Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vidareskicka login-uppgifter?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en lösenordsskyddad sida som kan kommas åt med rätt (individella) namn+lösen. På denna sida finns länkar till externa, lösenordskyddade sidor.

Hur skall man göra för att uppgifterna man angivit till sidan A automatiskt används för sidan B ?

Jag kör PHP/Mysql.

Cookies?

//Magnus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-02 11:17

Om kopplingen mellan sida A och sida B alltid är just så, dvs direkt och endast där räcker det att skicka med variablerna från A till B. Med ett formulär som du förslagsvis skickar med POST. Sedan tar man emot variablerna på sida B med $variabelnamn.

http://www.abo.fi/karen/studentkaren/2002/utskott/infoutskottet/material/php.html

Om du vill att "inloggningen" skall sparas kan du använda en session (dvs cookies egentligen).

http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=543

På sidan A (som kräver inloggning) finns länkar till sidorna B, C, D etc. (som är andra domäner – och som kräver samma inloggningsuppgifter).

Förstår inte riktigt det första alternativet – så sessioner verkar vara det som jag är ute efter.

Tack för hjälpen!

//Magnus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-02 22:40

Har du ingen makt över sidorna B, C, D?

Om du skall haxxa dig in på dem får du ta reda på deras inloggningsrutin och låtsas vara deras inloggningsformulär.

Jag tror inte sessions fungerar över servergränserna.

Ursprungligen av klas:

Har du ingen makt över sidorna B, C, D?

Nej. Tyvärr. Den enda makt jag har är att de har lagt upp samma användarnamn & lösen. Attans. Hur tusan skall detta lösas…!?

//magnus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-03 07:56

Om dom inte har någon avancerad funktion för att spärra att man loggar in från andra formulär så kan du helt enkelt kolla på deras inloggningsformulär och göra ett likadant som har samma "action".

Det är ju action som tar hand om resultatet av formuläret och behandlar det.

Men att du samtidigt skall kunna logga in på många sajter kräver nog att du kan göra många anrop till olika sidor på samma gång. Det vet jag inte om man kan. Kanske med nån kedja av sidor...?

Ursprungligen av thevil:

Är det www.nordea-se.net du jobbar med?

Nej, inte så stort!

Det är ett handelsföretag där du kan bli medlem och då få tillgång till en rabatt hos bl.a Papyrus och Ahlsell.

Egentligen finns den enkla lösningen där man lägger in id/lösen i url-strängen – som då är gemensam för alla medlemmar. Nackdelen med det är om någon avslutar sitt medlemskap – är de lite smarta så har de kollat uppgifterna…

Kanske måste man angripa problemet från ett annat håll? Har någon tid&lust så kan man testa här (studio / alice): Trade Center

OBS! denna inloggning är individell för varje medlem.

//magnus

1
Bevaka tråden