Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TiBook hittar inte ny intern HD

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 10:16

Igår satte jag in en ny hårddisk i min TiBook, en Samsung M40. Modellen säljs på Macoteket, men har köpts plomberad i antistatförpackning hos en annan återförsäljare i Stockholm. Monterade enligt apple servicemanual + pbfixit, inga problem.

När jag startade från systemskivan (OS9) och skall formatera så hittar den inte disken? Däremot dyker en .dmg-version av den gamla hårddisken upp, som dock är låst ("Powerbook HD.dmg" eller nåt sånt), verkar alltså vara nåt "minne" av den gamla disken.

Samma sak hände när jag försökte med Panther-systemskivan. Den hittar helt enkelt ingen disk att formatera?

Har någon varit med om detta? Jag har kollat master/slave pinnarna, de ser likadana ut på den gamla som den nya.

Vad kan detta handla om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 10:48

Är det så att man måste formatera den först via Skivverktyg? I såna fall har jag gjort fel som försökte med installationsskivan.

Kan det vara så?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 10:52
Ursprungligen av chform:

Är det så att man måste formatera den först via Skivverktyg? I såna fall har jag gjort fel som försökte med installationsskivan.

Kan det vara så?

Om du startar på Tigerskivan (eller Panther, eller vad du har) så kommer du åt Skivverktyg via menyraden, efter det att du valt huvudspråk. Om du formaterar den vägen så måste det fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 10:58

Shit, det måste jag testa. Nu ligger eländet på en hylla hos Lan-Master, bäst att rädda den och se om detta hjälper. Kan man även partitionera denna vägen? Jag vill ha 10GB med OS9.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 11:01
Ursprungligen av chform:

Shit, det måste jag testa. Nu ligger eländet på en hylla hos Lan-Master, bäst att rädda den och se om detta hjälper. Kan man även partitionera denna vägen? Jag vill ha 10GB med OS9.

Ja, det går.
Onödigt att lämna i datorn om du kan fixa det själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 11:05

Ja, faktiskt. Inget ont om verkstan, men 990kr+moms behåller jag gärna om det handlar om några extra knapptryck.

Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 11:10
Ursprungligen av chform:

Ja, faktiskt. Inget ont om verkstan, men 990kr+moms behåller jag gärna om det handlar om några extra knapptryck.

Tack!

LAN-master är bra, men det är ju bättre om man kan fixa en så enkel sak på egen hand.

1
Bevaka tråden