Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod - nu med video

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-14 13:03

En iPod som visar video har varit ett hett debattämne här på 99mac ett tag. Hur kommer den se ut, vad kommer den klara av och kanske den största frågan - kommer den över huvud taget? Nu vet vi svaren på dessa frågor. Apple har lanserat en ny iPod.

Den nya iPoden heter kort och gott - iPod - och ser till det yttre ut nästan precis som den gamla iPoden, men under skalet döljer sig en stor nyhet. Den kan, förutom allt den gamla iPoden kan, spela upp video på den numera lite större skärmen. Om du köper en dockningsstation eller en AV-kabel till den kan den också spela upp videon på din tv. Med dockningsstationen får du även möjligheten att styra din iPod med en fjärrkontroll. (som du tyvärr måste köpa separat)
Hörlursuttaget har flyttat till övre högra kanten, holdknappen har flyttat längs till vänster och fjärrkontrollsuttaget har försvunnit.

En annan nyhet som nog många välkomnar är möjligheten att spela in ljud i bättre kvalitet. Med den nya iPoden kan du spela in i stereo i upp till 44,1kHz.

Den nya iPoden kommer i både svart och vitt och finns i två olika modeller, en som rymmer 30GB och en som rymmer 60GB.
iPod 30GB kan spela 14 timmars musik, 3 timmars bildspel eller 2 timmars film på en laddning, mäter 10,4x6,1x1,1cm och väger 136g. iPod 60GB i sin tur spelar upp 20 timmars musik, 4 timmars bildspel eller 3 timmars film på en laddning, mäter 10,4x6,1x1,4cm och väger 157g.

För att hänga med i svängarna har ytterligare ett tidigare rykte besannats, nu kan du även köpa filmer via iTunes Music Store. Det som bjuds (än så länge) är musikvideor och TV-serier, dock kan vi i som handlar via den svenska delen inte komma åt varesig musikvideor eller tv-serier. Jag hoppas det är tillfälligt.

Köp en ny iPod och stöd 99mac!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 14:20

Dum fråga (särskilt för en återförsäljare): Det står ingenstans huruvida FireWire fungerar med iPod Nano och iPod? Det är ju samma kabel till bottenkontakten så fysiskt passar den ju.

Ursprungligen av Schuckert:

Dum fråga (särskilt för en återförsäljare): Det står ingenstans huruvida FireWire fungerar med iPod Nano och iPod? Det är ju samma kabel till bottenkontakten så fysiskt passar den ju.

Jag har precis samma fundering, jag är ägare till en PB 17" med USB1, dvs jag
skulle behöva ca 20 timmar för att fylla denna iPod med grejer om den inte går
att koppla på FireWire.

Jag fullständigt vägrar ju koppla till ett USB2 PC card som sticker utanför karossen
bara för att kunna koppla in en iPod.. Måste man nöja sig med en gammal modell?

Eftersom det står USB som systemkrav på Apples hemsida där det tidigare stod
FireWire / USB kan man nästan ta för givet att det numer är det billigare och sämre
alternativet som gäller genom hela produktlinjen...

(våga vägra USB, läs: för snål för att köpa ny dator)

/kebarb

Vad jag hört om Nano så funkar det att ladda batteriet via FireWire, dock inte att föra över musik

Senast redigerat 2005-10-14 14:59
  • Avstängd
  • International user
  • 2005-10-14 14:51
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Vad jag hört om Nano så funkar det att ladda batteriet via FireWire, dock inte att föra över musik video (tror jag)

För Nanon är det så, men för nya Video Podden kan det ju vara annorlunda.

Vad tar videospelaren för upplösning/format?

Från: http://www.apple.com/se/ipod/specs.html
Video support H.264 video: up to 768 Kbps, 320 x 240, 30 frames per sec., Baseline Profile up to Level 1.3 with AAC-LC up to 160 Kbps, 48 Khz, stereo audio in .m4v, .mp4 and .mov file formats
MPEG-4 video: up to 2.5 mbps, 480 x 480, 30 frames per sec., Simple Profile with AAC-LC up to 160 Kbps, 48 Khz, stereo audio in .m4v, .mp4 and .mov file formats

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 16:44

Någon som vet var man hittar mer info om ljudinspelningsfunktionen (44.1KHz stereo)?

Det enda jag kan hitta på Apples hemsida är
"# Voice recording settings:
* Low (22.05 KHz, mono)
* High (44.1 Khz, stereo)"

Är det någon som vet vad för sorts signal man ansluter (line?) och var man ansluter, krävs docken?
Är det fråga om 16bitars upplösning?
Finns VUmätare?
Kan man klippa, sätta markörer i de inspelade filerna?

osv...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 18:44

Kanske bara jag ...

När ska apple få in en FM radio i ipod'n ,det är det jag saknar ...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-10-14 19:41

" fjärrkontrollsuttaget har försvunnit. "

Kan man mao inte alls använda den typen av fjärr som fanns till de tidigare iPoden?

  • Medlem
  • 2005-10-15 03:04

1. Say WHAT? Kan man spela in i 16/44.1 på åbäket! (Läste denna detalj först nu.) Det är ju nästan king!

2. Undrar över anslutningarna. Förstår inte. Firewire som är så bra. Uessbe som är så dåligt.

Sammantaget: hurra, ändå.

Ursprungligen av lufra:

1. Say WHAT?
2. Undrar över anslutningarna. Förstår inte. Firewire som är så bra. Uessbe som är så dåligt.

Nej USB är inte dåligt. Firewire må ha vissa fördelar men det gör inte USB dåligt. Särskilt inte i en iPod där man knappast kan dra full nytta av Firewires fördelar. Det är ju vettigt av Apple att standardisera runt det som är vanligast (hur många PC har Firewire) eftersom det säkert gör saker enklare och billigare att tillverka.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 14:34

Detta med att spela in, låter intressant, någon som har koll, har idag minidisc för filmljud, men ipod 30 eller 60 gb skulle inte vara så dumt.

Vad är det för ingång?

  • Medlem
  • 2005-10-15 14:50

OK, jag har en G4 Vindtunnel så jag inte upplevt USB2. Därav tanken på skillnad i hastighet. Jag har fått för mig att FW är en bättre/snabbare/stabilare standard än USB2, så det känns lite grann som ett sånt där fall som VHS vs. Betamax.

(Och nu borde jag ju egentligen ignorera den här inspelningsfunktionen eftersom jag köpte en Edirol R-1 i somras. Doh!)

Rickard, på vilket sätt kan inte iPoden dra full nytta av FireWire?

Ursprungligen av lufra:

OK, jag har en G4 Vindtunnel så jag inte upplevt USB2. Därav tanken på skillnad i hastighet. Jag har fått för mig att FW är en bättre/snabbare/stabilare standard än USB2, så det känns lite grann som ett sånt där fall som VHS vs. Betamax.

(Och nu borde jag ju egentligen ignorera den här inspelningsfunktionen eftersom jag köpte en Edirol R-1 i somras. Doh!)

Rickard, på vilket sätt kan inte iPoden dra full nytta av FireWire?

På mac så är USB2 klart långsammare än FireWire. Riktigt vad det beror på har jag inte en aning om men nåt fel har Apple gjort. På windows däremot är skillnadera inte alls speciellt stora så länge vi pratar om FW400. FW800 är ju däremot förstås snabbare än USB2. Men iPod har heller aldrig haft stöd för FW800 så det är inte relevant i detta sammanhanget.

FW är ett bättre val t ex för video och andra applikationer som behöver en jämn ström av data. iPod däremot behöver inte det och du som användare kommer aldrig märka nån egentlig skillnad. Det är möjligt det tar nån minut längre att fylla en 60Gb iPod med USB2 men å andra sidan är det ju bara första gången man ev lider av det. Sen för man ju bara över mindre mängder data.

Klart det känns surt när Apple bara skeppat USB2 i några år medans det funnits dubbelt så lång tid på pc. Men när det hjälper till att hålla nere kostnaderna för massorna och ingen egentligen lider av tycker jag det är vettigt av Apple. Varför stödja en minoritet av iPod-köparna genom att ha firewire och låta alla betala för det?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-10-16 00:19

Jag skulle också vilja veta mer om inspelningsfunktionen.
Det vore skönt att kunna göra sig av med sin MD en gång för alla!
Tänk om det är så bra att det bara är att plugga in en mic och köra,
men det vågar man nog inte hoppas på...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 23:53

Två saker som känns dummt med nya iPod'en;

Den har förlorat sina proportioner. En iPod ska vara smalare och ha mindre skärm. Som det är nu känns det väldigt klumpig. Men för att kunna spela video på den, så är det nödvändigt. Vilket leder mig in på nummer två.
Nu har den fått video-funktion, så den är som en liten media-central. Jag vill inte ha en Mediacentral som är stor och otymplig. jag hade hellre sett en ren musikspelare, som hade vart mindre. Och till ett lägre pris.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 11:17
Ursprungligen av Foxfire:

Två saker som känns dummt med nya iPod'en;

Den har förlorat sina proportioner. En iPod ska vara smalare och ha mindre skärm. Som det är nu känns det väldigt klumpig. Men för att kunna spela video på den, så är det nödvändigt. Vilket leder mig in på nummer två.
Nu har den fått video-funktion, så den är som en liten media-central. Jag vill inte ha en Mediacentral som är stor och otymplig. jag hade hellre sett en ren musikspelare, som hade vart mindre. Och till ett lägre pris.

Den är ju mindre än 4G.

Ursprungligen av Foxfire:

Två saker som känns dummt med nya iPod'en;

Den har förlorat sina proportioner. En iPod ska vara smalare och ha mindre skärm. Som det är nu känns det väldigt klumpig. Men för att kunna spela video på den, så är det nödvändigt. Vilket leder mig in på nummer två.
Nu har den fått video-funktion, så den är som en liten media-central. Jag vill inte ha en Mediacentral som är stor och otymplig. jag hade hellre sett en ren musikspelare, som hade vart mindre. Och till ett lägre pris.

Har du hört talas om iPod Nano?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 16:00

Musikinspelning

"En annan nyhet som nog många välkomnar är möjligheten att spela in s externljud i bättre kvalitet. Med den nya iPoden kan du spela in i stereo i upp till 44,1kHz."

Som flera andra blir jag nyfiken på hur detta funkar, den har väl inte mik/line in eller?
Krävs extern ytterligare hårdvara i likhet med Griffin iTalk?
Vem vet?

En till som undrar om ljudkvalitet

44,1 Stereo låter väldigt intressant som sagt men vad är det för kvalitet i övrigt? Kompression eller inte osv. Kör med en Sony Hi-MD recorder idag som kan spela in okomprimerad PCM via mini stereo, det meckiga är ju att jag måste föra över allt i realtid via optical out eller analogt. iPod vore enklare om den kunde matcha i ljudkvalitet. Sen undrar ju om kvalitén på micarna sedan...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 11:46

Jag har precis fått min Ipod video och den funkar inte längre med Firewire. Man får ett meddelande på skärmen som säger "Firewire is not supported, connect trough USB".
Testade att ladda med Firewire vilket verkar fungera ok.

Att spela in ljud funkar så vitt jag vet inte, tydligen finns det ingen mick som fungerar än men det är på väg.

Senast redigerat 2005-10-27 12:26
Ursprungligen av Tobias:

Jag har precis fått min Ipod video och den funkar inte längre med Firewire. Man får ett meddelande på skärmen som säger "Firewire is not supported, connect trough USB".
Testade att ladda med Firewire vilket verkar fungera ok.

Precis. Det är samma med nanon och står i Apples dokumenation och på websidan. Inge problem för oss med "nyare" macar men värre för dem med som är utan USB2. Nog går det men 60GB via USB1.1...nja.

Hur blir bilden om man ansluter iPoden till en TV???

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 20:35
Ursprungligen av besika:

Hur blir bilden om man ansluter iPoden till en TV???

Bilden känns rätt så bra mot tvn. Jag har kört ett hemladdat Lost avsnitt på tvn om det ser bättre ut än jag trodde. Har en tv på 22 tum.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-30 21:27
Ursprungligen av skrotas:

Bilden känns rätt så bra mot tvn. Jag har kört ett hemladdat Lost avsnitt på tvn om det ser bättre ut än jag trodde. Har en tv på 22 tum.

Kan du jämföra med något? Vanlig .avi-fil som är kopplad till TV:n via datorn, VHS, DVD (fast DVD är väl klart bättre givetvis)? Tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 23:57
Ursprungligen av gurne:

Kan du jämföra med något? Vanlig .avi-fil som är kopplad till TV:n via datorn, VHS, DVD (fast DVD är väl klart bättre givetvis)? Tack!

Känns ju ungefär som en avi/divx/xvid fil kopplad från datorn. Självklart är det beroende på kvalité i det fallet också. Det borde vara skillnad när man tänker på att det ska vara kvalité skillnad men jag kan inte så någon. Möjligtvis lite mera pixlar.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-31 08:12
Ursprungligen av skrotas:

Känns ju ungefär som en avi/divx/xvid fil kopplad från datorn. Självklart är det beroende på kvalité i det fallet också. Det borde vara skillnad när man tänker på att det ska vara kvalité skillnad men jag kan inte så någon. Möjligtvis lite mera pixlar.

Tack! Det var precis det jag ville höra.

Ursprungligen av skrotas:

Känns ju ungefär som en avi/divx/xvid fil kopplad från datorn. Självklart är det beroende på kvalité i det fallet också. Det borde vara skillnad när man tänker på att det ska vara kvalité skillnad men jag kan inte så någon. Möjligtvis lite mera pixlar.

Jag hörde om en person som laddade hem en HDTV-rip av en serie, kodade om till 480x480 och tankade över till iPoden. Bra kvalla även på stora TVs!

Bevaka tråden