Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RealBasic: Starta ett annat program?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet om det är möjligt att starta ett annat program från ett program som man gjort i Realbasic?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 20:25

Var år sedan jag gjorde något i RB, och det är jag glad för

Men jag blev nyfiken och kollade i språkreferensen i programmet, och mycket riktigt är allt som det har varit.

Dim f as FolderItem
f = New FolderItem("Path:To:App")
f.launch

Tack för det eminenta svaret. Anledningen till att jag gör det i RealBasic är för att jag är en "lamer" utan dess like
Jag är relativt ny på området, och vill se resultat snabbt just nu. Vill försöka få mina idéer snabbt komma till liv. Blir programmet ok, framförallt om idéen visar sig hålla, så får jag ta och skriva det i ett annat program gissar jag

HUR SOM HELST. Jag har en följdfråga på detta som du eller någon annan kanske kan svara på:
Den där pathen som man skulle ange, hur tusan gör man om den då den ska användas både på PC och Mac? Ser path-systemet likadant ut? Eller kan man göra olika paths beroende på vilket system som körs?

Jag vet att jag kan göra det genom att göra olika versioner genom att duplicera projektet, men då tappas lite grann av enkelheten att skapa en PC och en Macversionen i samma program, tycker jag.

[ 16 Januari 2003, 14:01: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

Hmm, ("Path:To:App") sa du... det verkar fungera under all kritik (jag är ju en lamer )

För det första verkar pathen bero på var man har programmet, så allt räknas från det. Där programmet ligger, där är rooten.
I den rooten har jag lagt ett dokument som ska öppnas. Dokumentet heter AAPL.txt (i referencemanualen stod det att man kunde använda dokument likaväl som applikationer)
Har provat att skriva:
("AAPL.txt") fungerade ej
("/AAPL.txt") fungerade ej

Provade lägga en mapp i rootmappen, i den la jag dokumentet. Döpte mappen till "test".
Provade följande:
("test/AAPL.txt")
("/test/AAPL.txt")
(":test:AAPL.txt")
("test:AAPL.txt")

Ingen av dom fungerade. Vareviga gång jag provade så öppnades bara rootmappen (mappen där programmet låg).
Några förslag?

Trägen vinner!
Jag gick igenom referens manualen och hittade ett mycket smidigare sätt att beskriva paths.
Volume 0 och en massa childs ända ned till måldestination. Funkade hur bra som helst. Nu är applikationen klar, med metalgränssnitt för windowsanvändarna och allt

Har bara ett litet problem kvar. Ska jag göra en separat projektfil för Macen tycker ni? Eller finns det nån möjlighet att lägga in separat path till Macarna? Dom har itne samma paths nämligen.

Tack igen.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 23:51

Vad bra att det löste sig
Var lite osäker på hur man numera bäst beskriver sökvägar. Men när jag pysslade med RB i os8/9 så var det "mac hd:test:1:osv".

Jag har för mig att det skall finnas direktiv som visar vilken plattform programmet körs på. Kolla i språkreferensen i RB, gärna längre upp i listan till vänster. Om de nu inte har möblerat om eller om mitt minne sviker mig.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kim Ahlström:
Vad bra att det löste sig
Var lite osäker på hur man numera bäst beskriver sökvägar. Men när jag pysslade med RB i os8/9 så var det "mac hd:test:1:osv".

Jag har för mig att det skall finnas direktiv som visar vilken plattform programmet körs på. Kolla i språkreferensen i RB, gärna längre upp i listan till vänster. Om de nu inte har möblerat om eller om mitt minne sviker mig.

Man bör inte använda sökvägar i RB utan man rekommenderas att bygga om dem genom f.child("XXX") etc. Det garanterar platformsoberoende (nästan i alla fall) och förhindrar en massa andra problem.

1
Bevaka tråden