i en låda senaste året. Detta är ett i princip 0-budget projekt.

Hittade en driver för Realtek Nätverkskort på macupdate.. skall kolla hur den funkar med 10.4:an.

Ang grafikkort så e väl frågan om "vanliga" PC PCI grafikkort fungerar tex Radeon 7000, eller måste det vara "Mac Edition" kort ? .. Kan va bra att veta vad som eventuellt funkar innan man börjar riva runt i bekantas skrotlådor.

Minne är ett problem dock, .. precis som du säger e det löjligt dyrt pga väldigt ovanliga minnen.. Men kanske dyker på några begagnade vad de lider...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 19:16
Ursprungligen av Shogo:

Ang grafikkort så e väl frågan om "vanliga" PC PCI grafikkort fungerar tex Radeon 7000, eller måste det vara "Mac Edition" kort ? .. Kan va bra att veta vad som eventuellt funkar innan man börjar riva runt i bekantas skrotlådor.

Just Radeon 7000 (samt någpn variant av GF2) går att flasha om från PC->Macversion. Du behöver tillgång till en pc för att flasha kortet.

Minnen till 8500 skulle jag leta efter begagnat. Minnena och SCSI är maskinernas akilleshälar ur dagens synvinkel. Dyrt och dåligt. De passar bättre som reservdatorer som man kan köra gamla program på. Visst är det kul att lyckas få igång OSX på dem, men det är lite mer värt besväret på en grå G3.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-03 14:54

Jag e svag för "exotiska" lösningar.. kan inte hjälpa det..och som student inte bemedlad nog att köpa nått annat än PC-grejjer heller.. Så varje chans man får att att leka med exotisk hårdvara även om den e gammal så e det ett rent nöje !

  • Medlem
  • 2005-11-03 15:45

Han här har lite minnen:

www.begmac.se

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-03 18:33

Har en isärplockad 8500 liggandes. 160Mb RAM i blandade storlekar. Har även ett iXmicro 8Mb PCI-grafikkort, med original drivisar.

Hör av dig om det kan vara nåt...

Original 10 GB? Jag fick bara med 2 GB till min 8500...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-04 10:56
Ursprungligen av statemachine:

Original 10 GB? Jag fick bara med 2 GB till min 8500...

Mycket möjligt.. satt dock en 10gb i när jag fick den

Var bor du? Jag har 8st 64Mb minnen och även nätverkskort 10/100 . Jag bor utanför Staffanstorp i Skåne. Du kan få detta gratis.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-11 17:13

Hej igen !

Installerade idag minnena på logikkortet, tyvärr var man ju tvungen att plocka isär hela datorn för att komma åt, tror jag inte lyckades skada något, men nu "klickar" det bara till nånstans i nätdelen när jag försöker starta om den.

nån som har nån aning om vad som kan ha gått fel ?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-11 18:10

Så.. nu är den igång, mer eller mindre iallafall, verkar som det inbyggda grafikkortet fått spatt, dock fungerar den finfint at tkomma åt via ssh. känns rejält mycket rappare.. helt i klass med Pismon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 09:28

8500...ryser bara jag tänker på den djävulsmaskinen. Aldrig sett en mer otrevlig maskin att öppna och "jobba i".
Alltid så fundersam över vad som gör att folk gillar att rota i så gamla maskiner. Har svårt för allt under G4. Jag kanske inte är tillräckligt nördig?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-12 18:31
Ursprungligen av acke:

8500...ryser bara jag tänker på den djävulsmaskinen. Aldrig sett en mer otrevlig maskin att öppna och "jobba i".
Alltid så fundersam över vad som gör att folk gillar att rota i så gamla maskiner. Har svårt för allt under G4. Jag kanske inte är tillräckligt nördig?

Hade en 9500. Ush, fick också, som Shogo, plocka isär hela datorn för att komma år minnet... och råkade bryta kontakten på moderkortet till processor-dotterkortet... nytt moderkort...

När 9600 introducerades, så var den enda skillnaden mot 9500an, så vitt jag förstått, att man gjort datorn lättåtkommligare.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-31 19:17

Jag har också en 8500 som jag vill göra följande med:

* Sonnet Cresendo 1Ghz G4 cpu upgrade
* IDE-kort
* IDE diskar (hur många kan man trycka in i maskinen om man inte har Zip-drive?)
* Max RAM (1Gb)
* Radeon 9800 Video In/Out (är väl det värsta kortet som finns till en sån modell?)
* Usb/Firewire-kort
* Dvdbrännare
* Tystare fläktar
* PCI-kort med wlan alt. USB-sticka med wlan
* Blå diod på framsidan där den gröna sitter
* Och så skulle jag vilja lacka hela datorn mattsvart (förutom äpplemärket). Men det får bli på ett extra-skal man får köpa till då.

Tror det kunde blivit en mysig exotiskt trimmad liten server/arbetsdator, eller vad säger ni?

Jag tror att det är ett dyrt sätt att göra sallad.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-31 20:13
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tror att det är ett dyrt sätt att göra sallad.

Kostnaden bryr jag mig inte om eftersom det är ett roligt projekt.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Kostnaden bryr jag mig inte om eftersom det är ett roligt projekt.

I så fall avundas jag dig

  • Oregistrerad
  • 2009-01-01 01:09
Ursprungligen av Redglittercoffin:

I så fall avundas jag dig

Behöver du inte, delarna kostar inte så himla mycket som man kan tro. Såg att det fanns t.ex cpu upgrades för 490kr.

  • Medlem
  • 2009-01-01 01:37

Gör det inte. Dyrt, onödigt, fortsatt långsamt samt instabilt och krångligt med OS X. Modda gärna en dator om du tycker det är kul, men modda inget sämre än en G4 iaf.

På så gamla prylar är det bara en tidsfråga innan kondensatorer och andra komponenter nått slutet av sin livslängd. Med svårartade och svårfixade problem som följd. Personligen tycker jag det vore roligare (och mer användbart) att peta in en mac mini i ett Classic-skal mm

Har själv kört 10.2 på en 7500 med 200 MHz 604E CPU och även med en G3 uppgradering. Är förvånad över att den bootar men 112 MB jag hade över 500 MB. Loppisar har ibland gamla PCI mackar för en struntsumma, även gamla pentium och pentium II körde med sådana DIMMar och de borde man kunna hitta gratis på skrotar/loppisar etc. Med 8 minnesslottar och bara 112 MB så lönar sig även små minnen ( Gav bort ca 1GB dimmar till en loppis för något år sedan)

1
Bevaka tråden