Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

REALbasic hjälp

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag planerar att skapa ett större program med REALbasic. Jag kommer då att behöva skapa en fil som sparar inställningarna.

Det skulle vara snällt om någon kunde beskriva eller att skicka mig REALbasic filen med ett sådant program till mig.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-01 08:08

När jag pysslade med realbasic för några år sedan så fanns det exempelfiler och guider på nätet för inställningsfiler.

Men i princip är det inte krångligare än att du skriver lite data i ett format du bestämmer till en fil typ /Users/abc/Library/Preferences/com.mittpåhittadeföretag.programmet
Det behöver ju inte vara en plist heller. Enklaste är att skriva ett värde per rad och sen läsa in filen när ditt program startar och lägga in värdena i rätt variabler i programmet.

Hoppas att det hjälpte

Det löste sig. Koden var rätt men man behövde göra en sak till.

Lösningen
Gå till "Edit" i menyn och nästan längst ner finns "File Types..." Där ska man klicka. Där anger man namnet på den fil man ska skapa. Samt andra saker.

Om man inte gör det så funkar det inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-03 14:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Michael Larsson:
Jag planerar att skapa ett större program med REALbasic. Jag kommer då att behöva skapa en fil som sparar inställningarna.

Det skulle vara snällt om någon kunde beskriva eller att skicka mig REALbasic filen med ett sådant program till mig.

Min lösning bygger på att man använder en Dictionary för att ha alla inställningar i och att man sedan läser in från och skriver ut till en binärfil. På det viset undviker man problemet med att man måste fixa en ny version för varje gång man kommer på att man behöver en inställning till.

1
Bevaka tråden