Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst med netgear och BBB och telefoni

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem.
Hur ska jag koppla, eller göra för att få allt att funka.
Jag har en trådlös adsl router Netgear 834g och Bredbandbolagets modem som jag måste ha för att få telefon att funka.
Hur ska jag koppla eller gör för att få mitt trådlösa att funka. Båda modemen måste sitta i första uttaget för att fungera.
Går det att använda netgear som router och hur gör jag då?

MVH

Martin

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 21:41

telefonen måste inte sitta i första uttaget, fast den får heller inte vara bakom brandvägg/router.
så en hub är lösningen på ditt problem.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-02 23:48

Du kan inte använda ditt DG834G som router om du inte använder det som primärt (och ENDA) modem.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 08:27

om routern har flera utgångar "lokalt" så kan man stänga av dess dhcp osv och köra den enbart som hub. altså ansluta allt i lan-uttagen.

Ursprungligen av hordur:

om routern har flera utgångar "lokalt" så kan man stänga av dess dhcp osv och köra den enbart som hub. altså ansluta allt i lan-uttagen.

Jag beställde nyligen IP-telefoni från BBB till mitt ADSL. Dom var tvungna att skicka mig ett nytt modem för att allt skulle fungera och jag påpekade att jag också har fast IP och kör tjänster på mitt LAN så att jag vill att det skall fortsätta fungera.

Det första modemet dom skickade visade sig vara båt modem/router/switch i ett med DHCP påslaget. Eftersom det inte gick konfigurerar så riingde jag supporten och undrade hur jag skulle göra port forward nu med den utrustningen. Då fick jag ett nytt snabt svar från supporten som sa att jag måste ha modellen X5222r för att det skall fungera. När jag några dagar senare fick den så har den samma upplägg modem/router/switch utan användarkonfiguration, men eftersom dom sa att det skulle fungera så kopplade jag in min redan konfigurerade egna wifi-router och då fungerade allt som det borde.

Frågan är om X5222r som dom skickade till mig var konfad med NAT avslagen. Hursom så fungerar det för mig, peppar peppar.

Hur fungerar det med hub? hur ska jag göra?
Vad ska jag använda för hub? Kan du visa med bild?

Jag skickade frågan till bredbandsbolaget och väntar på svar från deras support. Han jag pratade med via telefon förstod inte vad jag menade och sa att internet inte funkar utan deras modem fast jag använder mitt eget.

Telefon blir inte inkopplad förens den 9 men tänkte vara förutseende och kolla runt lite.
Man ska räkna med att det strular. då blir man inte besviken.

Ursprungligen av mr_lulle:

Hur fungerar det med hub? hur ska jag göra?
Vad ska jag använda för hub? Kan du visa med bild?

Jag skickade frågan till bredbandsbolaget och väntar på svar från deras support. Han jag pratade med via telefon förstod inte vad jag menade och sa att internet inte funkar utan deras modem fast jag använder mitt eget.

Telefon blir inte inkopplad förens den 9 men tänkte vara förutseende och kolla runt lite.
Man ska räkna med att det strular. då blir man inte besviken.

Jag har kopplat in mitt X5222r till det första jacket. I denna integrerade switch/router/modem har jag kopplat vanlig analog telefon. Den enda nätverksanslutning jag har kopplat in i min X5222r är min Netgear MR 814v2 som är router med NAT och wireless och har en integrerad switch. Jag har redan fast IP sedan tidigare så min Netgear router är konfigurerad med fast IP och den delar ut adresser med DHCP och har regler för port forward så att jag kan köra olika servrar på olika maskiner bakom den. Mina trådanslutna datorer är alltså sammankopplade i den integrerade switchen i netgearen, inte i den "router" som jag fick från BBB. Som jag sa vet jag inte om BBB har disablat routningen i deras grunka, eller gjort någon annan konfigurering av deras utrustning. Men, för mig fungerar ovanstående utmärkt och för att vara säker skall du få ett klart besked av BBB. Så slipper *jag* bli ansvarig för ditt nätverk

Lycka till!

Ursprungligen av ace4711:

Jag har kopplat in mitt X5222r till det första jacket. I denna integrerade switch/router/modem har jag kopplat vanlig analog telefon. Den enda nätverksanslutning jag har kopplat in i min X5222r är min Netgear MR 814v2 som är router med NAT och wireless och har en integrerad switch. Jag har redan fast IP sedan tidigare så min Netgear router är konfigurerad med fast IP och den delar ut adresser med DHCP och har regler för port forward så att jag kan köra olika servrar på olika maskiner bakom den. Mina trådanslutna datorer är alltså sammankopplade i den integrerade switchen i netgearen, inte i den "router" som jag fick från BBB. Som jag sa vet jag inte om BBB har disablat routningen i deras grunka, eller gjort någon annan konfigurering av deras utrustning. Men, för mig fungerar ovanstående utmärkt och för att vara säker skall du få ett klart besked av BBB. Så slipper *jag* bli ansvarig för ditt nätverk

Lycka till!

Tack..
Det är till mycket hjälp när jag börjar mixtra på egen hand.

MVH

Martin

1
Bevaka tråden