Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony (USA) lägger program på musik-CD som förstör spelaren om det avinstalleras

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 23:50

CD-A måste brännas som en session. För att datat (spelare, program, kryptering osv) ska kunna finnas med, måste det brännas som en session efter musiksessionen. Det ser ofta ut som en tunn rand längst ut på skivan. Om man ritar över den med en tunn spritpenna, kan datorn inte se spåren och då körs heller inte något program man inte vill...

Det här är inte olagligt, eftersom man har rätt enligt lag att kopiera sin musik för eget bruk.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-02 23:52

.. och man har dessutom rätt att rita på sina egna skivor.

  • Medlem
  • 2005-11-03 00:58

"Förstör" är kanske ett lite starkt ord. Möjligen pajas drivrutinen till CD:n i Windows, eller något liknande. Inte så bra det heller, men kanske inte så farligt. Helt ofarligt för oss, naturligtvis.

Det är väl olagligt att kringgå kopieringsskydd?

Sjukt är vad det är. När får vi en lag mot kopieringsskydd?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 01:25

Thomas Bodström gillar inte kopieringsskydd, det vet jag i alla fall. Det bästa är att bojkotta kopieringsskyddade CD-skivor, ladda ner dem och skicka en hundralapp till skivbolaget.

Varför ska man skicka en hundralapp till skivbolaget? Skicka 30 spänn till musikern istället.
Och maila CDON (och dylika) och gnäll så fort ni upptäcker ett kopieringsskydd som de inte berättat om på hemsidan. Kan ni leva utan skivan så kan ni skicka tillbaka den också.

Thomas Bodström är en pajas som antagligen sa det han sa om kopieringsskydd bara för att han inte räknat med att så många så seriöst skulle kritisera lagändringen om piratkopiering.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 10:41
Ursprungligen av Laseranders:

Varför ska man skicka en hundralapp till skivbolaget? Skicka 30 spänn till musikern istället.

Men ljudteknikern då? Omslagsartisten? Körtjejerna/killarna? Killarna som viftar med händerna i hip-hopvideos? Den fete skivbolagsdirektören?

Jaja jag ska inte bråka med dig igen, du har helt klart en poäng i att väldigt lite av det man betalar för en CD går till artisiten. Själv köper jag nästan all min musik via ITMS, då är det iaf billigare.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 01:32

Anders, anders, du har så mycket hat inom dig!

Men din idé har en poäng - om jag skulle se en svensk kopieringsskyddad skiva för 179:- skulle jag direkt skicka 90 spänn till musikern, om jag kunde hitta adressen det vill säga.

Det är rätt skönt att det finns så många musiker som inte har nåt emot piratning. Även om musikindustrin går under så kommer det fortfarande finnas musik.

Nä, det tror jag inte. Jag köper nästan all min musik via CDON och jag behöver sällan betala mer än 100 spänn för ett album om det inte är väldigt nytt, men man behöver oftast inte vänta så länge innan de sänker priset och orkar man inte vänta så finns det alternativ som inte kostar nåt.
Och då slipper man DRM.
Jag hade tänkt göra en prisjämförelse, men itms - sverige verkar inte funka nu.

1
Bevaka tråden