Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript & "Bildbehandling"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 12:50

Jag har tänkt lära mig att koda AppleScript, har dragit hem utvecklings verktyg från Apple (till osx) och två pdf:er med dokumentation.

Men jag hittar ingen information om hur man kan hanterar bilder i AS. Hittade ett Exempel projekt som heter "Image Edit", men det var lite för komplext för mig som nybörjare.

Mitt mål är att att kunna slå ihop två bilder till en, dvs en liten bild skall placeras in på en större för att sedan bli en egen bildfil.

Kan någon ge mig tips på var jag kan hitta dokumentation om bildhantering i AS?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-25 12:04
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: loobiac:
Jag har tänkt lära mig att koda AppleScript, har dragit hem utvecklings verktyg från Apple (till osx) och två pdf:er med dokumentation.

Men jag hittar ingen information om hur man kan hanterar bilder i AS. Hittade ett Exempel projekt som heter "Image Edit", men det var lite för komplext för mig som nybörjare.

Det lät lite motsägelsefullt att du är nybörjare och vill göra detta. Jag har faktiskt inte kollat hur mycket bildhantering som finns i AppleScript Studio men jag betvivlar att det finns nåt annat än möjligheten att visa bilder.

Vad du vill göra är att redigera bilder och det är lite mer komplext (beroende på hur mycket stöd som finns i den omgivning du använder). Jag antar att det är nåt specifikt du vill göra och då kanske det är enklare att du styr ett bildbehandlingsprogram, text photoshop eller GraphicConverter, mha av AppleScript istället för att försöka implementera det i AppleScript (inte riktigt rätt område för "ren" applescript).

Om du vill lära dig AppleScript tycker jag att du kan börja med att styra nåt ordbehandlingsprogram (inte Word!!) och lära dig att hantera filer, sedan AppleScript Studio.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-25 12:29

För scriptad bildbehandling är väl annars Imagemagick överlägset? Finns som ett paket i Fink. Man kan styra det med shellscript men säkert också via Applescript på något sätt.

Applescript i sig kan inte modifiera bilder (om vi inte pratar hacka kod i EPS filer).

Det finns säkert några Scripting Additions som kan extrahera info, upplösning osv från vissa bildformat.

Med Colorsync Scripting kan man scripta taggning, avtaggning av bilder. Man kan extrahera ICC profiler osv.

Med Photoshop kan du scripta en hel del, och det du inte kan scripta kan du skapa Actions för som du ropar på med scriptet.

Graphic Converter har AS stöd, har bland annat använt det för att joxa med IPTC och EXIF information.

/mattias jonsson

  • Oregistrerad
  • 2003-02-25 17:04

Jo, jag är nybörjare på AS... har dock erfarenhet av andra "scriptspråk" som Lingo och ActionScript...

Jag fick för mig att man kunde göra lite mer avancerade saker i AppleScript än vad man kunde, har läst på nu... :rolleyes:

Tack för era svar

AppleScript är ett script-språk - dvs det används för att styra andra program. Hur avancerade script man kan göra beror på hur välutvecklat scriptstödet är.

De allra flesta Apple-program, samt alla Microsoft -och Adobe-program är extremt scriptbara och kan fås att göra i princip vad man vill.

Det du efterfrågar kan t.ex. göras relativt enkelt med Photoshop 7 (dock ej tidigare versioner som i princip saknade scriptstöd)

Vilket verktyg du vill använda för att skriva dina script spelar mindre roll. Det grundläggande "Script Editor" / "Manusredigerare" är en mycket enkel textbaserad sak medan Applescript Studio är mycket mer kraftfull och bl.a. låter dig skapa mer avancerade gränssnitt.

Mitt tips är helt klart att börja med manusredigeraren.

Richard Rönnbäck, Adobe Systems Nordic.

1
Bevaka tråden