Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

är den nya iMac 17" långsammare än den förra?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-30 17:38

Har precis köpt en iMac 17", till ett reducerat pris. Det är en 17" med 2,0 Ghz processor, 512 MB Ram och systembusshastighet på 667Mhz.

Fick den billigare för att den nya kom i dagarna.

Kollar man på specifikationerna för den nya 17" så ser man att det är 1,9Ghz processor, 512 MB Ram och systembusshastighet på 633 Mhz. Alltså rent specifikationsmässigt ser den nya ut att vara långsammare än den gamla! Stämmer det eller är det något jag missar?

Z.

Den förra fanns i tre modeller, 17" 1,8Ghz, 17" 2,0Ghz och 20" 2,0Ghz. Vid uppdateringen tog man bort mellanmodellen och gav minstingen 1,9Ghz och Superdrive (den förra hade Combo). Värstingen fick 2,1Ghz.

Så egentligen är det inget som är långsammare än tidigare, bara en modell som försvunnit. Men snabbare minnen och bättre grafikkort/bus skulle jag tippa gör minstingen på 1.9Ghz i a f kliniskt snabbare än förra 2,0Ghz.

  • Medlem
  • 2005-10-30 17:50
Ursprungligen av Rickard A:

Den förra fanns i tre modeller, 17" 1,8Ghz, 17" 2,0Ghz och 20" 2,0Ghz. Vid uppdateringen tog man bort mellanmodellen och gav minstingen 1,9Ghz och Superdrive (den förra hade Combo). Värstingen fick 2,1Ghz.

Så egentligen är det inget som är långsammare än tidigare, bara en modell som försvunnit. Men snabbare minnen och bättre grafikkort/bus skulle jag tippa gör minstingen på 1.9Ghz i a f kliniskt snabbare än förra 2,0Ghz.

Jo, det där med olika modeller visste jag. Jag har visserligen Superdrive på den jag köpt så där är inga problem.

Nu ser jag att det är ett annat grafikkort i, är det "stor" skillnad på hur dom beter sig? Ta till exempel WoW som jag spelar på en annan dator, skulle det bete sig annorlunda? Och är det förresten möjligt på iMacen?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-30 17:46

Min gissning är att man inte märker nån skillnad IRL. Dock är minnen och grafikkort snabbare i den nya.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-31 13:49

Sen fick du ju inte inbyggd iSight eller irFjärr...

Hmm... hade inte den förra 17" långsammare systembuss ??

Förra 2 GHz:aren hade 667 MHz systembuss
Nya 1,9 GHz har 700 MHz systembuss
Nya 2,1 GHz har 633 MHz systembuss

Hittar inte info på förra 17":aren men tror att den är samma som på Minimacen, dvs. 167 MHz systembuss... har i alla fall för mig att det skillde mellan 17 och 20 tummaren.

Ursprungligen av Olle@mac:

Nya 1,9 GHz har 700 MHz systembuss
Nya 2,1 GHz har 633 MHz systembuss

För att göra det hela klart. Enligt Apples spec. är det 700MHz systembuss på 2,1 GHz maskinen och 633 MHz på 1,9 GHz maskinen.

http://www.apple.com/se/imac/specs.html

Ursprungligen av wwwandi:

För att göra det hela klart. Enligt Apples spec. är det 700MHz systembuss på 2,1 GHz maskinen och 633 MHz på 1,9 GHz maskinen.

Hoppsan... råkade tydligen kasta om siffrorna... tack för påpekandet

  • Medlem
  • 2005-11-03 18:06

Ja, vad ska man säga!

Jag köpte "den gamla" imacen först, men efter att ha fått lite respons härifrån och från andra håll så kände jag mig lite "lurad" och lämnade tillbaka den och lade in en ny beställning på den nya iMacen! Ska bli intressant att se den hemma...

Men vad som gör mig lite besviken var att dom som jobbade i butiken inte hade svar på mina frågor gällande hastighet och prestanda.

Nåja, tack för alla svar!

Ursprungligen av Ziggy:

Men vad som gör mig lite besviken var att dom som jobbade i butiken inte hade svar på mina frågor gällande hastighet och prestanda.

Vilken butik var det som inte kunnde svara på så enkla frågor?

  • Medlem
  • 2005-11-08 10:15
Ursprungligen av Olle@mac:

Vilken butik var det som inte kunnde svara på så enkla frågor?

Det som det gällde var nog jämförelse mellan nya 17" 1,9Ghz och gamla 17"2,0Ghz. Huruvida det fanns någon skillnad i snabbheten, minnen, systembuss, grafikkort mm. Enkelt att svara rent faktamässigt, vilket dom också gjorde, men kanske en svår fråga att avgöra rent jämförelsemässigt, när man inte ens har datorn själv i butiken. Jag ville verkligen ha en BRA iMac och blev kanske frustrerad när jag inte kunde få ett helt klart och tydligt svar, och skrev lite överdrivet i tråden här ovan. I övrigt var dom väldigt trevliga och hjälpsamma, så jag namnger ingen... Om det inte upprepas, vill säga!

Z

Ursprungligen av Olle@mac:

Hmm... hade inte den förra 17" långsammare systembuss ??

Förra 2 GHz:aren hade 667 MHz systembuss
Nya 1,9 GHz har 700 MHz systembuss
Nya 2,1 GHz har 633 MHz systembuss

Hittar inte info på förra 17":aren men tror att den är samma som på Minimacen, dvs. 167 MHz systembuss... har i alla fall för mig att det skillde mellan 17 och 20 tummaren.

Samtliga iMac G5 har en systembus som är processorklockfrekvens/3.
Alltså hade första generation: 533 resp 600Mhz
Andra hade: 600 resp 667Mhz
Nya har: 633 respt 700Mhz.

Så är det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-31 15:55

Enligt det här testet så är nya 1.9:an snabbare än gamla 2.0:an i 4 av 7 test.

http://www.macworld.com/news/2005/10/27/imacbenchmarks/index.php

Här är lite info annan info:

"Is the Radeon X600 XT GPU any faster than the previous model's Radeon 9600?" (Correction) These are not mobility GPUs as I first thought. The Radeon X600 XT, as I've been told, has a 53% faster core clock speed and fill rate while the core memory speed is 85% faster than the previous model's Radeon 9600. So when running OpenGL intensive apps (like Motion, iMaginator, Doom 3, etc.), it should do much better.

http://www.barefeats.com/imacG521.html

1
Bevaka tråden