Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vodafone 3G internet.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har fått ett erbjudande från Vodafone att ha 3G/GPRS internet "obegränsad bredbandssnabb datatrafik" för 499kr/månad och då ingår kortet för 2,300kr.Ska använda den på min iBook, är detta en bra idé? För övrigt tänkte vi bara använda på bärbara och skrota stationära. Kan man alltid lita på kortet eller vet någon av tidigare erfarenheter att det är krångligt?

Tacksam för alla svar.Axel Tesch.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-03 10:08

Har man bara bra 3G-täckning så är det nog helt ok. Så länge kortet är mac-kompatibelt vill säga men det är det nog.

Jag hade tänkt använda detta i somras under semstern för att ändå kunna surfa och kolla mail i acceptabel hastighet, men det blev aldrig något av det. Du får gärna skriva här sedan om hur det går, om ni väljer att satsa på kortet!

Om jag inte minns helt fel så är det ett kort av typen PC-card som du får med. Din iBook saknar en sådan kortplats. Dock finns sådan kortplats på Powerbook.

Hur kollar man 3G täckningen bra / dålig? Har annars en bärbar Dell Latitude X1 där den funkar måste sägas att den är mycket bra , kortet ska beställas nästa vecka .Återkommer med åsikter kring kortet.

Edit: Hur hög kan hastigheten komma att bli?

Det är en bluff. Det är OBEGRÄNSAT upp till en viss gräns (!). Helt sinnessjukt...

¨Vad menas med det?

Ursprungligen av AxelTesch:

¨Vad menas med det?

från http://217.174.67.230/webshops/mcc/

** Vodafone förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 64 kb per sekund då användningen är mer än 1 gigabyte per månad.

Ursprungligen av ace4711:

från http://217.174.67.230/webshops/mcc/

** Vodafone förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 64 kb per sekund då användningen är mer än 1 gigabyte per månad.

Hur långt räcker 1gb ?

Dessutom, min pooler köpte ett "obegränsat" företagsabonnemang med Vodafone 3G för ca 600 i månaden. Men, när telefonen var inhandlad, de gamla abonnemangen uppsagda etc, visar det sig att det är inte obegränsat. Han får ringa för upp till (vad det nu var) XX kronor, sen debiterar de med minuttaxa. Dessutom, ringer han med sin nya k600 som modem till powerbooken, så ingår det INTE i "obegränsat" utan då tar de dessutom betalt per kb. Jag antar att han kanske kan använda telefonen som ett 14.400-modem (eller nåt sånt) och att det då går som "telefonsamtal". Hur som helst: Det är sjukt dåligt att överhuvudtaget använda sig av små jävla asterisker i annonser, det är som GJORT för att luras. Dålig stil.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-23 18:36

Jag fick precis ett "prova-på" från Vodafone via jobbet. Gäller under en månad.

Sitter nu i bileln på en parkering och väntar på att familjen handlat klart.

Jag kan nog vänja mig med denna tjänst.

Har haft lite strul att få programmet VMC att känna av kortet. Dessvärre verkar kortet även vara operatörslåst. Hittills tycks det annars fungera bra. Nyfiken dock på att få det att fungea med andra operatörer. Fördelen med Telia Connect är att Homerun ingår.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-24 08:57

Nu har jag bara haft kortet sedan igår kväll, så jag har inte testat så mycket ännu.
De två "tapp" jag uppevt har både uppträtt efter att datorn varit i vila. Första gången räckte det med att dra ut och sätta i kortet igen, andra gången krävdes omstart av maskinen. Vi får se hur det fortlöper.

1
Bevaka tråden