Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vardagsmat...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det bara jag och min sambo som när vi ska planera maten för veckan har världens problem?
Helt plötsligt är alla maträtter man någonsin lagat helt borta i skallen när frågan kommer "Vad ska vi äta i veckan?".
Under stor vånda och mycket besvär lyckas till slut få fram en middagslista, sjävklart matlådeanpassadmat som tar cirka 4,5 min att laga och smakar som en mästerkocks examensprov.

Är det verkligen bara vi som har detta stora vuxna i-landsproblem?

Lasagne <3

Godmorgon förövrigt.

Jodå tasteline är något jag besöker men men... hittar sällan något bra där.

Lasange jodu det återkommer ofta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-30 16:35

Med sambolivet kommer problem...
När man bor helt ensam fungerar gröt, nudlar och snabbmakaroner 6 dagar i veckan.

Hittade en påse råa tigerräkor på ICA, så det blev en mild curry med räkorna som jag först stekte på rätt hög värme. Lite lyxigt men så gott så gott!
De där färdiga, röda "scampi"-räkorna rör jag aldrig. De ska vara gråa så man får steka, grilla dem själv - för smakens skull....

Ska tillägga att det inte blir mycket stark mat hemma sen vi fick barn. Lösningen på det är att alltid ha en flaska Srirachasås i skafferiet. (Den där orangea thaichillisåsen med mycket vitlök)
Rostad, grovmalen chilli är också en bra baskrydda som spetsar tillvaron mid matbordet.

Ska nog säga att sambolivet-famljelivet är ett plus ur matsynpunkt: Man kan ladda kyl, frys och skafferi en gång i veckan med bra mat utan att det hinner bli dåligt eller särskilt dyrt.

Ursäkta utsvävningen.

Förr åt jag mest skräp, numera så händer det kanske tre gånger per år. Då hade jag också svårt att hitta nya rätter och det mesta kändes sas som gammal skåpmat.

Att kunna äta gott varje dag och samtidigt bara få i sig sånt som är nyttigt för kroppen känns så självklart när man har möjlighet att välja själv och när man väl har börjat är det omjligt att sluta.

Det handlar väl mest om tid och pengar, men också om tillgänglighet, lathet och brist på nyfikenhet. Tidigare trodde jag att god mat handlade om ifall den som lagade till den var duktig på att laga mat eller inte, det gör jag inte längre. Det viktigaste är bra råvaror, då är det nästan omöjligt att inte få det att bli gott. Inte lika gott som någon som är duktig skulle få till det, men mycket mycket godare än de flesta restauranger.

Bara man anstränger sig lite och koncentrerar sig så burkar det gå bra.

Tidigare åt jag ofta halvfabrikat och snabbmat. Det gör jag inte längre och det känns löjligt bra. Om man har bråttom och inte har något i frysen som går att snabbt laga till så finns ju alltid Lulles fågel & vilt, Melanders fisk, Ingelsta kalkon, Sandströms och ibland Kajsa Varg runt hörnet. Har man lite mer tid så kan man ju sticka till någon saluhall man inte är i så ofta och gå om kring tills man kommer på vad man vill laga till för något idag.

Ungefär så här ser min matsedelsuppdelning ut:

Fisk två gånger i veckan. Fågel tre gånger i veckan och kött två gånger i veckan. Vegetariskt byts in varannan vecka och soppa varannan vecka och någon av rätterna är vilt minst varannan vecka.

Dressing görs vid behov. Mörkt bröd bakas var tredje vecka. Bullar (eller liknande) bakas var fjärde.

Till varje måltid.
D.O.P./I.G.P-märkt olivolja (i mängder), gott vatten (också mycket). Lite bröd att hälla oljan på. Gärna överdrivet mycket sallad av olika slag + en dipp citron/lime på så man inte kan låta bli att äta av den. Och förstås en god sås. Förmodligen med överblivet vin i.

Något glas utmärkt vin. Gärna något nytt. Fullkornspasta eller risotto då det passar.

Flera gånger i veckan.
God dessert, typ panna cotta, lite glass en bit god ost (så god att man inte kan låta den vara ifred) eller dylikt.

Minst en helt ny rätt (eller åtminstone en ny ingrediens) varje vecka (alltså något jag aldrig ätit tidigare) och gärna omväxlande från olika världsdelar. När man har tid lagar man mer och lägger in i frysen så man enkelt kan få god hemlagad mat istället för att tvingas köpa tveksamma halvkonserver eller ihopslarvad skräpmat.

Jag handlar aldrig när jag är hungrig eller irriterad och försöker undvika ICA, Konsum och såna butiker där personalen vet mindre om deras varor än kunderna gör så mycket som möjligt.

http://www.slowfood.com/

Lite matfixering är inte fel, och då menar jag inte att frossa i snabbmat utan att ge plats åt den kulinariska fantasin. Det är ju faktiskt dyrare att äta pizza, hamburgare eller fryst färdigmat hemma än att göra något själv från bra råvaror!

Tänker på matkultur:
Jag bodde i Thailand en period för länge sen och språkmässigt så är det lite lustigt för hellre att fråga hur läget är så frågar man om man nyss ätit. Det går sen fort att komma in på vad, hur man lagade det osv. Där har man historiskt sätt haft stor tillgång på all möjlig föda. Vi har kämpat mot köld och svält tills för ~100 år sen så vi var nog mest glada om vi blev mätta. ... oj det vart visst ett riktigt sidospår det där...

Senast redigerat 2005-10-30 22:25
1
Bevaka tråden