Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TIPS: Sanering av tangentbord

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 17:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av darwin
Hehe - det här måste väl toppa kategorin "Dagens I-landsproblem"

Nja, vet inte det. Här nere (Vietnam) räcker det att man har lite socker eller en gnutta fett på fingrarna så har man fullt av myror i tangentbordet dagen efter. Letar fortfarande efter botemedlet...

(Tror iofs inte att de gör så mycket skada, det är mest lite distraherande när de kryper mellan tangenterna.)

/Pierre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-07 17:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pierre Andersson
Nja, vet inte det. Här nere (Vietnam) räcker det att man har lite socker eller en gnutta fett på fingrarna så har man fullt av myror i tangentbordet dagen efter. Letar fortfarande efter botemedlet...

Strö Myrr i tangentbordet?

det öär ju grymt.. jag har en vääldigtäcklig tagent borddär man har spit alltfårn vatten till cola!!
måste jue prövadet!!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-02 11:32

Jag har fått förmånen att testa iSkin.com:s skydd för tangentbordet.

Det är rätt bra faktiskt när man käkar vid datorn. Lätt att ta av och på.

Men hur rengöra musen...

Jag har länge undrat hur man rengör en "Apple digital optical mouse" - inte pucken alltså utan den nuvarande varianten. I mitt fall har jag den mörka; den som fanns innan allt blev vitt, vitt, vitt...

Det verkar inte finnas något självklart sätt att öppna den för rengöring men det finns tydligen väldigt självklara vägar för damm och annan skit att komma in i den genomskinliga musen...

Inte hittat så mycket på nätet än andra med samma funderingar...

Någon..?

Ursprungligen av malkus:

Jag har länge undrat hur man rengör en "Apple digital optical mouse" - inte pucken alltså utan den nuvarande varianten. I mitt fall har jag den mörka; den som fanns innan allt blev vitt, vitt, vitt...

Det verkar inte finnas något självklart sätt att öppna den för rengöring men det finns tydligen väldigt självklara vägar för damm och annan skit att komma in i den genomskinliga musen...

Inte hittat så mycket på nätet än andra med samma funderingar...

Någon..?

Jag öppnade min svarta för att korta av sladden, den var sönderböjd precis vid fästet intill musen.
Jag tror inte det går att öppna den utan att skada något. Den svarta listen i underkant fick jag lov att snitta i kanterna av den halvmåneformade greppet för tumme och ringfinger för att få loss överdelen. Då gick den att få isär om jag minns rätt, dock inte utan lite våld som krävde limning i efterhand...

Inget jag skulle rekommendera för att få bort lite damm, men för att rädda musen så visst.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-04 13:22
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Jag öppnade min svarta för att korta av sladden, den var sönderböjd precis vid fästet intill musen.
Jag tror inte det går att öppna den utan att skada något. Den svarta listen i underkant fick jag lov att snitta i kanterna av den halvmåneformade greppet för tumme och ringfinger för att få loss överdelen. Då gick den att få isär om jag minns rätt, dock inte utan lite våld som krävde limning i efterhand...

Inget jag skulle rekommendera för att få bort lite damm, men för att rädda musen så visst.

Min mörka la av för ett tag sedan. På MacForum sa de att det gick att lämna in musen för "renovering". Det skulle kosta ungefär lika mycket som en ny (vit). Jag köpte en då. Hade inte tid att kolla själv.

Den mörka ligger hemma så en mörk höstkväll kanske det blir ett experiment Eller kanske en regnig sensommarkväll Det borde ju vara möjligt utan att förstöra något, eftersom de erbjöd den varianten.

// tm

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 13:25

Luftspray

Någon som vet var (i Götet) man kan köpa luftspray för rengöring av datorer etc.?
// tm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-14 16:50
Ursprungligen av toastmaster:

Någon som vet var (i Götet) man kan köpa luftspray för rengöring av datorer etc.?
// tm

Har ni ingen Clas Ohlson där?
En fotobutik - Expert, Scandinavian Photo o dyl?
Air Duster - 79 kr/400ml

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-01 14:40

Detta kanske står någonstans i tråden, men hur gör man om man tycker att ens iBook-tangenter är flottiga för att man kanske inte tvättar händerna så ofta? ;P

Sorry om jag tar upp tråden igen.

Ursprungligen av dayweed:

Detta kanske står någonstans i tråden, men hur gör man om man tycker att ens iBook-tangenter är flottiga för att man kanske inte tvättar händerna så ofta? ;P

Sorry om jag tar upp tråden igen.

Ett tips kan vara ett införskaffa en så kallad 'microfiberduk', de är enormt bra för rengöring! Finns i alla affärer och kostar väl en 20,- kanske. Fukta duken i ljummet vatten först bara, sen försvinner smutsen lekande lätt!

Snabeldrake: som INTE kommer att dricka mer läsk framför tangentbordet. Urk.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ett tips kan vara ett införskaffa en så kallad 'microfiberduk', de är enormt bra för rengöring!

Jag testade nyss att göra ren mitt tangentbord med våtservetter, som egentligen är gjorda för TFT-skärmar. Jag hittade dem hos en lokal PC-försäljare när jag var ute efter något smidigt att göra ren skärmen med.

Det gick väldigt enkelt och smidigt. Jag har testat det jobbiga sättet förr - att plocka isär hela tangentbordet. Vill man bara snygga till ett solkigt tangentbord, så är våtservetter eller liknande ett klart enklare sätt, som ger lika bra resultat.

Våtservetterna jag köpte är från ett företag som heter Fellowes:
http://www.fellowes.com/Fellowes/site/products/ProductsSubCategory.aspx?Name=CLEANING_WS_ORG

Jag hittar inte exakt samma produkt på deras hemsida, men jag såg att det även fanns rengöringskit för möss och tangentbord där.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-03 00:35
Ursprungligen av dayweed:

Detta kanske står någonstans i tråden, men hur gör man om man tycker att ens iBook-tangenter är flottiga för att man kanske inte tvättar händerna så ofta? ;P

Sorry om jag tar upp tråden igen.

Lite lite T-sprit (på luddfri trasa, inte i dayweed) funkar bra.
OBS! Jag har bara testat detta på Apple Pro tgt-bord, inte på iBook.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2005-11-02 22:20

Jag har aldrig spillt i mitt tangentbord. Men min katt lyckades en gång, medan hon satt på hyllan ovanför datorn spy på monitorn där det i sin tur rann ner i tangentbordet! var inte så illa iofs, allt hamna mestadels på skärmen, men hårbollen på tangentbordet

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-03 05:59

Hej. Om det går lika bra med våtservetter för TFT-skärmar kör jag på det istället för sådana kan jag lätt få tag på. Behöver man just den sortens eller kan man ha vilken som helst? Och jag menar.. Våtservetter är ju blöta (våta) från början, blir det inte vått då på tangentbordet? Alltså är det inte en brandrisk m.m om man har våta saker på tangentbordet? ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-03 08:45
Ursprungligen av dayweed:

Hej. Om det går lika bra med våtservetter för TFT-skärmar kör jag på det istället för sådana kan jag lätt få tag på. Behöver man just den sortens eller kan man ha vilken som helst? Och jag menar.. Våtservetter är ju blöta (våta) från början, blir det inte vått då på tangentbordet? Alltså är det inte en brandrisk m.m om man har våta saker på tangentbordet? ..

kanske inte bara handvåtservetter som är fuktade med en helt annan vätska än skärmvåtservetterna men kanske CRT servetter och TFT servetter är samma

/Tangen

Ursprungligen av dayweed:

Våtservetter är ju blöta (våta) från början, blir det inte vått då på tangentbordet? Alltså är det inte en brandrisk m.m om man har våta saker på tangentbordet? ..

Hrm, hur spektakulärt det än skulle vara så är det faktiskt inte starkström i tangentbordet... blir liksom svårt att få något som går på 5 V och 500 mA att ta eld Däremot är det lättare än man tror att "döda" delar av tangentbordet genom att blöta ner dem, ledningarna är ofta tunna och ömtåliga. Dock kan de ibland lagas med blyerts, lagningsfärg för elbakrutor bör också fungera.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Min iMac G4:s originaltengentbord börjar bli ganska segt, har rengjort det tidigare, men det går aldrig riktigt tillbaka till sin ursprungliga känsla. Tangenterna är lite svåra att trycka ner vilket innebär att man kan missa en bokstav lite då och då. Finns det något smörjmedel som man kan ha på tangenterna efter rengöring?

Litiumfett borde fungera, men använd i så fall små mängder. Men egentligen brukar det bara vara de stora tangenterna (enter och mellanslag) som har någon smörjning från fabrik eftersom de fjädras på ett lite annorlunda sätt, så jag är inte säker på om det hjälper så mycket egentligen.

Servetterna jag har är måttligt fuktiga - det finns ingen risk för att någon vätska skulle rinna ner mellan tangenterna. Fuktigare servetter är nog ingen god idé.

Min iMac G4:s originaltengentbord börjar bli ganska segt, har rengjort det tidigare, men det går aldrig riktigt tillbaka till sin ursprungliga känsla. Tangenterna är lite svåra att trycka ner vilket innebär att man kan missa en bokstav lite då och då. Finns det något smörjmedel som man kan ha på tangenterna efter rengöring?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-04 02:31

Nä, jag ska inte använda handvåtsservetterna utan jag kör på TFT-våtservetterna. Alltså till bildskärmarna. Om det går.. Hoppas. Annars får jag prata med en ÅF.

Jag tror jag ska skaffa ett sån't här till min nya Macs tangentbord: http://www.iskin.com/protouch_xt.html

hjälå sabbade mitt tangent bord idag. cola cola cola. och får inte på shifttangenten igen efter försökt göra som i text, något tips´´

Ursprungligen av Lé Contemplator:

hjälå sabbade mitt tangent bord idag. cola cola cola. och får inte på shifttangenten igen efter försökt göra som i text, något tips´´

Om det inte är en bärbar det handlar om så borde du kunna skruva isär tangentbordet och torka ren varje nedsmutsad del. Även om Apples vita tangentbord är snyggt så är det knappast praktiskt. Den badkars-liknande konstruktionen gör att allt skit samlas i det utan att det är möjligt att få ut det annat än genom att skruva isär det. Det transparenta skalet gör också skiten väl synlig. Har inte prövat att skruva isär mitt än för jag har än så länge sluppit hälla vätska i tangentbordet...peppar peppar... men dammigt som 17 blir det.

  • Medlem
  • København
  • 2010-05-14 20:14

Tipset är helt klart rekorderligt. However, i mitt fall tror jag det gick käpprätt åt helvete. Hittade ett snyggt ergonomiskt mittkluvet Microsoft-tangentbord ute i miljöhuset. Beslöt mig för att kolla läget. Pluggade in det, och det funkade klockrent. Var antagligen mest bara kastatat pga. modell äldre. Nåväl. Jag ville inte ha baciller från någon okänd på fingrarna, så jag körde duschprocessen. Mitt knas stod sig nog i att jag inte pallade väntan. Körde golvfläkt på full effekt; tangentbordet på högkant, fast bara över några timmar. Kan mycket väl ha kommit att orsaka kortis i någon resistor på den lilla kontrollkretsen, för till dags dato fungerar tangentbordet mycket knappt. Men idén är god, och detta fungerar nog för de allra flesta -- bara de har tålamodet som krävs.

Bevaka tråden