Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp ftp, www & mysql för 180 användare?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-19 22:57

Inte direkt Mac os x, men dock UNIX:

Har:
En installation av Fedora (v4)

Vill:
Smidigt skapa
- ftp-konton
- www-area
- MySQL-användare
för ca 180+ användare (gymnasieelever, dvs ej något kommersiellt jippo...).

Användarna ska ha varsin ftp-area som även blir webbserver. De ska kunna skapa 5 databaser som är kopplade till sin webbserver, så de kan laborera med databaskopplingar.

Hur gör man detta lite smidigt, dvs. utan att manuellt pilla med detta?
Lista med users + password finns.

Tacksam för hjälp!

/M

Du skapar användare med hjälp av kommando adduser. Kommandot skapar automatiskt användare och mappen i /home/användare. Därefter skapar du lösenord med hjälp av passwd user (där user är namnet på användaren)

Nu har du skapat användare med lösenord som kan även logga in via FTP, där de kommer in direkt i sin mapp. Glöm inte att låsa de till sin katalog så att de inte kan navigera till andra mappar på systemet. Du kan även ställa in annan shell som är mer begränsad än defualt som är /bin/bash.

Hos mig så får varje användare shell som heter ftp som är extremt begränsad.

Nu kan du med hjälp av Virtual Hosts i Apache skapa så att varje användare tilldellas webhotell.
Du kan antigen skapa subdomäner till dina användare eller tilldela de webhotell via t.ex www.domain.se/~användare
Det är smaksak.

Mysql konto kan du skapa via phpmyadmin (grafisk) eller direkt via prompten.

Mer än så är det inte. Har du fler frågor så skriv gärna.

  • Medlem
  • 2005-11-02 11:11

Om du vill kunna centralisera alla users/passwd, så kan OpenLDAP vara värt att kolla in. Jag rekommenderar vsftpd för ftp, om den inte är standard i Fedora redan. Precis som ovanstående skriver är det enkelt med apache att automatiskt ordna så att alla användare har en "public_html" mapp i sitt homedir som är nåbar via www.domain.se/~användarnamn/

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-11-02 12:20

Gott mos.
Ska testa när jag har tid över - nu har andra projekt högre prio.
Tack för er hjälp!
/M

1
Bevaka tråden