Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hårddisk redan?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-31 23:05

Hej allihopa!

Köpte i slutet av september en ny Powerbook 15" och har precis installerat den nya uppdateringen (10.4.3) av Tiger. Detta är min första Mac och jag är hittills grymt nöjd med den! Efter detta körde jag Skivhanteraren för att kontrollera disken, rent rutinmässigt bara... då fick jag detta meddelande om att disken behöver repareras:

Kontrollerar enhet ”Macintosh HD”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Otillåtet namn
Kontrollerar filer med flera länkar.
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar filen Utökade attribut.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Enheten Macintosh HD behöver repareras.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
Enheten behöver repareras

Jag undrar om detta är allvarligt och om man bör kontakta Apple eller hur jag bör gå till väga. Blir lite arg om datorn redan pajar, då det inte gått en månad ens sedan beställningen...

Tacksam för alla svar som ni kan ge!

Mvh Johan

Ursprungligen av Joch:

Hej allihopa!

Köpte i slutet av september en ny Powerbook 15" och har precis installerat den nya uppdateringen (10.4.3) av Tiger. Detta är min första Mac och jag är hittills grymt nöjd med den! Efter detta körde jag Skivhanteraren för att kontrollera disken, rent rutinmässigt bara... då fick jag detta meddelande om att disken behöver repareras:

Kontrollerar enhet ”Macintosh HD”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Otillåtet namn
Kontrollerar filer med flera länkar.
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar filen Utökade attribut.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Enheten Macintosh HD behöver repareras.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
Enheten behöver repareras

Jag undrar om detta är allvarligt och om man bör kontakta Apple eller hur jag bör gå till väga. Blir lite arg om datorn redan pajar, då det inte gått en månad ens sedan beställningen...

Tacksam för alla svar som ni kan ge!

Mvh Johan

Kör skivreparationen då direkt.
Själv kör jag aldrig kontrollen utan kör reparationen direkt.

Det brukar vara endast katalogen/kataloghierarkin det är fel på. Alltså inte själva fysiska disken. Reparera med skivverktyg och allt borde bli bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-01 07:31

Men jag kan ju inte välja reparera skiva... jag har kört reparera skivbehörigheter men får fortfarande samma felmeddelande... Måste man köra programmet från någon OS X skiva vid omstart eller hur ska jag göra?

Tack för svaren, har blivit lite lugnare iaf!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 07:39

Om du behöver reparerar startskivan så får du starta på med medföljande systemskivan.
Det är inget konstigt med att man behöver reparera behörigheter och statskivan ibland.
Så du kan vara lugn.

1
Bevaka tråden