Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

förslag sökes på budget extern lagring (ide)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 21:58

Jag har ett problem. min Mac är full. jag får helt enkelt inte plats med fler diskar i datorn. börjar bli orolig för kylning och ström-uttag, blåser väl säkringen snart.. :/

Så vad jag vill göra är att på något sätt ansluta externa diskar fast med intern ide. kanske låter lite onödigt, men jag har helt enkelt inte råd att köpa ett externt firewire/usb-kabinett för tillräckligt många diskar. (behöver åtminstonde plats för 4 till...)

Så min fråga till er alla är följande:

Har ni nåt smart sätt att hänga dit fler diskar utan att stoppa dom innuti skalet?
(nä, det går inte att hänga dom lösa utanpå... )

eller kanske nåt smart tips om billig hårdvara som löser mitt problem?

ALLA svar uppskattas

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 22:03

Det låter inte riktigt vettigt. Diskarna måste ju ha ström också. Det är väl inte så dyrt med FW-chassien? Alternativt, köp en riktigt fet extern FW-drive. De är ganska billiga numera.

Skulle nog oxå rekommendera en extern FW med massa GB. Kostar inte alls mycket och sparar in bra mycket jobb.. Inga "hängande" kablar eller diskar heller..

Vad i hela friden har du alla diskar till? Videoredigering?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 22:18

fw-chassi går desvärre bort, ett sådant kostar flera tusen...
dessutom kommer jag aldrig lita på firewire som lagringsmedia igen, har haft aldeles för dålig erfarenhet av det.

och självklart ska diskarna ha ström, men jag har å andra sidan högavis med gamla nät-agg.

har klurat åt en trälåda med fläkt och nätagg i fast med ide-kablar istället för fw.. kanske vore nåt?
har oxå funderat på ett pc-tower, ni vet sånadär bjässar med typ 10-14 hårdisk-platser och 4-6 cd-platser.. fast då kommer ju problemet med att få in mac-hårdvaran i den.. är det nån som har erfarenhet av mac i pc-låda? dvs ifall man får modda massor eller ifall det finns låd-standarder som passar "nästan"?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 22:19

apple4ever: jag har en massa filmer och sånt som tar en massa utrymme och biblioteken bara växer o växer.. :/

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 22:23
Ursprungligen av hordur:

apple4ever: jag har en massa filmer och sånt som tar en massa utrymme och biblioteken bara växer o växer.. :/

Har du hört talas om DVD-brännare?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 22:21

Vilka FW-chassien kostar flera tusen?
Du kan ju köpa en Terrabyte-disk för några tusen, med trippel-inteface. Tyker du snackar i nattmössan nu.
Lycka till med trälådorna!
*Vissa krånglar till det i onödan*

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 07:53

konrad: att bränna ut några hundra gb är inte aktuellt, dels blir det riktigt jobbigt att hålla reda på dvd-skivor och dels vill jag ha allt tillgängligt utan att behöva swappa skivor stup i kvarten.
datorn i fråga är nämnligen min htpc-mac där datorn är undanstoppad och inte lätt åtkomlig.

jo, det finns fina fw-kabinetter för en till två diskar, fast det räcker inte. därför att feta diskar på 250gb+ kostar helt enkelt för mycket per mb för att det ska vara ekonomiskt försvarbart för mig att köpa in dom. och ska man ha en låda med plats för fler än 2 diskar så springer summan upp på fyrsiffrigt.. Dessutom är firewire alldeles för osäker anslutning.

kan nämna att när jag sist använde firewirediskar förlorade jag allt arbete jag höll på med 3 gånger innom loppet av nästan 2 veckor, och vi fick disk+kabinett utbytt 2 gånger. sammanlagt tog ett 30-40-timmars jobb runt 140 timmar på grund av fw. så jag kommer inte använda fw igen.
till slut fick vi en scsi-disk som funkade galant.

IDE har max 60cm långa flatkablar - inte ett vettigt sätt att bygga externt (ingen gör det). SATA ger dig åtminstonde en meter och smala fina kablar.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 10:08

tack björnström; sata kan definitivt vara nåt att forska i

datorn står som sagt undanstoppad i ett skåp, så kabeldragningar är inget problem så länge diskar och kontakter är skyddade.

vet nån var man kan hitta riktigt billiga sata-kontrollers?
Har tittat på inwarehouse och macoteket, fast där ska dom ha uppåt 2000 för ett kort som klarar fler än 2 diskar..
finns det nåt "pc"-kort som även fungerar till mac?

Senast redigerat 2005-11-02 10:31

Annars så kan du skaffa ett IDE kort och dra ut kablarna genom en av PCI platserna och ha diskarna liggandes bakom datorn kopplat till ett nätaggregat

Fast SATA är mer praktiskt, men dyrare.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 11:07

apple4ever; jo, det är ungefär så jag har tänkt mig, men jag har ändå fyllt alla lediga ide-kedjor och jag tror det är bättre i längden att köra sata.
dessutom är ide-kort inte särskillt mycket billigare än sata.

Om du annars bara behöver lagring så är DVD±R väldigt bra, billigt per GB också, en skiva ligger på 4.4GB formaterat, ett 25 pack kostar runt 150-200:-, dvs 110GB.

Det kallar jag billigt. Sen får du ha bra förvaring så att dom inte åldras snabbt av solljus, som en fodral, jag har en fodral som rymmer 192 skivor, den är tyvärr borta ut Netonnets sortiment.
Det finns denna annars: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=49311

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 11:27

jo, fast jag vill inte skyffla skivor dagarna i ända. möjligen om jag hade typ 100-skivors dvd-växlare, då KANSKE det vore nåt.. blir så jäkla omständigt dels att hantera och dels administrera.
Jag vill ha all media "online" hela tiden, dvs slippa skyffla diskar/skivor och leta bland hundratals skivor som det lätt blir om man väljer den lösningen.

Ja, då förstår jag, men tänk också på en gyllene regel....Back-Up..
Hårddiskar är inte helt pålitliga, fast det vet du väl redan

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 12:22

självklart, fast det är inte aktuellt att backa upp ett helt terabyte "bara för att" så att säga, och median jag lagrar är inte kritisk, så jag tolererar att hårdisken havererar imellanåt, bara det inte sker för ofta. jag anser att jag kan förvänta mig åtminstonde 1 års drift-tid innan jag behöver byta ut disken och det är nästan ok.

Jag skulle nog satsa på något sånt här:

LACIE D2 1TB EXTREME BIGGER DISK FW800
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010086238

LACIE D2 400GB
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010073152

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 13:04

6 796 kronor ex moms är ganska hutlöst pris för 2 500gb-diskar i en plåtlåda.. dessutom firewire.. :/
men den lilla 400gb-disken var fin förrutom priset på 3500 ex moms.. fast där ingick ett 2ports-sata-kort

nypris för 2ports sata är runt 8-900, 2 st 250 gb disk är sammanlagt 1800 vilket resulterar i runda slängar 2700 och 100 gb mer, ink moms.. så det är ändå inte tillräckligt prisvärt.. :/

Vi gör som så här, jag ställer dig en fråga, sen svarar du på dne så att alla får det mycket lättare

Fråga:
Hur mycket pengar vill du plöja ner?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 13:31

hehe.. säkert mycket enklare så, håller med, fast jag har ingen fast budget, fast inget över 3000

Mina krav:
Billigt, expanderbart och inte firewire.
jag räknar inköpskostnad utslagen på antal möjliga diskar, så ett dyrare kort med fler anslutningar blir säkert bättre än ett billigt kort med bara 2 anslutningar.

Men huvudsaken är att det är billigt och expanderbart.

1
Bevaka tråden