Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netscape, Form, Action mailto

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska försöka att få Netscape (Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X; en-US; rv:1.0.2) Gecko/20021120 Netscape/7.01) att skicka ett formulär till mig med:

FORM METHOD="post" ACTION="mailto:[email protected]" ENCTYP="text/plain"

Fungerar i Explorer 5.2.1

Hur är det med det här i Opera .... Safari...?
Någon som kan hjälpa mig?
--
Olof
--------
All generalizations are bad.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 20:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olof Svensson:
ENCTYP="text/plain"

Vet inte om det bara kan vara det, men det saknas väl ett E där?

Citat:

citera: Vet inte om det bara kan vara det, men det saknas väl ett E där?

Helt rätt, det ska stå ENCTYPE="text/plain"

Men inte hjälpte det. Ibland bara hatar jag HTML
--
Olof

-----------------
A journey of a thousand sites begins with a single click.

Är det verkligen korrekt html att göra sådär? Alltså att sätta ett mailto: i action för en form?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Är det verkligen korrekt html att göra sådär? Alltså att sätta ett mailto: i action för en form?

Hur ska det annars se ut??
--
Olof

--
If swimming is so good for your figure, why are whales so fat?

Vad är det som ska åstadkommas? Skapar formuläret ett brev i surfarens eget e-postprogram (ungefär som om man klickar på en mailto:-länk)? Eller skickas det som ett mejl från webbservern?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
....
Eller skickas det som ett mejl från webbservern?

Jag försöker att få HTML koden att
skicka in svaren av ett formulär till mig via en "Submit" knapp
Det sätt som jag har lärt mig är med:
Method="post" Action="mailto:[email protected]... ja som jag skrev i första inlägget.
--
Olof

--
Unemployment is not working.

[ 27. februari 2003, 23:38: Meddelandet ändrat av: Olof Svensson ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Är det verkligen korrekt html att göra sådär? Alltså att sätta ett mailto: i action för en form?

Japp. Saxat ur HTML-specifikationen (version 3.2 för att vara exakt):

FORM
This is used to define an HTML form, and you can have more than one form in the same document. Both the start and end tags are required. For very simple forms, you can also use the ISINDEX element. Forms can contain a wide range of HTML markup including several kinds of form fields such as single and multi-line text fields, radio button groups, checkboxes, and menus.

action
This specifies a URL which is either used to post forms via email, e.g. action="mailto:[email protected]", or used to invoke a server-side forms handler via HTTP, e.g. action="http://www.acme.com/cgi-bin/register.pl".

method
When the action attribute specifies an HTTP server, the method attribute determines which HTTP method will be used to send the form´s contents to the server. It can be either GET or POST, and defaults to GET.

enctype
This determines the mechanism used to encode the form´s contents. It defaults to application/x-www-form-urlencoded.

Further details on handling forms are given in RFC 1867.

Eftersom ovanstående är en del av HTML-specen, version 3.2 (och förmodligen även tidigare versioner, har inte orkat kolla...) innebär det att alla webbläsare som stöder den aktuella HTML-versionen (dvs. alla...) hanterar e-postskickning av formulärresultat precis lika bra som den Explorer-version du hade provat med.

/Göran

Aha! Där ser man.

Jag testade funktionen nyss på en webbsida och den fungerar som jag misstänkte: den öppnar ett e-postprogram på datorn. Det är ju ett ganska osäkert sätt att skicka mejl, för tänk om en person bara har Hotmail och inte ställt in några e-post-uppgifter på den aktuella datorn?

Här kan man läsa mer om detta:
http://home.att.net/~knoblock/mailto_forms.html

Så, nu är jag också klokare... :rolleyes:

Det är en sak vad som står i standarden och en helt annan vad som är praktiskt i verkligheten (vilket jag borde lärt mig efter så många år...).

Jag var förstås oxå tvungen att prova, men inte f-n fungerade det. Det är ju mycket riktigt så att lösningen är beroende av en viss kombination av webbläsare och e-postklient och det är inte så snällt mot besökarna på sidan.

Den allmänna uppfattningen på Nätet är att man (om man inte vill hacka egna cgi-script på servern) skall använda någon gratis mailto-tjänst istället som action i sina formulär. Exempel på en sådan finns i artikeln Form Tip: Beware of Form Mailto Action.

/Göran

Citat:

citera:
Den allmänna uppfattningen på Nätet är att man (om man inte vill hacka egna cgi-script på servern) skall använda någon gratis mailto-tjänst istället som action i sina formulär. Exempel på en sådan finns i artikeln Form Tip: Beware of Form Mailto Action.

/Göran [/QB]

Jag undrar om det känns meningsfullt att arbeta med HTML standardiseringen på WC3??
Tack för alla svar ocg särskilt för "Form Tip". Jag ska genast titta på det.
--
Olof

---------------------
A neat desk is a sign of a sick mind.

1
Bevaka tråden