Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teknikboom.se, för bra för att vara sant?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här har ni en sida som säljer grymt billig elektronik. Trodde de var seriösa då jag vet vilka som utvecklat sidan och har haft kontakt med dem.

Har beställt två stycken iPod mini för 590kr/styck (!) och betalat så klart.
Efter så får man denna länk: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=14397

Man börjar ju undra, är de seriösa eller inte? Tydligen ska de ha annonser i tidningar och imorgon ska det komma annonser i både Aftonbladet och Metro. Men behöver de vara seriösa för det?

Jag kommer hur som helst att avbryta min betalning tills vidare.

Kan även säga att jag mailat dem och även ringt upp deras nummer på webbplatsen för att då komma till ett callcenter. Fick där mobilnummret till försäljningschefen som jag ringde, enda svar jag fick var "Abbonenten kan inte nås för tillfället...". Visst, han kanske är i möte eller på lunch, men lite skumt är det. Återkommer så fort jag vet något mer!

Vad tror ni, vet ni något mer?

Om man läser 99musik-tråden och den info som en medlem tagit fram så verkar det inte så lovande.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-11-01 13:13

Låter helt otroligt skumt. Läs 99-musiktråden. Låter som en ensam kille som tidigare haft skumma affärer för sig och nu försöker blåsa folk på pengar via förskottsbetalning. Priserna på t.ex. den 32" LCD-tv:n från Samsung är flera tusen under även de allra lägsta tyska priserna (de hävdade väl att de köpte från Tyskland).

Jag skulle inte ge dem (honom? ensam kille som det vekar) mina pengar.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 14:09

De behöver ju inte vara seriösa bara för att de annonserar i media, men han måste ju ha i åtanke att om han ska blåsa så många människor som faller för reklamen så lär han väl aldrig bli skuldfri ... och får man inte fängelse för bedrägeri i Sverige???

Citat:

Hej Per!

Det finns många anledningar till att vi kan hålla så här låga priser
men de extrema priser som du hittar under premiärkampanjen avser ett
begränsat lager och likaså period. Vi arbetar ursprungligen med
partihandel och då främst uppköp av konkurslager ute i Europa.
TeknikBoom.se är vår första satsning med försäljning direkt gentemot
slutkund.

TeknikBoom.se drivs av Sweden EU Internationell Transport AB med org
nr 556649-2954. Under www.teknikboom.com hittar du mer mer om oss.

Jag hör av mig till dig per telefon så fort jag får tillfälle.

Vänliga hälsningar,

Peter Eriksson
Produkt- och säljchef
peter at teknikboom.com

X-Gmail-Received: 4de86466896d9c2c0e167e30ea1288165c0cdcf1
Delivered-To: XXX
Received: by 10.54.81.9 with SMTP id e9cs3236wrb;
        Tue, 1 Nov 2005 03:59:10 -0800 (PST)
Received: by 10.48.161.15 with SMTP id j15mr135977nfe;
        Tue, 01 Nov 2005 03:59:10 -0800 (PST)
Return-Path: <[email protected]>
Received: from mailweb1.web2000.activeisp.com (webmail4.activeisp.com [213.188.134.20])
        by mx.gmail.com with ESMTP id k24si1688547nfc.2005.11.01.03.59.09;
        Tue, 01 Nov 2005 03:59:10 -0800 (PST)
Received-SPF: neutral (gmail.com: 213.188.134.20 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of [email protected])
Received: from teknikboom.com (unverified [127.0.0.1]) by webmail.activeisp.com
 (Rockliffe SMTPRA 6.1.20) with ESMTP id <B0003437406@localhost> for <[email protected]>;
 Tue, 1 Nov 2005 12:59:09 +0100
Message-ID: <[email protected]>
X-Priority: 3
From: "Peter Eriksson" <[email protected]>
To: XXX
Subject: Ämne: Bluff eller seriöst?
Date: Tue, 1 Nov 2005 12:59:09 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-type: text/plain; charset=iso-8859-1
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

Han har även ringt upp mig och visst låter det väldigt seriöst. Men är fortfarande tveksam. Enligt honom så har de avslutat all kontakt med SilverTec AB som varit ute i blåsvädret. Domänadressen som står på SilverTec AB är enligt Peter Eriksson begärd att få förflyttad över till deras eget bolag istället. Domän samt hosting är köpt hos Active 24. Om de nu är en bluff, borde det inte vara relativt enkelt att sätta dit dem med all information som de delgett allmänheten? Visst kan informationen vara bluff som de gett ut.

Jag vet inte jag, känns för seriöst för att vara bluff och för bra för att vara sant.

http://www.teknikboom.com/contact.htm
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=14397
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=518101
http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=13358
http://66.249.93.104/search?q=cache:VBkpXv-Dob0J:www.hultsfred.se/varuhus.htm+%22SilverTec+AB%22&hl=sv

De diskuteras rätt friskt på andra ställen också så att säga!

Men det är ju fruktansvärt synd om dem om de nu skulle vara ett seriösts företag som av någon anledning råkat dra på sig skit via nån fd. sammarbetspartner.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-11-01 16:37

Frågan är väll vem som skulle köpa en iBook 12" för 12 990:- ? http://www.xelera.se/hantera/e-handel_v2/index2.php?appId=107

Ja det är ju egentligen bara priserna på förstasidan som är sådär tokbra. Resterande håller väl ändå ganska normal klass utom vissa undantag. Vi får väl se, jag har mailat honom igen med lite frågor.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-11-01 17:38

Detta MÅSTE vara en klassisk bluff. Man vill ju gärna tro att det är sant, men icke. Läs vad CINT skriver om saken.

http://www.cint.se/debatt/ShowPostF...px?PostID=13358

Han har tydligen annonserat flitigt också. Sprid detta så att ingen går i fällan!

Webshopen är köpt från Xelera.se:

http://www.xelera.se/ehandel/index.php?variant=ehandel50

Klicka på den lilla bilden överst på sidan.

Finns inte en chans att han kan få tag på iPod mini till det priset - 100% omöjligt. Om det gick skulle en stor jätte köpa allihopa, även för 990kr per styck.

  • Medlem
  • 2005-11-02 20:16
Ursprungligen av Björnström:

Finns inte en chans att han kan få tag på iPod mini till det priset - 100% omöjligt. Om det gick skulle en stor jätte köpa allihopa, även för 990kr per styck.

Om man väljer att sälja med förlust är det inte omöjligt att hålla låga priser.

Ursprungligen av Baron:

Om man väljer att sälja med förlust är det inte omöjligt att hålla låga priser.

Om man väljer att "sälja" elektronikprylar utan att skicka det man sålt, kan man hålla ännu lägre priser. Hur låga som helst.

Allvarligt så påminner det här inte så lite om BLEW ett företag som annonserade i många stora tidningar dom hade väldigt bra priser men alla som beställde blev blåsta. BLEW = Blåst
Boom= BLEW?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 17:46

iPod mini är väl ute ur sortimentet dessutom, de har ju bara rosa och blå också.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 18:59

Jag hiittar bara nano och shuffle där.. inte minin.

Lagret kanske är slutsålt?

Vad kostar reklamsidor i dagstidningarna?, eller ett par snuttar reklam i TV?
Det verkar som om ganska många känner till den här siten nu, så det var kanske ett billigt sätt att både profilera sig som billig, och dessutom få "pålitligheten" utredd på en gång.

Dra av en femhundring eller två på ett par hundra enheter av något populärt, vips så finns man, till skillnad från den som avstår i reklam för att kunna hålla nån femtilapp lägre priser.
Smart ju, om det nu är så i detta fallet.

Kan ju tilläggas att jag inte e marknadsföringsexpert va?

Ursprungligen av kitesurf:

Vad kostar reklamsidor i dagstidningarna?, eller ett par snuttar reklam i TV?
Det verkar som om ganska många känner till den här siten nu, så det var kanske ett billigt sätt att både profilera sig som billig, och dessutom få "pålitligheten" utredd på en gång.

Dra av en femhundring eller två på ett par hundra enheter av något populärt, vips så finns man, till skillnad från den som avstår i reklam för att kunna hålla nån femtilapp lägre priser.
Smart ju, om det nu är så i detta fallet.

Fast dom verkar ju annonsera rätt kraftigt också, annonser som oftast betalas i efterskott....

Blew blåste väl tidningar på nästan en miljon om jag inte missminner mig.

  • Medlem
  • 2005-11-02 21:35

Om man köper annonser för lånade pengar som man tänker betala igen med de pengar annoserna ska generera är det inte annat än riskkapitalism like it or not. Jag ser inget fel med det. De som lånar ut pengar till ett okänt, nystartat bolag får väl skylla sig själva om det konkar, så länge allt går juste till.

Ursprungligen av Baron:

Om man köper annonser för lånade pengar som man tänker betala igen med de pengar annoserna ska generera är det inte annat än riskkapitalism like it or not. Jag ser inget fel med det. De som lånar ut pengar till ett okänt, nystartat bolag får väl skylla sig själva om det konkar, så länge allt går juste till.

Men du missförstår, de flesta annonser betalas i efterskott. Eller inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 22:18

Såg Teknikboom.se-annonsen när jag läste Metro på bussen i morse, och anade snabbt något skumt med erbjudandena. Kanske det var det töntiga namnet "Teknikboom" som fick en att haja till. "Reservation för eventuella tryckfel, prisändring och slutförsäljning" icke att förglömma.

Reservation för luft i paketet?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-02 23:05
Ursprungligen av jappadapp:

... "Reservation för eventuella tryckfel, prisändring och slutförsäljning" icke att förglömma.

Reservation för luft i paketet?

Sånt där är standard. Kolla Elgigantens finstilta om du vill. Enligt detta gäller deras erbjudanden ”.. max en produkt per hushåll”. hehe..

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 22:22

Är väl bara för någon med American Express eller vanligt Visa att beställa, om man sen blir lurad betalar banken tillbaka pengarna om man har ett vettigt avtal.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-02 22:23
Ursprungligen av Macvarg:

Är väl bara för någon med American Express eller vanligt Visa att beställa, om man sen blir lurad betalar banken tillbaka pengarna om man har ett vettigt avtal.

De tar ju inte kort.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 22:37

Doh. *ställer mig i skamhörnan*

Hade inte varit inne på webbplatsen i fråga, men nu ser jag ju att de bara tar förskottsbetalning. Väldigt skumt, som sagt. Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Minns ett annat företag som hade stora annonser i bl.a. Metro om billiga bärbara datorer, de som beställde fick istället en Playstation - en "bärbar 'dator'".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-03 15:10

På Flashback:

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?p=3141973#post3141973

...diskuteras det oxo flitigt om teknikboom.se.

Om, jag menar OM de nu har "rent mjöl i påsen", så har de fått en hel del gratisreklam... i och med alla diskussioner i olika forum...

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 16:18

Man varnade för Teknikboom i går på P1 Konsument också, ungefär 45 minuter in i programmet.
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=794

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 09:54
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-04 10:45

Så här skrev de när jag inte ville förskottsbetala men köpa mot faktura:

Hej

För att svara på din fråga; om du känner dig okomfortabel i dagsläget
rekommenderar vi dig att avvakta med inköp till dess att ytteligare
betalningsalternativ införts.

Vänliga hälsningar,

TeknikBoom.se
Supportavdelningen

  • Oregistrerad
  • 2005-11-04 19:59
Ursprungligen av Le:

Så här skrev de när jag inte ville förskottsbetala men köpa mot faktura:

Hej

För att svara på din fråga; om du känner dig okomfortabel i dagsläget
rekommenderar vi dig att avvakta med inköp till dess att ytteligare
betalningsalternativ införts.

Vänliga hälsningar,

TeknikBoom.se
Supportavdelningen

Hehe "Vi ber dig vänligen att vänta tills dess att vi blåst tillräckligt många kunder"

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-04 21:07

Ja visst är dom för söta!

Bevaka tråden