Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket operativsystem till iBook 466?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett dasslock i grafit på ingång. Den har 466MHz G3an, 192 RAM och 10 gig HD.

Jag får inte med några skivor.. Så en formatering kommer att äga rum någon gång. Jag ser några alternativ för mig:

1) Skaffa en 256MB (kanske en 512 från USA om det kniper) sticka och köra 10.4

2) Skaffa en OS 9-skiva (finns att beställa från USA).

3) Skaffa någon sorts linux till den (Yellow Dog eller Ubuntu, förmodligen)

Datorn ska användas till ordbehandling är det tänkt (kanske lite surf och mail). Till resten har jag en iMac G4.

Jag anar att 10.4 skulle rulla rätt segt, även om jag laddar ordentligt med minne (maxar ut den med 64+512=576). Fördelen är att jag kan OS X hyfsat så jag skulle känna mig hemma.

Jag har mycket liten erfarenhet av tiden innan OS X. Hur skulle till exempel 9.2.2 vara med 466 MHz och 192 ram (vid uppsatsskrivande och dylikt)? Är det någon som har erfarenhet av Linux på ett dasslock? Vad behöver man tänka på?

Alla tankar och funderingar är välkomna.

Kom igen. Vad skulle göra den till en mean, lean, typing machine?

Jag tror att du ka nanvända Panther på den iaf utan att den blir jätteseg, hade 10.2.8 på min Pismo 400MHz G3, fick lite segt, men inte helt så att man kan kalla det segt seg.
Om du har en OSX skiva är det ju bara att testa.
Det funkar med 192MB minne i 10.2.8, men ska helst ha minst 320MB, bäst är ju max.
512MB gick bra för mig sista året som jag hade min dator.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 23:59

Jag skulle lägga in antingen Panther eller 9.2.

Eller båda helt enkelt, du kan ju starta från vilket du vill om du har dom installerade.

Skaffa 512 MB och Tiger, du kommer bli överraskad, flyter på överraskande bra, faktiskt i klass med vissa nyare G4 powerbooks av någon konstig anledning. Har både och, men föredrar ofta att använda iBooken.

Ursprungligen av jazzper:

Skaffa 512 MB och Tiger, du kommer bli överraskad, flyter på överraskande bra, faktiskt i klass med vissa nyare G4 powerbooks av någon konstig anledning. Har både och, men föredrar ofta att använda iBooken.

Grejen är att jag måste köpa en OS9-skiva för att kunna boota. Jag får ju inte med några original-skivor. Vad jag förstår så måste man ha 9.2.2 för att köra tillsammans med X men efter att ha kollat runt i OS9-forumet verkar det som att 9.1 är en bättre och mer stabil version. Jag ska ju inte ha datorn till så jättekrävande saker så det spelar kanske ingen roll. Det här är ju min första riktiga erfarenhet av Classic.

Det skulle ju vara najs med både classic för bästa prestanda (och jag kan tänka mig att för eller senare blir det jobbigt med X på 800x600) och kunna boota i X ibland för att kunna använda nyare webläsare etc..

Hur som helst måste jag ha en classic-skiva till den. Jag har Tiger på skiva redan. Man kan tänka sig att Panther kanske snurrar bättre men jag vet inte om jag vill slänga pengar på det.

Dum fråga: Är det bara att först installera 9.2.2 och sedan Tiger ovanpå eller är det tvärtom? Är det bättre att göra olika partitioner? En liten en till classic och en större till Tiger?

1
Bevaka tråden