Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på adventure-spel?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-17 14:18

Jag gillar rena adventure-spel, typ Myst, alltså med gåtor och att fingra på allt. Har spelat Myst IV och blev smått maniskt beroende av miljöerna och musiken. Nu vill jag ha mer och vill låna erfarenhet av 99mac: har ni förslag på liknande spel?

Vad tycker ni t.ex. om
* RealMyst?
* Simon the Sorcerer?
* Riven?
* Rhem?
* Reah?
* Schizm?
* Riddle of the Sphinx?
* Zork?

Agon är ett ungerskt spel med flera episoder som jag tycker verkar intressant (särskilt eftersom en episod är ett äventyr i Lappland!) men som inte verkar så uppmärksammat http://www.agongame.com/. Har någon av er spelat fullversionen och vad tycks?

Simon the Sorcerer 2 tycker jag är ett av de bästa äventyrsspelen överhuvudtaget, medan Simon the Sorcerer 3D är riktigt uselt.
Svårt att veta vad du tycker om saken, dock. Det beror lite på vilka slags problem och berättande man gillar. Jag gillar många äventyrsspel, men jag avskyr till exempel Myst-spelen (maken till sömnpiller finns nog knappast för mig), men det gör ju inte du.
Mitt råd är nog att prova spelen innan du köper dem (eller inte köper dem, beroende på). Simon the Sorcerer (1, 2 eller 3D) är inte särskilt likt Myst, utan är mer fokuserat på karaktärer, dialog, humor och berättande än att "fingra på allt".
Annars rekommenderas Beneath a Steel sky (får man ladda ner gratis numer, skall försöka gräva fram länk) och Flight of the Amazon Queen (samma där). De är båda gamla PC-spel som numera skänks bort, men för att köra dem behöver du ScummVM (scummvm.org), en emulator för att köra just sådana gamla spel som inte annars går att köra på moderna datorer.

edit: Båda gratisspelen går tydligen att ladda ner från ScummVM-stället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 00:19

Den gamla Monkey Island-serien är underbar, mycket humor och hyfsat logiska lösningar på problemen. Inte som Myst, men väldigt mycket äventyr får du för pengarna.

Köp annars Lucasarts boxen med följande lir:

The Dig
Day Of The Tentacle
Sam & Max
Full Throttle
Grim Fandango

samtliga spelbara med ScummVM förutom Grim Fandango.

Ursprungligen av Desolator:

spelbara med ScummVM förutom Grim Fandango.

Mycket synd, för det är såå bra. Riktigt, riktigt skönt spel.

Ursprungligen av Desolator:

Full Throttle

Är det bästa jag någonsin spelat. Men får det ej att fungera i OSX (under classic).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 14:49
Ursprungligen av Kriss Abens:

Är det bästa jag någonsin spelat. Men får det ej att fungera i OSX (under classic).

Kör det bara via ScummVM så skall det fungera.

Monkey Island-serien är grym fram till och med trean. Spännande och rolig parodi på äventyrsgenren och det bästa är att i alla fyra spelen kan man bara dö och få Game Over på ett ställe. Var och hur avslöjar jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 12:35
Ursprungligen av Laseranders:

Monkey Island-serien är grym fram till och med trean. Spännande och rolig parodi på äventyrsgenren och det bästa är att i alla fyra spelen kan man bara dö och få Game Over på ett ställe. Var och hur avslöjar jag inte.

Och då är väl "Game Over" en överdrift, om vi tänker på samma sak nu.

Ursprungligen av Laseranders:

Monkey Island-serien är grym fram till och med trean.

Fram till och med fyran tycker jag, då. (Vet att jag inte får så mycket medhåll där.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 00:54
Ursprungligen av Godzilla:

Fram till och med fyran tycker jag, då. (Vet att jag inte får så mycket medhåll där.)

Håller faktiskt med på den punkten. Visst, kontrollen är under all kritik och humorn känns lite urvattnad, men det är ju ändå MI.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 09:47
Ursprungligen av Michael Larsson:

Funkar dom på Tiger ?

Ursprungligen av nikke:

Funkar dom på Tiger ?

De funkar i SCUMMVM, som i sin tur funkar i Tiger.

Ursprungligen av Godzilla:

De funkar i SCUMMVM, som i sin tur funkar i Tiger.

Vad betyder det? Någon emulator som måste laddas ner? Kräver mycket av datorn?

Det bästa äventyrsspel jag någonsin har spelat är nog Legend Of Kyrandia som lirades på min
gamla 6500. Riktigt bra spel!

Finns även det att hämta: http://mac.the-underdogs.org/index.php?show=game&id=74

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-10-21 00:59

Ett av dom bästa spelen jag någonsin spelat, och definitivt det bästa
äventyrsspelet, är Broken Sword: The Shadow of the Templars.
Shadow of the Templars är första delen i Broken Sword trilogin.
Tvåan och trean finns tyvärr inte till Macen. Men tvåan kan man få
igång med ovan nämnda ScummVM, fast den är inte riktigt lika bra
som det första spelet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-01 11:46

Indiana Jones, Fate of Atlantis är askul!

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-11-01 13:06

Tack för alla tips - befinner mig nu i testfasen.

Här fann jag ett ungerskt spel som verkar lovande http://www.agongame.com/ Inte många spel har Lappland som scenario.

Senast redigerat 2005-11-02 04:47
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-11-06 00:19

letar förbrilt efter alla gamla lucasarts spel till mac. Någon som vet om de fortfarande går att köpa ?

Ursprungligen av OrdoZ:

letar förbrilt efter alla gamla lucasarts spel till mac. Någon som vet om de fortfarande går att köpa ?

Alla går att köpa från lucasarts hemsida. Iallafall gick det det innan, för de har då inte abandonware status än.

frågan är om underdogs verkligen får dela ut dem sådär...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 15:30

Vill man pröva nåt som verkligen följer MYST/HyperCard-stuket så kan man ta en sväng i ALIDA eller RHEM/RHEM2. Mycket av förstaintrycket är miljöerna men fastnar gåtorna och det tänket, då är det bara att stänga dörren, släcka lyset och skruva upp volymen (eller vad de nu skrev i reklamen…)

Det mesta LucasArts i MI/ManiacMansion/Tentacle/Sam&Max/FullThrottle-genren är fortfarande svårslagbart, trots kantig grafik och GUI.

Annat bra är Stupid Invaders; gjort av Xilam och inom genre gamlingar kan man väl nämna Obsidian, LightHouse och Amber.

Med ScummVM och med typ BasiliskII håller man sig hyggligt kompatibel. Classic-läget saggar en hel del även på de enklare spelen, tyvärr.

För övrigt är det rätt tunnsått med den här typen av lir till "vår värld" numera, tyvärr. En bra referens till äventyrsspel kan vara http://www.justadventure.com/ Håller koll de som är och har varit, inte järnkoll på Mac-sidan, men en bra start.

</pladder…>

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2005-11-26 01:25

lite halv off-topic... ingen som spelat Kingdom o' Magic? Fanns kanske bara till pc... Tror det kom typ '96. Peka-klicka äventyr med Tolkien-tema och skruvad brittisk humor. Grymt kul.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-11-30 16:12
Ursprungligen av ksven:

lite halv off-topic... ingen som spelat Kingdom o' Magic? Fanns kanske bara till pc... Tror det kom typ '96. Peka-klicka äventyr med Tolkien-tema och skruvad brittisk humor. Grymt kul.

Låter intressant (och helt on-topic, tycker jag). Den som hittar en Mac-version meddelar här.

Senast redigerat 2005-11-30 16:39
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-11-30 16:38

Har kört de tre Agon-episoderna som finns: omväxlande miljöer, nog så svåra gåtor ibland och ibland lite för mycket hjälp av pekarikonerna, men jag gillar det.

Är nästan färdig med Rhem. Trots att jag tycker att det är väldigt tråkiga miljöer, väldigt mycket onödigt promenerande och besvärande svåra gåtor (Knut Müller och jag har definitivt inte samma uppfattning om vad som är logiskt) så vill jag spela ut det. Det ger dock inte så mycket mersmak att jag vill ägna någon tid underground i Rhem2.

Adventurespel ska vara vackra, utmanande och ha en story som håller ihop. Om de dessutom kryddas med humor så kan man ju bli euforisk.

Ursprungligen av Desolator:

Alla går att köpa från lucasarts hemsida. Iallafall gick det det innan, för de har då inte abandonware status än.

frågan är om underdogs verkligen får dela ut dem sådär...

Vet inte hur det är nu men förut fick man bara köpa dem därifrån om man var amerikan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-27 13:54

<pladder> Simon The Sourcerer II finns det en patch till så den ska rulla under OSX, likaså för RHEM. Har de liggandes nånstans vid ev. intresse…
</pladder>

Var det ingen som triggade på detta?

Ursprungligen av echo:

Vad tycker ni t.ex. om
* Zork?

Zorken är ju alla adventurespels urfader (nästan) och verkligen förtjänt av epitetet "klassiker". Jag körde det på C64an men det är ju äldre än så. Finns att köra under OSX.

Kolla här exempelvis:
http://www.loveablan.com/experiments/zork/
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010407020830755

Infocom som javaspel online
http://www.xs4all.nl/%7Epot/infocom/

1
Bevaka tråden