Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac eller PC till svärföräldrarna?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min flickväns föräldrar ska köpa ny dator då deras nuvarande har gått och dött (på tiden kan jag lova!).

Så vi har suttit och kikat lite på olika PC-bärbara då mamman gärna vill ha något som är lätt flytta på. Sen visade jag henne min fina PB och även en iMac och hon blev kär direkt! Min flickvän har ju inget emot Mac då hon använder min dagligen. Lika så sonen i huset är sugen på en Mac då han varken spelar spel eller dylikt utan bara vill ha en bra dator som fungerar felfritt.

Så nu står det mellan en iMac 17" eller en bärbar PC i ungefär samma prisklass, alltså runt 12 500 kr med studentrabatt.

Problemet jag har är att ska verkligen en familj utan större datavana som kommer komma i kontakt med mestadels PC och Windows i övrigt köpa en Mac? Sonen kör ju Windows rakt igenom på skolan. Så är det en för- eller nackdel att lära sig ett nytt system, OS X? För föräldrarna tror jag snarare OS X är lättare att lära sig än Windows då de kan varken eller. Men för grabben; är det bra eller dåligt med att utöka sin OS-vana lite?

Ska sägas att mamman även fotar digitalt och vill ha en bra hantering av sina bilder...

Vad skulle ni gjort? "Lurat" på dem en iMac eller kört "säkert" och köpt dem en bärbar PC?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-30 12:42

jag hade ungefärm samma "problem" med mina föräldrar.
där slutade det dock med en dell, men mycket för att min far redan har en bärbar pc och jag ansåg att det var onödigt att låta honom sitta och arbeta i två olika system. Min mor hade nog gärna använt mac pga relativt dåliga datakunskaper så hade ett enkelt och funerande system varit perfekt. men som du säger så är det en pc-värld där ute, så ska du få över dom till den ljusa sidan så måste de vilja själv, "lurar" du över dom och de ångrar sig så sitter man i en otrevlig sits.

ska ju dock sägas att de är riktigt imponerade över os X och jag är nog säker på att en mac kommer hitta sig in i huset förr eller senare.

Lån

Ställ dit en av dina macar och låt dem köra på den ett tag. Iom att OS X är vanebildande så löser det sig attematiskt.

Med den här metoden slipper du tvinga på dem en Mac, utan låter dem själva göra valet, och du slipper att hamna i uppförsbacke hos "svärföräldrarna".

Mina föräldrar har en iMac G4, bekymmersfritt är ordet..de behöver aldrig ringa mig för support - det bara funkar... inga virus och skit ...

Ursprungligen av lilledanne:

Mina föräldrar har en iMac G4, bekymmersfritt är ordet..de behöver aldrig ringa mig för support - det bara funkar... inga virus och skit ...

Precis, jag köpte en Mac Mini till morsan i somras. Aldrig några bekymmer. Aktiverade dessutom föräldrakontrollen så hon inte går in i några program hon inte förstår. Inga virus, inget spyware - det bara fungerar. Och hon verkar störtnöjd. Ett stort plus är att datorn inte behöver uppdateras eller skötas på samma sätt som en PC, det räcker med ett telefonsamtal så är hon på spåret igen.

Detta var argument som hjälpte oss i valet, att det är så himla enkelt allting - inga trubbel för fem öre!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Aktiverade dessutom föräldrakontrollen så hon inte går in i några program hon inte förstår.

aahh, det är därför det heter föräldrakontroll. Har inte tänkt på det på det viset förr...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-30 16:43

Otroligt att föräldrar behöver funktionen Föräldrakontrollen
Det är ju avsett för barn

Men det ligger mycket i det som ni säger !
De har ju väldigt lite datorvanan och vet inte fallgropar på Internet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 14:15

Det må vara "en PC-värld där ute", men det betyder ju inte att andra system överhuvud taget inte existerar. Jag tycker att det vore en klar styrka för sonen att ha lite bredd på sina data-erfarenheter. Låt honom gärna köra PC - han kanske ska ha en egen PC - men låt föräldrarna köra Mac om de vill det. Att ha erfarenheter från fler än en typ av datasystem tycker jag är helt klart meriterande.

Sedan tycker jag att du ska låta föräldrarna välja system helt själva. Tala om att de flesta kör PC, men att det mesta även går att göra på Mac. Nämn att nya program eller tillbehör inte alltid fungerar på Mac, men att du kanske kan hjälpa dem med alternativ. Tala om varför du själv kör Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 14:47

Jag har just hjälpt min kusin att rensa hennes dator från virus. Mitt tips till henne (och dig och alla andra) är: skaffa mac. Sen är virus ett minne blott... Om alla i min bekantskapskrets kört mac hade jag sluppit agera support. Det hade varit skönt.

Två datorer i huset är nog inte aktuellt. Alltså en PC och en Mac. Den gamla PCn de har slänger de nog ut, och en ny PC tror jag knappast sonen köper själv. Det här är alltså en fråga om antingen eller. :/

Och dessvärre har jag bara en PB själv som jag inte klarar mig utan. iMacen jag visade henne var på internet och hon var framförallt imponerad av storleken, designen och att den hade inbyggd kamera.

Hon har döttrar i både USA och Israel, dock kör båda dessa Windows, så hon undrade även om iSight'en gick att använda med andra videokonferansprogram så man kan videochatta med folk som kör Windows. Går detta eller är den låst till iChat? Och visst har iMac TV-out så man kan koppla den till TVn samt köra Front Row från datorn ut på TVn?

Anledningen till att jag själv bytte till Mac var dels av nyfikenhet och att jag pluggar Grafisk Teknologi och på skolan kör vi Mac rakt igenom. Så jag har ingen riktig erfarenhet hur det fungerar plattformarna emellan, hur är era erfarenheter där? Funkar Office, m fl. standardprogram smärtfritt nu för tiden?

Största anledningen som jag ser det är just det många av er nämner; virusfritt, lite underhåll och jäkligt smidigt och helt enkelt att det bara fungerar utan nämnvärd handpåläggning.

Tack för alla svar! Jag återkommer tillslut med resultatet!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-30 15:10
Ursprungligen av pertoyra:

Funkar Office, m fl. standardprogram smärtfritt nu för tiden?

Microsoft Office 2004 fungerar mycket bra och kommunicerar utmärkt med Windowsversionerna. Jag mailar ofta .doc-filer fram och åter mellan hem-Mac och jobb-PC, ävenså Excel-filer.

Ang. webkamera så "tror" jag att det ksa funka smärt fritt med Yahoo Messenger. Jag vet inte, men jag tror.
Det kan ju även vara bra att uppdatera sig med säkerhetsuppdateringar och sånt ofta.
Men inget vanligt operativsystem är helt felfritt, kom ihåg det. Men om man jämför med Windows så kan man ju knappast ens tänka sig att göra en jämnföring...det skulle ta på tok för lång tid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 17:02

iSighten fungerar men dåligt med Yahoo Messenger. Tror att man ser en skitbild på mac men de får en bra bild. Låter rimligt va eftersom iSighten är så mycket bättre än andra kameror. Får få dem att byta till Mac helt enkelt!

Hur gammal är sonen? Om han är i slyngelåldern och har polare som vill installera/ladda ner "balla" spel och annan suspekt mjukvara är mac definitivt att föredra!

Ursprungligen av johan_tanying:

Hur gammal är sonen? Om han är i slyngelåldern och har polare som vill installera/ladda ner "balla" spel och annan suspekt mjukvara är mac definitivt att föredra!

Han fyller 16 idag så han är definitivt i den åldern

Ska leta lite information om kameran och se hur den funkar för andra program.

Vad gäller iChat så funkar det väl ihop med AOL (America OnLine) som skall vara vanligt over där.

Vad gäller iPhoto så är det i teorin ett jättebra program för amatörfotografen med alla de nödvändigaste verktygen (röda ögonborttagning, upprätning av sneda horisonter, förstärkning av färger, kontrast och skärpa etc) inbyggt. Men när fotoarkivet växer och/eller mångmegapixelkamera används blir programmet ganska segt även på en dubbel G5 med 1,25 GB RAM (roade mig med att lägga in alla 17000 bilder på jobbdatorn och det känns inte direkt rappt...)

Dessutom: lägg upp separata konton för alla familjemedlemmar redan från första början så att alla får ha sina grejor ifred. Visa hur snyggt "fast user switching" fungerar och de tar ytterligare ett kliv mot den ljusa sidan...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 18:34

Skulle rekommendera en PC i nuläget. Macarna är slöa just nu och inte alls prisvärda. Dessutom dras OS X med många buggar för tillfället, bland annat problem med åäö i Mail och att datorn loggar varenda tangenttryckning vilket segar ner systemet och skriver till hårddisken hela tiden. Utöver det är inte X helt underhållsfritt utan ger en del problem i form av växande loggar, trasiga behörigheter och annat skräp.

En PC med Windows XP SP2 fungerar väldigt bra och går betydligt snabbare att arbeta i än med en mac i dagsläget. Dessutom är virus inget problem över huvud taget, bara att installera AVG - ett gratis antivirusprogram som uppdaterar sig själv automatiskt. Kombinera det med ett anti-spywareprogram och Firefox så har du en mycket kompetent och lättjobbad dator.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-30 19:00
Ursprungligen av Macvarg:

Skulle rekommendera en PC i nuläget. Macarna är slöa just nu och inte alls prisvärda. Dessutom dras OS X med många buggar för tillfället, bland annat problem med åäö i Mail och att datorn loggar varenda tangenttryckning vilket segar ner systemet och skriver till hårddisken hela tiden. Utöver det är inte X helt underhållsfritt utan ger en del problem i form av växande loggar, trasiga behörigheter och annat skräp.

En PC med Windows XP SP2 fungerar väldigt bra och går betydligt snabbare att arbeta i än med en mac i dagsläget. Dessutom är virus inget problem över huvud taget, bara att installera AVG - ett gratis antivirusprogram som uppdaterar sig själv automatiskt. Kombinera det med ett anti-spywareprogram och Firefox så har du en mycket kompetent och lättjobbad dator.

Nu börjar han igen... *suck*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-30 19:03
Ursprungligen av Macvarg:

Skulle rekommendera en PC i nuläget. Macarna är slöa just nu och inte alls prisvärda. Dessutom dras OS X med många buggar för tillfället, bland annat problem med åäö i Mail och att datorn loggar varenda tangenttryckning vilket segar ner systemet och skriver till hårddisken hela tiden. Utöver det är inte X helt underhållsfritt utan ger en del problem i form av växande loggar, trasiga behörigheter och annat skräp.

En PC med Windows XP SP2 fungerar väldigt bra och går betydligt snabbare att arbeta i än med en mac i dagsläget. Dessutom är virus inget problem över huvud taget, bara att installera AVG - ett gratis antivirusprogram som uppdaterar sig själv automatiskt. Kombinera det med ett anti-spywareprogram och Firefox så har du en mycket kompetent och lättjobbad dator.

Mac är ju det som gäller! Att köpa en mac till svärföräldrarna gör att allt blir smidigt och alla blir lyckliga

  • Medlem
  • 2005-10-30 20:09

Mina morföräldrar har kört på en bärbar Dell ett tag nu och haft rätt mycket problem, dessutom är det mycket svårare för mig att hjälpa dem... Sen när det kommer till att organisera bilder så är ju iPhoto guld. Dem ska därför köpa en begagnad Mac inom snar framtid. Utan uppkopplings problem och virus.

  • Medlem
  • 2005-10-30 20:11
Ursprungligen av Macvarg:

Skulle rekommendera en PC i nuläget. Macarna är slöa just nu och inte alls prisvärda. Dessutom dras OS X med många buggar för tillfället, bland annat problem med åäö i Mail och att datorn loggar varenda tangenttryckning vilket segar ner systemet och skriver till hårddisken hela tiden. Utöver det är inte X helt underhållsfritt utan ger en del problem i form av växande loggar, trasiga behörigheter och annat skräp.

En PC med Windows XP SP2 fungerar väldigt bra och går betydligt snabbare att arbeta i än med en mac i dagsläget. Dessutom är virus inget problem över huvud taget, bara att installera AVG - ett gratis antivirusprogram som uppdaterar sig själv automatiskt. Kombinera det med ett anti-spywareprogram och Firefox så har du en mycket kompetent och lättjobbad dator.

Menar du att Win Xp går snabbare att arbeta med än Mac OSX?
Det är nog bara du som upptäckt det i så fall, grattis!

Ursprungligen av Macvarg:

Skulle rekommendera en PC i nuläget. Macarna är slöa just nu och inte alls prisvärda. Dessutom dras OS X med många buggar för tillfället, bland annat problem med åäö i Mail och att datorn loggar varenda tangenttryckning vilket segar ner systemet och skriver till hårddisken hela tiden. Utöver det är inte X helt underhållsfritt utan ger en del problem i form av växande loggar, trasiga behörigheter och annat skräp.

En PC med Windows XP SP2 fungerar väldigt bra och går betydligt snabbare att arbeta i än med en mac i dagsläget. Dessutom är virus inget problem över huvud taget, bara att installera AVG - ett gratis antivirusprogram som uppdaterar sig själv automatiskt. Kombinera det med ett anti-spywareprogram och Firefox så har du en mycket kompetent och lättjobbad dator.

Inte för att verka spydig, men om du jämnför buggar/systemfel/m.m. i en WXPSP2 dator med en OS X 10.4 burk så ligger WXP bra mycket sämre till i mitt tycke. Förövrigt, WXP genererar väl ändå en hel del loggfiler det också. Virus och säkerhetsluckor är visst ett problem, annars skulle inte virus spridas som de gör. Jag har själv aldrig varit med om virus på min dator så länge jag kört Windows. Men för en familj som inte uppdaterar och är intresserade av att pilla så lite som möjligt så är ändå virus/malware orsak till mycket skit. Jag har varit med om två omfattande virusattacker mot Apoteket (där jag jobbade tidigare med uteslutande Windowsmaskiner av olika årgång) trots uppdaterade virussystem och diverse brandväggar hit och dit!

Att en WXP burk går snabbare att jobba med håller jag nog inte heller med om. Mina föräldrar köpte precis en sprillans ny Dell med PM 2.0 GHz 1 Gb RAM och en massa annat lull lull, en riktigt jäkla bra bärbar maskin kan jag säga. Tycker ändå inte den flyter på lika smidigt som min ett år gamla PB på 1.5 GHz. Jag tror säkert att den har högre beräkningskapacitet men OS'et är då inte ett dugg snabbare och programen flyter inte bättre. Men självklart, det är min egna åsikt.

WXP är idag ett jäkligt komplett system, och en PC burk (i detta fall bärbart) skulle garanterat fylla alla deras behov. Alla krav de ställer uppfyller även en iMac så min fråga handlade inte om att få den absolut snabbaste burken för pengarna utan ville mest höra från andra som varit i samma sits och hur de valt och varför. Det är trots allt jag som kommer få göra all service på burken så man vill på sätt och vis ha den som genererar minst problem. Windows XP är bra, OS X är bättre, det är min åsikt. Så självklart, skulle jag få välja skulle jag välja iMac åt dem. Men det är inte jag som väljer, jag ska bara försöka ge någolunda opartiska råd...

Sen kommer man aldrig ifrån att ingen PC kommer i närheten av Apples produktlinje när det gäller design!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 21:39

Absolut, XP är knappast perfekt, men det börjar bli ganska fulländat. Ungefär som OS X, som känts lite experimentellt men nu börjar mogna.

Ingen mac för runt 12 500 är i dag prisvärd i mitt tycke. För de pengarna kan du få en riktigt bra bärbar PC med schysst skärm (till skillnad från iBook) och smidighet (till skillnad från en stationär iMac).

Om det hade varit 2006 och en bra, prisvärd Intel-iBook med en schysst skärm hade jag rekommenderat den direkt, men nu är det 2005 och iBook är ganska långsam och har en ganska sunkig skärm. Och iMac är inte hisnande snabb heller och ganska dyr.

Själv har jag både PC och mac och på XP behöver jag inte rensa loggar, reparera behörigheter och rensa loggar som är fyllda av felmeddelanden från varenda tangenttryck som gjorts. På macen är det lite knävligare och betydligt långsammare, men å andra sidan är den väldigt snygg och OS X har sina stunder trots sin usla Finder och sina buggar.

Jag vet inte vad du gör för feltryckningar som fyller disken med felloggar men många måste det vara i alla fall ... har du stängt av roteringen av loggfilerna eller?

Läget har dock ändrats. Nu är det bara stationärt som gäller, både mamman och pappan kom över en ny bärbar dell som lånats från svärdottern deras. Och båda två tyckte tangentbordet var för plottrigt och styrplattan för krånglig. Det ska sägas att fadern har rätt grova händer.

Visst kan man koppla in extern tangentbord och mus men då förlorar man ju lite av poängen med en bärbar, eller hur? Så finns det några PCs som matchar iMac'en i design så kom gärna med förslag. Alltså helst en alltiett dator, skärm och burk i samma låda så att säga.

Och anledningen till att du inte har några behörighetsproblem på din Windows XP burk beror nog snarare på att Windows har en tendens att ge allt och alla full behörighet...

Som jag sa tidigare, mina föräldrars nya Dell för en bra bit över 12 500 kr slår då inte min PowerBook på fingrarna i mitt tycke. Varken ni prestanda, utseende eller enkelhet, ja det skulle vara den fina 17" skärmen då förstås...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 03:25

Vänta nu lite, jag har inga problem med behörigheter på XP, det är X som oftast har de problemen. Buggen med loggfilerna kan du läsa mer om här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86425

För 8 215 kronor kan du få den här Dell-datorn, om du har Student/CSN/Mecenat-kort.

Intel Pentium 4 Processor 630 med HT 3 GHz, 800MHz FSB, 2MB cache
Windows XP Home Edition, SP2
1 års Hämtservice
512MB Dual Channel DDR2 400MHz (2x256MB) Minne
160GB (7200rpm) Seriell ATA hårddisk med 8MB DataBurst™ cache
256MB ATI Radeon® X600 HyperMemory Grafikkort
Dell 19'' (E193FP) Analog plattskärm TCO'99 - Midnattsgrå (en digital kostar bara 600 kronor extra om du vill ha det istället)
16x max. DVD+/-RW Drive

Mus och tangentbord ingår naturligtvis.

Och med det priset finns marginaler för uppdateringar där du känner att det behövs, t.ex. ett par bra högtalare, mer minne eller längre hämtservice. Betydligt förmånligare och billigare än att köpa en iMac i nuläget. Och en rejäl 19"-plattskärm är ju bra för gamla ögon.

Visserligen inte en allt-i-ett lösning som iMac, men betydligt mer prisvärd och sen är väl inte iMac direkt bärbar, snarare släpbar. Om du vill ha en mac som kan flyttas utan att vara bärbar är det nog mini som gäller, som f.ö. är en trevlig men något långsam liten bekantskap.

Helt klart intressant, ska visa den för dem och kika lite på Dells andra sortiment.

Ang. loggfilerna och behörigheterna så var inte så seriös i mina svar.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-31 08:36

Om jag hade ansvaret att sköta om en dator åt någon jag känner eller inom min familj skulle jag _aldrig_ be dem köpa en PC. Innan Mac OS X blev användbart var jag i den sitsen att många bekanta hade skaffat sig diverse Dellburkar och liknande. Fixade igång dem, kollade att antivirus osv. fungerade fint. Sen fick jag åka runt och installera om burkarna med XP ungefär 3 gånger per år eftersom de fick in så sjukt mycket spyware, virus, konstiga program, trojaner osv osv. Deras 3-ghz-monster var plötsligt slöare än en 400 Mhz G4 och lika stabila som Gudrun Schyman i en vodkabar.

Numera rekommenderar jag alla Mac, om de inte ska spela mycket dataspel (vilket inga jag känner är särskilt intresserade av).

De som köper PC hjälper jag inte av princip, de får skylla sig själva. Efter nåt år när datorn inte längre funkar brukar de komma krypande till korset ändå. De flesta har skaffat sig iBook. Jag behöver nästan aldrig hjälpa dem med att deras datorer strular längre, istället ställer de kreativa frågor.

Frågorna har gått ifrån "Hjälp, min dator funkar inte, kan du komma hit och hjälpa mig fixa till den?" till "Hur gör jag om jag vill bränna ut semesterfilmen på en DVD?". En kompis utan tidigare datorvana alls ringde efter bara några dagar, överlycklig och berättade att han bränt en DVD med lite film han redigerat, komplett med menyer, bildspel osv. Jag blev helt paff, trodde jag skulle få hjälpa killen i gång med datorn, men så blev det inte.

Den där Dellen kan ha hur många gigahertz, mb, gb, dual-channel, bla, bla bla helst som Macvarg nämner. Det kvittar fullständigt. Dellen är fortfarande stor, ful, bullrig och kör ett hopplöst osäkert, omodernt, fult och kreativitetshämmande OS. Vad det är som är så prisvärt att betala över 8000 kronor för det skräpet kan jag inte riktigt förstå.

Då framstår 13-15 000 kronor för en iMac som en riktigt bra deal. Så länge de inte ska spela på sin dator och du tar på dig ansvaret att hjälpa till med den tror jag de skulle trivas kanonbra med en iMac. Det är nyttigt och utvecklande att ibland våga göra något nytt, bryta mönster. Spelar gör man dessutom bäst på en konsoll i vilket fall.

Senast redigerat 2005-10-31 08:54

Höhöhö.. word!

Köpa dator till någon med liten datorvana = varning!

De som inte har någon datorvana vet oftast inte vad de vill ha datorn till, eller så kan de inte förmedla vad de vill ha den till. Nästan oavsett vad du rekomenderar kommer de inom en snar framtid komma på att de vill göra X, Y, Z. Och du kan vara ganska säker på att oavsett vad de köpt (mac eller PC) så kan den bara göra hälften av Z.

Jag rekomenderar alltid mac till dem som kan förstå skillnaden mellan mac och PC, samt kan förstå vilka eventuella problem som det kan medföra att ha mac i en värld av PCs.
(Video-chat mellan mac-PC går, men är inte kul jmf mac-mac. Hur det är PC-PC vet jag inte. Men det är en massa andra saker som också kan ställa till det: om 16-åringen vill spela spel, vilken intenetbank de använder, vill de använda kartprogram, se på film i "skumma" format, mm, mm).

Jag rekomenderar aldrig PC. Sådanna dumheter får folk besluta om själva...

Kul tråd

[
"Hur gör jag om jag vill bränna ut semesterfilmen på en DVD?". En kompis utan tidigare datorvana alls ringde efter bara några dagar, överlycklig och berättade att han bränt en DVD med lite film han redigerat, komplett med menyer, bildspel osv. Jag blev helt paff, trodde jag skulle få hjälpa killen i gång med datorn, men så blev det inte.

Det där med filmredigering får mig osökt att tänka på och jämföra med årets sommarvistelse. Goda vänner besökte oss och det filmades och fotograferades en hel del. Ett hastigt påkommet besök hos dem aktualiserade redigeringen av sommarens epos. Någon timme med iMovie, iPhoto, iTunes och filmen var klar.

Vi väntar fortfarande på att se deras film, han väntar på att någon ska installera något för att få videoprogrammet, bildinhämtningen, DVD bränning etc att fungera tillsammans. Joda, han kör PC, med fler Hz än de flesta av oss kan räkna till. Det är varken storleken eller frekvensen som avgör, utan det är hur du använder utrustningen och att den fungerar

Grattis till den nya iMacen!

Bevaka tråden