Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Penna för OCR

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Försöker hjälpa en kompis att hitta en ersättare för C-Pen 10 som jag själv har som inte finns att köpa längre. Övriga pennor i C-Pen-sortimentet skall inte fungera med Mac (verkar det som efter att ha sökt lite här på 99Mac).

Efter sökningar på internet så hittar jag denna:

IRIS Pen Express eller IRIS Pen Excecutive (Windows och Mac OS X)
http://www.irislink.com/opt/uk/products/index.html

Någon som vet om den säljs i Sverige? Var? Någon som testat?

Finns det några alternativ till denna produkt, dvs pennor som gör OCR? De skall fungera i Mac OS X 10.4 och med USB.

Uppskattar all hjälp! Tack!

Bumpar denna gamla tråd, det har INTE kommit nya produkter från tex http://www.cpen.com/ och det står klart och tydligt i deras FAQ att ingenting de har fungerar med nyare Mac OS X, alltså nyare än version 10.3.

Så finns det andra pennor för OCR som fungerar med Mac OS X 10.4-10.5?

Senast redigerat 2008-02-01 15:13

Samma svar på min fråga som förra gången:

IRIS Pen Scanner

Denna OCR penna fungerar för Mac OS X 10.4 står det i manualen i alla fall och det finns en liten Universal-logo, så Intel borde vara också vara OK. 10.5 hittar jag ingen info om och techsupportdatabasen är antingen paj eller har inte en enda fråga om någoting gällande någon version av Mac OS X (10.3, 10.4, 10.5).

Någon som sett den säljas i Sverige?

Någon som testat den eller någon annan liknande produkt?

Har ägt en C-Pen för 2-3 år sedan och om det inte komit något nytt här får jag nog säga att det är leksaker och ren skit. Köpte den för en lusentapp och sålde den för samma pris om jag inte missminner mig.

Är man teknik- och Prylbög (som jag är) så är det här en kul grej i fem dagar, sedan börjar verkligheten komma ikapp...det funkar dåligt, det är ett himla pill läsa in rader hela tiden. Skall man köra OCR tycker jag flatbäddsscanner och jag-har-glömt-vad-det-heter-programmet...

Om IRIS är bättre? Dunno.... hoppas det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-26 22:36

Jag köpte en C-Pen 3.0 till frun (i julklapp) som kämpar med kurslitteratur på utrikiska. Det finns beta-mjukvara till 10.5 och 10.6. Den läser nästan 100% korrekt om man är någorlunda stadig på handen. Mjukvaran verkar stabil, men tyvärr går den inte att avaktivera, så den autostartar vid varje omstart samt om man stänger av med +q. I praktiken är den alltid aktiv och tar således minne (rätt mycket).

Man kan läsa direkt in till Google Translate och automatiskt få översättning i webläsaren.

Passar bra till långa ocr-nummer vid bankbetalningar.

Värd pengarna.

1
Bevaka tråden