Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHP probs...

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte testa ett par ruggigt enkla "gästböcker" lokalt på burken..

Men det vill sig inte riktigt.. Följer instruktionerna. Prövar. Det fungerar. Prövar posta. Ingenting. Har prövat 8 olika gästböcker med exakt samma resultat. Inga felmeddelanden ingenting. Inga poster har gjorts..

Har senaste PHP distron från Entropy (Under OS X 10.2.1)

Om någon hjälpsam kan hjälpa så kolla på min burk följande:

http://217.215.70.106/nightly_lab/ (gb1 och gb2)

Filerna i sig finns på samma url zippade.

http://217.215.70.106/test.php (info om min PHP installation)

Tack på förhand!

Hmm får väl ge upp det.. Undrar var det var för fel..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-01 16:30

Ettan verkar inte svara alls.
Tvåan är jag osäker på om du har satt korrekt rättigheter på bookdata.txt då inget händer.
Har du dubbelkollat det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-01 16:39

Tvåan fungerade direkt.

Här gick det

Hmm jo.. Har satt rättigheterna på chmod 777 så det borde ju fungera (nu fokuserar vi oss på gb2)

Hmm.. hur gick du till väga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-01 21:51

Laddade ner gästboken (zipfilen) från din webplats och la in den under min apacheroot. Satte rättigheter på filen lite hårt och det fungerade, så man blir inte mycket klokare av det.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 22:49

För att slippa ha chmod 777 på filen kan du sätta www som ägare istället via chown www:www gastboken.txt
Då kan du låta filen vara chmod 755 eller vad du nu föredrar.

Men åh! Blir så psykad! Ingenting fungerar!
Ahhh... Gör precis som ni säger (och har gjort från början) och inte attan skall det fungera..

[ 02 Oktober 2002, 02:10: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Precis samma fel har jag. Jag skrev om det i en annan tråd här nånstans. Har också laddat hem senaste PHP från Entrophy och har nog testat med säkert 15 olika gästböcker och INGEN fungerar det att posta nya inlägg i

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 08:55

Det här går över mitt förstånd, kan nog tyvärr inte hjälpa till.

Hmm.. Tror jag ska avinstallera allt som har med PHP att göra. Och sedan installera om det hela igen. Ev bygga från scratch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 14:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Hmm.. Tror jag ska avinstallera allt som har med PHP att göra. Och sedan installera om det hela igen. Ev bygga från scratch.

Har du kollat att php fungerar?
Prova med något annat script innan du börjar installera om.

Jepp klart det fungerar

http://217.215.70.106/test.php

Om det inte skulle göra det. Då skulle den väll inte ens kunna rendera sidorna heller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 14:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jepp klart det fungerar

http://217.215.70.106/test.php

Om det inte skulle göra det. Då skulle den väll inte ens kunna rendera sidorna heller?

Jo det stämmer, man är inte helt klar ibland.
Radera den där test.php, det är inte helt lyckat att ha den uppe om någon buse skulle få för sig något, han får då alldeles för mycket info.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 14:24

Christopher, kom på en sak. Sno min bookdata.txt och lägg in den hos dig, sätt rättigheterna och kolla om den inte heller kan läsa filen.

bookdata.txt

Samma probs tyvärr..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 14:46
Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> <?php
$fd=fopen("bookdata.txt","r");
$list=fread($fd, 200000);
fclose($fd);
print("$list");
?> </pre>

Gör en fil, döp den till vadsomhelst.php, lägg in koden och prova den i gb2 foldern.
Den ska bara läsa av filen och skriva ut den.
Fungerar det är det fel på scriptet hos dig skulle jag tro, fungerar det inte ger jag officiellt upp och du får installera om.

Oj, Fight Club på tibooken här bredvid, hörs

Alltså problemet är inte att den inte kan läsa data filen utan att jag inte kan lägga till nya poster... Det fungerar hos en del bevisligen. Men inte här..

Har haft samma problem med t.e.x ett litet icq script (offline/online). Det fungerar inte när jag anropar det via include (har prövat alla tänkbara varianter) men däremot direkt via scriptet (som fungerade)

Okej.. Hur avinstallerar man skrället? ;D

Har du register_globals = Off? Jag har aft samma problem med det sedan de bestände sig för att det skulle vara av by default. Är den av, kommer inte variablerna registreras om man inte skriver specifikt $id = $_REQUEST["admin"] tex.

Jepp den är av.. Hur aktiverar man det igen?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jepp den är av.. Hur aktiverar man det igen?

Genom att ändra till "On" i php.ini-filen. OM du har en php.ini-fil. Jag har suttit halva dagen och letat efter den j-vla filen. Enligt phpinfo() ska den ju ligga i /usr/local/lib, men den katalogen finns inte heller. Det beror väl på någon egenhet hos PHP installerat under Mac OS X...

Jag löste det i alla fall genom att skapa den där katalogen (´sudo mkdir /usr/local/lib´ i terminalen) och sedan skapa en php.ini-fil som bara innehåller raden ´register_globals = On´. Spara filen i din hemkatalog och flytta den med ´sudo mv php.ini /usr/local/lib´.

Nu funkar det hos mig.

Tackar! Höll på att ge upp där. Men nu fungerar det! Mucho gracias!

1
Bevaka tråden