Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg PB 12"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 09:54

Har en ett-år gammal Pb 12" med 256mb Ram, 1.33 GHz , 60gb hårdisk och kör 10.3.9
Nu de senaste månaderna har burken blivit rejält långsammare/trögare.
Använder pb mest för dvd, mail, surf, tankning, enklare bildbehandlingar i Photoshop.
När jag kör ex. Safari, msn, azureus, itunes, office-programm på en gång blir det riktigt segt när jag växlar mellan programmen och regnbågshjulet kommer oftare och oftare fram.

Har planer på att inköpa mer ram-minne och det lutar åt extra 512mb så jag kommer upp i 768mb.
Vad jag förstått efter läst en del tidigare inlägg borde det räcka för för vad jag använder min burk till. 256mb har jag förstått är i minsta laget. Åsikter?

Angående hårddisken har jag hört att man bör lämna 10% av utrymmet på hårddisken för att hålla burken på gott humör, stämmer detta?

Finns det liknande på pc nåt sätt/program att rensa datorn på, då min hårddisk främst består av musik, filmer och bilder som byts ut och läggs till dagligen?

mvh/Fille_jr

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 10:00

Mera minne, spara minst 10% av utrymmet på HD:n och reparera skivbehörigheterna är bästa medicinen.

Testa installera Tiger på en 256:a så ska du få se på bollhav. 768 MB däremot kommer du ganska långt med, så kör på det.

  • Medlem
  • 2005-11-02 10:48

Mera minne gör enorm skillnad. Håller med om att det verkar bra att ha några GB ledigt på hårddisken också. 60gb försvinner dock förvånansvärt fort när man har en kamera som fotar RAW med 8mpix... Bra med extern firewire hdd

Jag skulle köpa 1gb om jag var du, ifall det inte sitter så hårt i pengarna. Det är bökigt och ännu dyrare att uppgradera senare ifall du märker att du skulle behöva mer minne (om du använder PS mera...), eftersom du bara har en minnesplats. 512mb kostar ca 800kr och 1024 kostar ca 1800. inwarehouse.se och komplett.se borde ha det du behöver. Jag har själv ett UDM 1gb från inwarehouse som funkat problemfritt.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 13:55

Tack för svaren!
Hur reparerar jag skrivbehörigheterna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 15:30
Ursprungligen av fille_jr:

Tack för svaren!
Hur reparerar jag skrivbehörigheterna?

Öppna programmet Skivverktyg (finns under Program --> Verktygsprogram --> Skivverktyg). Välj din disk till vänster och tryck på knappen "Reparera skivbehörigheter".

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 09:58

Hittade det, tack!

1
Bevaka tråden