Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook prestanda Vs Powerbook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 22:52

Hej!

Ska införskaffa mig en beggad ibook G3-G4 eller kanske en powerbook.
Många pratar om logik-korten som "går sönder" på ibooken, gäller
det generellt eller någon speciell modell?

Vad motsvarar en ibook 1 Ghz jämnfört med en powerbook i prestanda....Med förutsättning att de har lika mkt RAM-minne...En PB 600?? Jag vet att det är svårt att bara på rak arm säga hur det är, det beror på en rad olika faktorer men om man utgår ifrån samma typ av hårddisk och RAM och endast jämför processorerna. Vilken är mest kraftfull.

Tacksam för svar!

/B

En PowerBook 600Mhz vet jag inte var i helskotta du ska hitta, men iBook !Ghz vs. PowerBook 1Ghz kan du jämnföra på xbench hemsida.
*Kollade*
PowerBooken får lite extra krut tack vare L3 cache, annars ingen skilldnad processormässigt eftersom systembussen är densamma.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 23:24

Hej igen...

jag kanske var lite otydlig...

Om man har en ibook g4 1 Ghz, vilken powerbook matchar den i prestanda eller har samma?

En powerbook G4 400, G4 550 Mhz, G4 700 Mhz eller högre?

/B

Det beror på hur man definierar prestanda.

I xbench får en Powebook 1,33GHz får ca 41 poäng medan en iBook 1,33MHz får ca 38 poäng.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 23:27

Ok!

Får kolla runt lite

Tack för snabba svar

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 23:35

Det känns lite som att modellerna med högre Mhz som t.ex. Ibook G4 1.33 Mhz och
PB G4 1.33 Mhz är mer lika än ibook G3 500 mot PB G3 med liknande Mhz värde... eller har jag fel?

Jag ska använda en bärbar till musikprogram, editering och upp- insplening av audio.

/B

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-03 08:59

Glöm inte att även grafikminnet, som är högre i PowerBook, är en fördel. Samt även hårddiskens hastighet, 4200 rpm för iBook och 5400 rpm i PowerBook.

1
Bevaka tråden